BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM....

TAJUK: MAHASISWA MERDEKA PEMENGKIN PEMBANGUNAN NEGARA

Introduction awal wat sendiri yup.... x nak wat pn x per.
Bismillahirrahmanirrahim.... Alhamdulillah.. sungguh indah cuaca pada hari ini.. sudah bersyukurkah kita pada Yang Maha Esa atas segala kurniaNya« baiklah« yang berada dihadapan anda ini bukanlah seorang arkitek yang berjaya juga bukanlah seorang pemidato yang baik« tetapi tampilnya saya dihadapan ini adalah selaku mahasiswi guru seperti anda semua« Sebelum kaki melangkah pergi ke tapak kegemaran setiap pagi, sebelum bibir terkunci rapat tanda menghormati majlis« izinkan saya menyampaikan sebuah pidato yang bertajuk MAHASISWA MERDEKA PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA

Sekalung aprisiasi saya hulurkan buat tuan pengerusi majlis, pengerusi kelab pidato serta sahabat-sahabat yang sudi hadir. Assalamualaikum wbt,«salam sejahtera« dan apa khabar buat pencinta bahasa melayu kesemuanya hari ini.... Begitu indah gabungan frasa yang membentuk mauduk pidato yang diamanahkan kepada saya hari ini... Sebelum saya layarkan 2 komponen utama isi perbincangan kita hari ini, molek lah kiranya saya berhenti seketika, dan melabuhkan dahulu sauh difinisi.... Mahasiswa merdeka ialah=memerdekakan diri daripada ancaman globalisasi. Merdekakan diri daripada serangan pemikiran yang merosakkan akidah kita. Paling penting, merdeka daripada perhambaan dunia dan manusia kepada perhambaan yang Haq. Firman Allah SWT:
³Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu´ [Surah AzDzaariyaat:56]

Ayuh hadirin.. Kerana tanpa wawasan di usia muda...? Atuapun pada peminta sedekah yang bertebaran di jalanan yang sedang bersabung demi kelangsungan kidupnya. kita perlu pupuk wawasan di usuia muda mereka.Imam Al-Ghazali ada menyebut dalam karyanya Kimia Kebahagiaan. analisiss fakta kritis pertama.....dr yusuf alqardawi pernah menyatakn. sayangilah ia. tamat komponen pertama. menuturkan bangsanya tentang apa itu bebas..?? ?.. hargailah kemerdekaan kita ini. Hadirin yang diberkahi ilahi. Hadirin sekalian. Kita terus kepada komponen ke-2. mana mungkin Miguel hidalgo de castilla di mexico. seorang yang berjiwa merdeka adalah mereka yang mengetahui dirinya.. apa itu merdeka dan apa ertinya membina tiang sebuah negara. jika ingin melihat pemimpin masa hadapan. Jika diretropertif kembali sejarah silam.lihat generasi hari ini.. saya ingin mengetahui bagaimanakah rupanya bumi pada suatu hari nanti.. Dibawah kata kunci. dunianya dan tahu tentang hari akhirat. (nada tinggi nih.. Kepentingan Membentuk Generasi Mahasiswa Merdeka. Jika hari ini . HALANGAN DAN CABARAN DALAM MELAHIRKAN MAHASISWA MERDEKA.hu3) . kepada siapakan harus saya tujukan soalan ini? Pada mat rempit yang sempit? Atau pada kekasihnya yang asyik berkepit.. tajuk yang saya bawakan ini akan sama2 mengajar kira bagaimana generasi ilmuan yg bebas dr kancah kerosakan zahir batin pada hari ini mampu memantapkan lagi kemajuan negara kita yang dicintai. dibawah lembayung kata. dan carlos manuel di cuba .. don Stephen di sri lanka. Jadi untuk melahirkan generasi umpama ini.. Justeru..jangan kita pernah lupa pengorbanan rosli dhobi buat nusa. Tuhannya. Jose rizal di filiphina. mahasiswa kini kita ertikan sebagai semagt2 muda yang rakus akan ilmu dan mereka ini sanggup berkorban apa sahaja demi negara. kita lihat bagaimana generasi mahasiswa kita ini memberi impak pd negara. Dan hadirin.

.sama2 kita fikirkan. Dan.. mahasiswa-mahasiswi Islam perlu memerdekakan diri sendiri terlebih dahulu dari perkara kemungkaran.. PEMUDI TIANG NEGARA. kita pertahankan erti kemerdekaan negara. ayuh. Lalu kita membiarkan sehingga pada satu tahap. masyarakat sudah lali membezakan antara yang hak dan yang batil.. kitalah generasi mahasiswa yang dimaksudkan. Said ibn Jubair rahimahullah . sedar tak sedar. Benar. Jika diri sendiri tidak merdeka. PEMUDA HARAPAN BANGSA.. Sekian. tapi jangan sesekali kita biarkan tanah pusaka ini dijajah semula.. Kata penghulu tabi¶en.Ingatlah hadirin.. akhirulkalam. yang sarat dalam kanvah gejala soaial kini. berpegang pada kalimah keramat. Kita tidak sepatutnya diam dari tanggungjawab menyatakan kebenaran kerana ingin menjadi semulia malaikat umpamanya. Khulasahnya hari ini.wabillahitaufiqwalhidayah. barulah kita berperanan. wassalamualaikum wbt .. dikongkong oleh hawa nafsu. bagaimana untuk kita membentuk sebuah masyarakat yang merdeka dari segi fizikal dan spiritual? Walau bagaimanapun.. Kita bimbang bala Allah akan menimpa umat Islam hari ini. biarpun terpaksa bermandikan darah dan air mata. kita tidak mahu ikon remaja kita begini. kita tidak wajar menanti diri untuk menjadi seorang yang mr. perfect... kita ingin serahkan negari ini pada bakal pemimpin yang berilmu. bangunlah duhai anak bangsaku.. kerana kemerdekaan bukanlah hanya terletak pada sesebuah negara yang saban tahun kita rayakan.. \ [ Jika seseorang tidak mahu menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran sehingga keadaannya menjadi sempurna (bebas dari perkara maksiat) tidak ada sesiapapun yang akan mengajak kepada makruf dan mencegah kemungkaran itu ] . Berkredibiliti dan sanggup berkorban buat nusa bangsa dann agama.

.. gud lux! Ce bismillah banyak2 t.Maaf.. selawt lau gementar...ni jer mampu..nak wt esegmen dah. akak tak bape pndai wt teks.tata~ assalamualaikum ....doakan akak yup.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful