P. 1
Tokoh-Tokoh Zaman Renaissance

Tokoh-Tokoh Zaman Renaissance

|Views: 6,513|Likes:

More info:

Published by: William Khoo Wey Yuen on Sep 01, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

03/10/2014

pdf

text

original

Leonardo Da Vinci

Leonardo dilahirkan di Vinci, Itali, pada tahun 1455 M. Bapanya Ser Piero da Vinci merupakan tuan punya tanah atau tukang yang kaya, ibunya Caterina, gadis petani. Ia telah dicadangkan bahawa Caterina merupakan hamba yang berasal dari Timur Tengah yang dimiliki oleh Piero, tetapi tiada bukti kukuh. Zamannya merupakan zaman sebelum kelaziman penggunaan nama keluarga di Eropah, oleh itu nama penuhnya adalah "Leonardo di ser Piero da Vinci", yang bererti "Leonardo, anak lelaki Piero, dari Vinci". Leonardo sendiri menandatangani hasil kerjanya sebagai "Leonardo" atau "Io, Leonardo" ("Saya, Leonardo"). Dengan itu, kebanyakan pakar merujuk hasil kerjanya sebagai "Leonardos," bukannya "da Vincis." Kemungkinannya dia tidak menggunakan nama bapanya kerana dia anak luar nikah. Leonardo membesar dengan bapanya di Florence. Dia merupakan vegetarian sepanjang hidupnya. Dia menjadi anak murid kepada pelukis Andrea del Verrocchio sekitar tahun 1466. Kemudian, dia menjadi pelukis bebas di Florence. Pada usia belia, beliau sudah belajar melukis dengan Andrea del Verrocchio dan mulai melukis di Firenze.Ada kabar mengisahkan Verrochio menyatakan pensiun melukis setelah menyaksikan bahwa lukisan muridnya yang satu ini lebih bagus dari lukisannya sendiri. Selain menjadi pelukis Leonardo juga sanggup menunjukkan kemampuannya di bidang yang lain. Pada tahun 1481 Leonardo pindah ke Milan untuk bekerja dengan Adipati(Duke) di sana.Hasil karyanya selama di Milan yang paling termashur adalah Kuda Sforza yang dikerjakannya selama kurang lebih 11 tahun. Namun di situ ia tidak hanya melukis dan membuat patung saja, melainkan juga mengubah jalan-jalan sungai dan membangun kanalkanal, serta menghibur Duke dengan memainkan lut dan bernyanyi. Lalu ia bekerja untuk Raja Louis XII dari Perancis di Milan dan untuk Paus Leo X di Roma. Sementara itu ia membantu Raphael dan Michaelangelo dalam merancang katedral Santo Petrus.Dalam hidupnya Leonardo sangat tertarik pada ilmu pengetahuan. Ia mulai mempelajari burung terbang dan mulai merancang mesin terbang. Pemikirannya itu terdapat dalam buku catatanya sebanyak 7.000 halaman. Didalam buku itu juga terdapat sketsa tentang studi tubuh manusia. Pada zaman itu, anatomi tubuh manusia tak lebih dari sekadar kira-kira karena siapapun dilarang keras membedah jenazah. Dengan kenekatannya mencuricuri kesempatan membedah-bedah tubuh orang mati, di kemudian hari tindakan yang tak lazim di zamannya ini memberikan kontribusi yang sangat besar bagi dunia kedokteran. Mahakaryanya, Jamuan Terakhir(The Last Supper) pada tahun 1495 sampai tahun 1497 yang dilukis pada dinding biara Santa Maria di Milan, kini telah rusak akibat dimakan waktu. Lukisan terkenal lainnya adalah Mona Lisa yang kini terdapat di musium Louvre Paris. Sebuah spekulasi yang beredar tentang siapa sesungguhnya Mona Lisa antara lain menyatakan bahwa citra perempuan tersebut merupakan hasil rekaan wajah Da Vinci sendiri. Spekulasi yang lain menyatakan bahwa perempuan

. Untuk orang sejenius Da Vinci. orang lain otomatis percaya. sangat kuat ditengarai bahwa beliau pernah memegang peranan sebagai orang terkuat di sebuah organisasi rahasia bernama Priory of Sion yang berlaskarkan Knights Templar. dan menginterpretasikan karya-karyanya. contoh lukisannya adalah the Last Supper. Siapa yang tidak kenal Monalisa. atau karya-karyanya yang lain. Da Vinci juga ahli anatomi melukis posisi tubuh muridmurid Yesus dengan begitu dinamisnya. Jadi. Da Vinci memproklamirkan bahwa Monalisa adalah karya masterpiece-nya. Lukisan yang sekarang disimpan di Louvre Paris ini katanya mampu membius semua orang yang memandangnya. meledak di pasaran. beratus tahun setelah ia wafat. atau bahkan lebih jauh lagi. Kemudian. Da Vinci belakangan ini juga seperti menjadi fenomena sosial. dan dimakamkan di Kapel St. lukisan Monalisa yang dikenal luas sebagai karya masterpiece Da Vinci. hal tersebut tersirat dari kekerapan Da Vinci melukis Sang Santo dalam posisi telunjuk menuding ke atas sebagai simbolisasi 'Putra Allah'. dijadikan justifikasi teori-teori tertentu seperti dalam "Da Vinci Code". seorang isteri pedagang. rasanya itu terlalu berlebihan. Yang dirahasiakan adalah mengenai siapa mesias yang sesungguhnya dan kemungkinan Yesus tidak menjalankan hukum selibat. Perancis pada tanggal 2 Mei 1519. Da Vinci Code. setelah bukunya Dan Brown. Istimewanya. Setelah itu semua orang seperti jadi ahli tentang Da Vinci. the Last Supper atau Madonna of the Rock. Setelah wafatnya. Ia juga sengaja melukis Yesus dengan mulut sedikit terbuka. memang kemungkinan bahwa ia membuat itu dengan asal-asalan atau kebetulan adalah sangat kecil. Hubert di kastel Amboise. Apakah organisasi rahasia ini? Banyak fakta mengarahkan pada suatu dugaan bahwa Priory of Sion merupakan sebuah organisasi yang menjaga ketat-ketat rahasia sejarah kristiani menurut versi yang berbeda dari kitab Injil yang beredar di masyarakat. seolah-olah Yesus sedang mengatakan sesuatu. karya-karyanya yang luar biasa. Perancis. Dalam versi yang sempat menimbulkan kontroversi ini diyakini bahwa Mesias yang sesungguhnya adalah Santo Yohanes Pembaptis. Leonardo Da Vinci pandai melukis. Tapi kalau lukisan ini lantas diinterpretasikan. Versi yang tak kalah mengagetkannya adalah kemungkinan Maria Magdalena si bekas perempuan sundal diperistri oleh Yesus. dan konon di masa tuanya ia sering membawa-bawa lukisan itu ke mana saja ia pergi.tersebut memang pernah ada. kalau sang maestro saja sudah mengumumkan bahwa Monalisa adalah masterpiecenya. Si jenius yang satu ini memang masih membuat penasaran dunia. Leonardo da Vinci wafat di Clos Lucé.

Beberapa hasil karyanya adalah Il Principe . angkatan perang negara. Anti statis kaum liberal melihat pesan-pesan utama yang dikatakan Machiavelli's bahwa ia berbicara atas nama suatu status yang kuat dibawah seorang pemimpin kuat. yang menggunakan maksud apapun untuk menetapkan posisinya. Dan bahwa orang-orang yang bisa memimpin hukum dengan benar hanyalah orang-orang yang segala ambisi dan keegoisannya bisa dihilangkan dalam memelihara kebebasannya tersendiri. Dia adalah pendiri realis filosofi politis yang mendukung pemerintahan republik. Dia berpendapat bahwa realisme adalah pusat gagasan dalam pelajaran politis dan mengutamakan kebebasan republik (individu) dibawah prinsip. perlindungan milik perorangan. Il Principe.1513 dan Discorsi . 1469-1527). sedangkan liberalisme adalah suatu ideologi dari kebebasan individu dan aneka pilihan sukarela atau fakultatif. adalah seorang tokoh liberal terbaik yang dikenal dengan pendapatnya. Ia menulis secara ekstensif pada kebutuhan individu sebagai suatu karakteristik yang penting sebagai kepemerintahan yang stabil. Ia berargumentasi bahwa sebaik-baiknya kebebasan individu masih perlu dilindungi oleh pemerintah. Niccolò Machiavelli (Florence.Nicolo Machiavelli Machiavelli berpendapat bahwa untuk mencapai tujuan dan mempertahankannya. dan pengekangan pembelanjaan pemerintah sebagai kebebasan suatu republik. orang cenderung menghalalkan segala cara. divisi kekuasaan.

Kepemimpinan Piero de Medici yang lemah membuat kota Firenze dikepung pihak Republikan. Ayahnya Lodovico di Leonardo di Buonarotti di Simoni adalah seorang pegawai hukum di Caprese. Italia tahun 1475. Ia lalu dibina oleh Domenico Ghirlandaio (namun dengan suatu sebab Michaelangelo menolak hal ini) dan Bertoldo di Giovanni. Piero de Medici bukanlah orang yang disenangi oleh Michaelangelo. 1475 . Michaelangelo membuat beberapa karya. Pada masa ini. dalam bahasa Perancis disebut Michel-Ange. dan keluarga Medici terusir dari kota Firenze. Ayahnya menginginkan agar Michaelangelo berkonsentrasi ke profesi yang dianggap lebih mapan. Riwayat hidup Lahir dekat Arezzo. namun belum mampu membuat namanya menjadi lebih terkenal. di antaranya: • Madonna de la Salsa (1490-1492) • Battle of the Centaurs (1491-1492) Ciri perfeksionisme Michaelangelo mulai berkembang sejak kritik-kritik yang dilancarkan Lorenzo de Medici. namun Michaelangelo menyukai seni rupa. di Caprese. antara lain: . pujangga.Michaelangelo Buonarroti Michaelangelo Buonarroti' atau nama lengkapnya dalam bahasa Italia Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni (dalam bahasa Spanyol disebut Miguel Ángel. yang kurang lebih berarti Malaikat Mikail) (6 Maret. Ia kemudian keluar dari binaan keluarga Medici dan melanjutkan karya-karyanya sendiri. Ia terkenal untuk sumbangan studi anatomi di dalam Seni Rupa. Awal pembelajaran. dan arsitek zaman Renaissance. pemahat. Revolusi Savonarola Setelah Lorenzo de Medici wafat. Ghirlandaio kemudian merekomendasikannya kepada Lorenzo de Medici.18 Februari. pengaruh keluarga Medici. Karyanya yang dianggap terbaik adalah Patung David. Toscana. Ibunya Francesca di Neri del Miniato di Siena. Ia lalu membuat beberapa karya yang cukup mengagumkan (untuk usianya yang masih belasan tahun). penggantinya. Keluarganya memiliki status kebangsawanan rendah. dan Fresko di langitlangit Sistine's Chapel. Pietà. 1564) adalah seorang pelukis.

Di masa ini. patung Bunda Maria yang menangisi kematian Yesus. karya-karya Michaelangelo mulai mendapatkan apresiasi yang baik. Hal ini membuat Michaelangelo berusaha keluar dari pengaruh Firenze. Karya ini diperbaiki oleh asistennya Daniele da Volterra dengan menambahkan lukisan kain penutup di bagian yang dianggap penting. Karya ini menjadi pelopor dicantumkannya nama pematung langsung di karya yang dibuat. Pada masa inilah dimulai penelitian langsung organ tubuh dan alat gerak dari mayat. Karya ini dimaksudkan sebagai simbol kekuatan Republik atas ancaman dari faksi-faksi yang bertikai di daerah Romawi. Selain itu karya arsiterturnya bisa . yaitu Last Judgement. duta besar Perancis meminta Michaelangelo membuat Pietà. Michaelangelo kemudian mendapat kepercayaan untuk membuat patung Bacchus. Michaelangelo meninggal pada 18 Februari 1564 di usia 88 tahun. Karya ini juga menjadi awal perseteruannya dengan Leonardo da Vinci yang menyarankan agar karya tersebut di tempat yang tidak terlalu mencolok. ia mulai mengerjakan karyanya yang paling terkenal. Dan pada tahun 1504. David yang kemudian dipajang di Piazza della Signoria. kemudian Bologna. Namun kemudian patung ini diakui Michaelangelo sebagai pesanan Jacopo Galli. Namun di dua kota ini.• Wooden crucifix (1493) untuk gereja Santa Maria del Santo Spirito • Patung studi Hercules dari marmer Runtuhnya kekuasaan keluarga Medici memberi celah bagi ajaran pendeta Savonarola yang menentang kembalinya unsur seni klasikisme ke dalam Gereja. Ia sempat membuat parodi Pietà. Akhir riwayat hidup Michaelangelo kembali mendapat kepercayaan untuk menyelesaikan bagian terakhir dari Fresko Sistine's Chapel. Sumbangan terhadap Renaisans Karya Michaelangelo membuka mata seniman pada zaman ini tentang pentingnya studi yang baik tentang anatomi. Meskipun kemudian ketahuan. Karya-karyanya banyak menjadi inspirasi karya seni di masa Renaisans. Ia kemudian terlibat penipuan patung "The Lost Cupid" yang kemudian dibeli oleh pihak Gereja. dengan mengganti Bunda Maria dengan sosok yang diduga adalah dirinya sendiri. Karya ini kemudian menimbulkan kontroversi karena pengeksposan ketelanjangan. Seni Klasik dianggap mengandung banyak demoralisme. di antaranya banyaknya unsur erotisme dan gayisme (kebetulan model-model karya seni yang banyak berada di gereja adalah lelaki). dan berusaha menersukan profesinya di Venice. Kembali ke Firenze Pada November 1497. tidak ada satu pun yang mengenal kebesaran nama Michaelangelo. usahanya ini mendapat apresiasi dari Kardinal Raffaele Riario.

dilihat di banyak bangunan di Firenze. Karya-Karyanya adalah: • Madonna and Child with the Infant St. John (Taddei Tondo) • Il Putto Dormiente • Madonna de La Scalsa • Battle of Centaurs • Wooden crucifix • Bacchus • Pietà • Patung Studi Hercules • Fresko di Langit-Langit Sistine Chapel • Patung studi dari beberapa budak • Fresko Last Judgement di dinding altar Sistine Chapel. • Moses • Arsitektur Basilicia of San Lorenzo • Patung-patung di pemakaman Basilicia of San Lorenzo • Arsitektur Palazzo Farnese • Desain arsitektur Basilica St Peter .

ahli astronomi dan ahli falsafah yang telah dikait rapat dengan revolusi sains. Kerja ujikajinya telah dianggap sebagai pelengkapa kepada karya-karya Francis Bacon dalam pengasasan kaedah sains moden. Dalam tahun 1609. Konfliknya dengan Gereja Roman Katolik telah diambil sebagai contoh awal yang utama bagi konflik antara kuasa dengan kebebasan pemikiran. 1564 – 8 Januari. Galileo berminat mengkaji bintang.Galileo Galilei Galileo Galilei (15 Februari. Teleskopnya telah membantunya mengkaji tompok matahari dan planet Zuhrah. Kerjayanya juga dianggapi sebagai penyimpangan daripada kerjaya Aristotle. Galileo telah dianugerahkan sebagai "Bapa Astronomi Moden". khususnya dalam bidang sains di masyarakat Barat. seorang ahli muzik yang terkenal. Beliau juga menemui hukum gerakan pertama dan kedua yang telah memberi sokongan yang berkesan kepada teori Copernicus. Dilahirkan kepada Vicenzo. "Bapa Fizik Moden" serta "Bapa Sains". Oleh kerana pencapaian-pencapaianya. ahli fizik. Galileo telah mencipta teleskop yang pertama. 1642) merupakan ahli nujum. . Kerjaya Galileo berbetulan dengan kerjaya Johannes Kepler.

Selepas perkahwinannya. ''Othello. Mary Arden. Ibunya. Shakespeare berkahwin dengan Anne Hathaway yang berumur 26 pada 28 November 1582 di Temple Grafton. hujung 1580-an telah digelarkan sebagai "Tahun-tahun Kehilangan" Shakespeare kerana ketiadaan bukti mengenai di mananya beliau berada ataupun kenapa beliau meninggalkan Stratford untuk pemergian ke London. Stratford-upon-Avon. Upacara perkahwinannya dikendalikan secara tergesa-gesa. Beliau dipercayai menghasilkan kebanyakan daripada karyanya antara 1586 dan 1616. Sewaktu berumur 18. anak sulung Shakespeare. Hamlet. Pada 26 Mei 1583. Ramai orang telah mengagak kehidupan Shakespeare dan memperdebatkan adakah orang lain yang mengarangkan sebahagian ataupun kesemua drama dan puisinya.William Shakespeare William Shakespeare (4 Mei 1564 – 3 Mei 1616 mengikut takwim Gregory) adalah penulis bahasa Inggeris yang teragung. rekod sejarah Shakespeare tidak menunjukkan apa-apa kegiatan sehingga beliau termuncul dalam dunia teater London. serta dramatis yang terkemuka di dunia. Macbeth dan Raja . pengarang kesusasteraan Barat yang amat terkenal. Buku teks yang digunakan di sekolah Stratford pernah disebut secara tidak langsung dalam dramanya. serta 154 buah puisi soneta dan tiga atau empat buah puisi panjang. berdekatan dengan Stratford. beliau sudah menjadi orang kaya dan dianggap sebagai penulis drama Inggeris yang terkemuka. Shakespeare mengarang 38 buah drama. Kemudian pada 2 Februari 1585. Shakespeare berhak menuntut di Sekolah Menengah King Edward VI di Stratford tengah yang memberikan pendidikan intensif untuk tatabahasa dan kesusasteraan Latin. Kehidupan peribadi Shakespeare dilahirkan di Henley Street. Susannah. Sewaktu Shakespeare berumur tiga puluh empat. adalah anak perempuan orang atasan. dibaptiskan di Stratford. beliau sudah menciptakan karya-karya yang besar seperti Julius Caesar. Oleh sebab itu. anak kembarnya. Sebagai anak pegawai bandar yang terkenal. Hamnet (lelaki) dan Judith (perempuan) dibaptiskan. Warwickshire. barangkali kerana Anne telah tiga bulan berhamil. termasuk beberapa buah drama kecil yang mungkin dikarang bersama orang lain. Sepuluh tahun kemudian. England kepada John Shakespeare. seorang ahli badan perundangan bandar serta pekedai yang berjaya. Zaman Pembaharuan British sering kali dikenali sebagai "Tempoh Shakespeare".

reputasi Shakespeare tertimbul sebagai penyair drama yang hanya dikaji dari halaman bercetak sahaja dan bukannya dalam teater. serta juga Ben Jonson dan Shakespeare. Shakespeare tinggal di London. Dari pertengahan hingga hujung abad ke-19. selaras dengan rasa hormat Romantis kepada penyair yang setanding dengan rasa hormat kepada nabi dan genius. Sesampai awal abad ke-19. beliau dipandang tinggi tetapi tidak dianggapi sebagai penyair yang terunggul. Mulai dari hujung abad ke-17. Dalam jangka waktu dua puluh tahun itu. . Reputasi Reputasi Shakespeare telah bertambah secara pesat sejak kematiannya. Sebagaimana dengan dramatis yang lain. Semasa Shakespeare hidup dan untuk tempoh yang tidak lama selepas kematiannya. Shakespeare dikebumikan di Gereja Holy Trinity di Stratford-upon-Avon. beliau mungkin bersara di Stratford dan mati pada tahun 1616 sewaktu berumur 52. kebanyakan penduduk dalam dunia pertuturan bahasa Inggeris menghadapi karya Shakespeare di sekolah pada umur yang muda. Sesampai abad ke-21. Pada hari ini. sebagaimana yang tertulis oleh Thomas Carlyle pada tahun 1841. tiada keturunannya yang masih hidup. drama Shakespeare masih dipersembahkan dengan lebih kerap berbanding dramatis yang lain. Selepas itu. Pengkritik romantis seperti Samuel Taylor Coleridge kemudian mempertingkatkan kekaguman kepada Shakespeare sehingga tahap penyanjungan. Shakespeare bermula dianggapi sebagai dramatis bahasa Inggeris yang teragung (serta sebagai penyair tetapi pada tahap yang tidak begitu tinggi). Shakespeare juga menjadi lambang kebanggaan British serta "tanda penyatuan" untuk seluruh Empayar British. Kini. kalibernya tidak dianggapi setanding dengan Edmund Spenser ataupun Philip Sidney. dan secara umumnya. Bagaimanapun. khususnya pasangan dramatis Beaumont dan Fletcher yang paling popular. Pada mulamulanya. dan sering dipadankan untuk filem. Shakespeare bermula mencapai kemuncak kemasyhuran dan kepopularannya. sedangkan isterinya tetap tinggal di Stratford. syarikat-syarikat teater Zaman Pengembalian yang baru menjadikan dramatis-dramatis generasi terdahulu sebagai tulang belakang persembahan mereka. Walaupun namanya dimasukkan ke dalam senarai penyair terkemuka sezaman. karya Shakespeare telah seringnya dikaitkan dengan kebosanan dan ketidakfahaman. drama-drama Shakespeare dipadankan oleh dramatisdramatis Zaman Pengembalian tanpa belas kasihan dan rasa hormat yang hanya berkembang kemudian. rasa hormat ini juga telah membangkitkan reaksi yang negatif.Lear. Selepas pengharaman teater oleh Interregum (tempoh tanpa raja) dari 1642 sehingga 1660. Dua drama Shakespeare yang terakhir dikarang pada tahun 1613.

Virginia. dan khususnya untuk berasa girang dengan adanya badanMu. Doa oleh More Portal Santa . PensacolaTallahassee. ibu bapa tiri.Thomas More Santo Thomas More Potret St. perkahwinan yang sukar. keluarga yang besar. Amin. ahli politik. Gereja England 1935 oleh Pius XI Canterbury (kepala). Arlington. Thomas More oleh Hans Holbein si Lebih Muda (1527) Kelahiran Kematian Dihormati di Diisytiharkan sebagai santo Tempat suci utama Perayaan Lambang Naungan 1478 di London 1535 di London Gereja Katolik. dalam sakramen suci altar. kakitangan perkhidmatan awam. Florida. kerani mahkamah. Menara London (badan) 22 Jun Kapak Anak-anak angkat. peguam. duda Berikanlah limpah kurnia kepadaku untuk ingin sekali sakramen suciMu. Penyelamat Christ yang baik.

More ditambah dalam takwim santo Gereja England pada tahun 1980. Reynolds. Rujukan  Wood. Kehidupan Thomas More (The Life of Thomas More) (1999) John Foxe. Dua tahun kemudian pada tahun 1532. Beliau mencipta perkataan "utopia" yang merujuk kepada sebuah negara pulau khayalan yang ideal.edisi pertama dalam bahasa Belanda 1839/1840) E. negarawan. dan kemudiannya diisytiharkan sebagai santo penaung untuk golongan negarawan dan peguam. Thomas More dan Erasmus (Thomas More and Erasmus). More diisytiharkan sebagai santo Gereja Katolik oleh Paus Pius XI. Reynolds. Perbicaraan St Thomas More (The Trial of St Thomas More). Sistem politik negara ini diperihalkan dalam bukunya yang diterbitkan pada tahun 1516. More meletakkan jawatannya dan bersara daripada kehidupan awam. The Broken Estate. dengan Santo John Fisher. Pada tahun 1534. Essays on Literature and Belief. Lord Chancelier du Royaume d'Angleterre au XVIe siècle (edisi pertama dalam bahasa Perancis. dan syahid Katolik. 1555. 1832/1833 . ISBN 0-71266557-9. Beliau berkongsi hari perayaan pada 22 Jun dalam takwim santo Katolik. Thomas Morus. James. dan pernah menyandang banyak jawatan awam. 2000. penulis. (1984) Peter Ackroyd. Thomas More: Biografi (Thomas More: A Biography).Sir Thomas More (7 Februari 1478 — 6 Julai 1535) ialah peguam. empat ratus selepas kematiannya. Biografi William Roper. satu keputusan yang menamatkan kerjaya politiknya. 16. Parlimen meluluskan Akta Keagungan (bahasa Inggeris: Supremacy Act) yang menjadikan Raja England sebagai ketua Gereja England. beliau memperoleh reputasi sebagai seorang cendekiawan humanisme yang terutama di Universiti Oxford.k. (1965) Richard Marius. More dihargai kerana merupakan pengaruh utama dalam pengembangan ekuiti (keadilan) sebagai sebuah sistem undang-undang tambahan kepada undang-undang Inggeris. tetapi dicetak buat pertama kali pada tahun 1626)       Princesse de Craon. Pimlico. More mewarisi Kardinal Wolsey sebagai Lord Canselor England.E.E. Buku Syahid Foxe (Foxe's Book of Martyrs) . "Kehidupan Sir Thomas More" (ditulis oleh menantu lelaki More pada k. serta mengakibatkannya dihukum mati kerana menderhaka. Pada musim luruh tahun 1529. Semasa hidupnya. Beliau tidak bersetuju dengan Raja Henry VIII terhadap pembubaran perkahwinan baginda dengan Catherine dari Aragon. Biskop tunggal semasa pembaharuan Inggeris yang enggan menolak kepercayaan Katolik dan taat setia kepada Paus. More enggan menerima Raja Henry VIII sebagai ketua Gereja England. (1964) E. Pada tahun 1935.

dan pemadanan irama dan jalinan dari luar negeri. serta salah seorang penggubah yang terutama dalam sejarah. pengawalan penyusunan harmonik dan motivik dari skala terkecil sehingga ke terbesar. orkestra dan solo menggabungkan elemen-elemen muzik era barok dan membawa muzik era tersebut ke peringkat kematangan muktamad. dan keindahan seni. beliau memperkayakan gaya Jerman yang lazim dengan teknik gaya gerak imbang. Ramai orang menganggap Bach sebagai penggubah Barok yang terutama. . daripada Mozart sehingga ke Arnold Schoenberg. Karya-karya Bach yang dihormati kerana mempunyai sifat intelektual yang mendalam. Walaupun beliau tidak memperkenalkan sebarang bentuk yang baru. Matthew Penawaran Muzik Seni Fiug serta sebilangan besar kantata yang mana kira-kira 220 masih wujud. khususnya dari Itali dan Perancis. Karya keagamaan dan sekularnya untuk alat-alat muzik koir. telah mengilhami kesemua ahli muzik dalam tradisi Eropah. penguasaan teknik. beliau merupakan salah satu tokoh yang terkemuka dalam peralihan daripada muzik era barok ke muzik era klasikal. Antara karya-karyanya ialah:       Konserto Brandenburg Suit papan nada dan ragam lagu Mass dalam nada B Minor Keghairahan St.Johann Sebastian Bach Johann Sebastian Bach (21 Mac 1685–28 Julai 1750) adalah seorang penggubah dan pemain organ Jerman yang prolifik. Bersamasama dengan tokoh-tokoh seperti George Frideric Handel.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->