Tosai

Inilah makan malam kami sekeluarga malam ni.. Tosai....pelengkapnyer , dengan kari ayam, petang tadi dh ingat nk buat chatney kelapa, dh keluar kelapa parut dan tomato, tapi tetiba plak mcam malas jer..yelah, kalau buat pun hanya aku sorang jer yang makan... Lastly, hubby plak request sambal sardin. Hang Jebat tu, mesti nak ikut tekak melayu dia. Kena ada sambal.. (macam pelik jer makan tosai ngan sambal sardin ni...ha,ha,ha...) Kalau dulu, time mak aku buat tosai ni, aku dok tepi jer, stanby dengan pinggan, sebab tosai ni kalau makan panas2 memang sedap... tapi memandangkan mak dh jauh..so kenalah buat sendiri..rasanya yang mak aku buat lagi sedap kot Jom kita share resepi tosai tu kat sini. Aku dari kecik dh biasa buat tosai ni...almaklum ler...... tapi untuk rujukan anak2 dimasa depan, mama bagi sukatan yang betul kat sini yer....

Bahan-bahan >1 cawan uluntu (aku guna yang dh siap kopek kulitnya) >2 cawan beras >segenggam nasi Cara-cara 1. Uluntu dan beras direndam semalaman. 2.Keesokan harinya,(pagi) kisar uluntu, beras dan nasi hingga halus 3.Kalau agak pekat, tambahkan air. ... (agak2 macam adunan untuk membuat apam)...ops..letakkan sedikit garam 4.Masukkan dalam bekas dan peram sampai petang (sekurang2nya 8 jam) Cara memasak 1. Panaskan kuali leper (lagi elok non stik, sbb adunan ni melekat) 2.Kalau takde non stik, guna kuali leper biasa, tapi sebelum tu titiskan sedikit minyak masak, dan pecahkan sebiji telur. Kacau macam nk buat telur hancur 3.Goreng telur dan sebarkan ke seluruh permukaan kuali leper tu... 4.Angkat telur tadi, dan bungkus dalam kain (buat bunjut)Masukkan sedikit minyak dalam piring *mulalah masak tosai 5.Celupkan bunjut telur dalam minyak dan ratakan pada kuali. 6.Ambil sesenduk adunan tosai dan buat bulat (ala..mcm buat kuih dadar tu ler....) 7.Tutup sebentar, hingga buih2 naik, 8.Bila dh garing, bolehlah dilipat 2 dan diangkat...... sedap makan panas2....

Resepi untuk chadney kelapa Bahan-bahan >kelapa parut* >bawng merah* >halia* >cili hijau* >air asam jawa* kisar semua bahan-bahan bertanda * >bawang merah-dihiris >biji sawi >cili kering >daun kari >minyak masak >garam dan perasa secukupnya Cara-cara 1. 4.dan masak seperti biasa macam kat atas Lauk-lauk sampingan untuk dimakan dengan tosai :D .Biar kuah pekat sedikit barulah diangkat. 3.. Kisar bersama.Didihkan sebentar dan masukkan garam dan perasa. Tambah sedikit air. Kalau nak yang berwarna merah tu.Masukkan bahan-bahan yang dikisar tadi. gantikan cili hijau dengan pes cili kering dan tambah buah tomato.Panaskan minyak 2. biji sawi.. 5. cili kering dan daun kari hingga kekuningan. ***Ni resepi untuk chadni yang berwarna putih.Tumis bawang hiris.

Garlic paste // // . 2010 | cachlanhuong | 0 Komentar » Bahan: 1 kg daging kambing (tanpa tulang kubus) 6 kapulaga 1 bay-daun 5/6 cangkir minyak 2g safron 3sdm.kari ayam Mutton Curry 21 Mei.

Ketika coklat menempatkan jahe. tambahkan kayu manis. cabe hijau paste. tambahkan garam. Ketika daging empuk. menutupinya dan mikro untuk 10 menit dan kemudian berdiri untuk 5 menit.1 telur rebus 4 kayu manis 8 cengkeh 1/2 cangkir yogurt 1/2 sdt lada hitam 3sdm. 2010 | cachlanhuong | 0 Komentar » Bahan: . Tandoori Ikan 20 Mei. Taruh di piring kaca. lada dan kunyit dan mikro lebih lanjut untuk 3-4 menit. (Untuk kari ayam menggunakan ayam bukannya daging kambing). Cabe hijau paste Garam secukupnya Persiapan: • • • • • • • Panaskan minyak. Untuk melayani hiasan dengan telur rebus empat dan mint. Sebuah tekanan jus lemon akan sangat meningkatkan rasa. cengkeh dan daun salam. Jahe pasta 3 sdm. Tumis selama beberapa menit dan tambahkan kubus yoghurt dan daging kambing. kapulaga. Tahan sebentar lagi dan melayani. bawang putih.

.// // 2 £ setiap potongan ikan putih (potong-potong 2-3-inci) 1 sdm cincang jahe segar 4 siung bawang putih 1/3 cangkir cuka Garam Untuk Rasa 1 sdm biji ketumbar tanah 1 sdm biji cumin tanah 1 sdt cabai rawit 1/2 cup cincangan bawang sayur minyak Bagaimana membuat ikan panggang : • • • • • • • • Blend bersama-sama jahe. Jauhkan cek konstan. Sajikan tandoori ikan panas dengan favorit Anda sambal dr buah-buahan. panas sekali waktu dapat bervariasi tergantung pada ketebalan potongan ikan. Balik dan panggang selama sekitar 8 menit lagi. garam. ketumbar. Panaskan oven pada panas maksimum pada sate. Tutup baki oven dengan foil untuk menghindari kekacauan. cayenne dan minyak di blender untuk membentuk pasta halus. Tempatkan yg diasinkan potongan ikan pada baki dan sate selama sekitar 8-10 menit. jinten. cuka. Rendam potongan ikan ke dalam pasta selama sekitar 4 jam dalam lemari es. bawang putih.

Hanya 30 minit saja untuk membuatnya. buang sisik ikan yu. ( Khas untuk 5 orang makan ) Bahan-bahan : Ikan Yu 250gm Garam 1 sudu kecil Gula 1 sudu kecil Cili padi 10 biji Limau nipis 5 biji Cara-caranya: Panaskan Air sehingga mendidih. Itu terpulang kepada kesukaan seseorang individu. tambahkan 3 cubit garam.Selamat mencuba. hiris isi ikan kecil-kecil mengikut kesukaan. Cara untuk membuat hinava.SABAH HINAVA IKAN YU Hinava ikan yu merupakan makanan kegemaran Enuvung kerana isi ikan yu berbeza daripada ikan tenggiri dan udang. masukkan ke dalam mangkuk. serbuk perasa. rendamkan ikan yu kedalam air panas tadi selama 3 minit. . 2 cubit gula. cili padi 10 biji dan air limau nipis.

Tuesday. Campurkan perasa dan hidangkan ketika masih panas.Gaulkan sebati (jika kekurangan rasa bolehlah ditambah ikut kesukaan) dan biarkan setengah jam sehingga ikan masak terperap dan kemudian bolehlah dihidangkan. February 24. 2009 NOONSOM SADA . 2009 PINARANAS SADA Bahan-Bahan : 400g ikan bakar (dipotong mengikut suka) 100g buah bambangan muda (dihiris) 1 liter air Garam secukup rasa Cara Menyediakan : Panaskan air sehingga mendidih.. Biarkan mendidih selama 15 minit . February 24. Masukkan buah bambangan dan ikan bakar. Tuesday..

potong anggaran 4-5cm & bilas dgn air) 1 keping ragi (dihaluskan jadi serbuk. Selama Mencuba. Kemudian peraplah selama kurang lebih 3-4 hari. dan ia akan mengeluarkan sedikit air .. Susun lagi selapis ubi kayu dan tabur lagi ragi.gesek dgn pengayak tpg pun boleh) secukup daun pisang (utk membungkus tapai) Cara: 1) Rebus ubi yg telah dibersihkan tadi hingga separuh masak lalu ditoskan dan biarkan sejuk.Campurkan kesemua bahan dan diisi ke dalam bekas botol/tajau kecil dan biarkan selama sepuluh atau dua belas hari sehingga boleh dimakan. Mama saya selalu buat dan dah besar panjang ni buat sendirilah. Buat begini sehingga kesemua ubi tadi habis. nasi dan garam. baunya akan naik. Sama seperti dalam gambar ini.. Tutup periuk rapat-rapat. (ada juga kaedah lain di mana setiap ubi tersebut disapukan dgn serbuk ragi) 3) Ambil sehelai kain putih (atau apa-apa pun kain yg ada!) dan bungkus periuk tadi.. 4) Bila tapai sudah menjadi. 2) Susun selapis ubi kayu di dalam sebuah bekas (periuk pun boleh). dibersihkan dan dijeruk menggunakan isi buah Pangi (ditumbuk ).Bahan-Bahan : 1 kati ikan air tawar 15 biji buah pangi yang kering 3 cawan nasi putih yang sejuk 6-8 sudu Garam Cara Menyediakan : Ikan yang digunakan ialah jenis ikan air tawar.. Bahan-bahan: 1 kg ubi kayu (kupas kulitnya. Taburkan ratarata serbuk ragi tadi ke atasnya. TAPAI UBI Tapai ubi ni Enuvung suka makan waktu kecil-kecil dulu dan sampai sekarang. cara membuatnya adalah sama sahaja melalui bangsa lain so saya copy and paste je sini.

tutup bekas dan balut dengan kain. Cara ini diulang sehingga ragi habis. 4. ragi manis dgn ragi masam. 2. 5) Bungkus tapai dgn daun pisang utk menambahkan lagi aroma tapai ubi tadi. bihun seafood yang sgt2 tawar . Make sure beli ragi manis) 5. Boleh dibuka pada malam ke dua. Untuk buat 1 kg tapai ubi Cara Membuatnya 1. Rebus ubi sehingga nampak permukaan ubi merekah. 7. Kikis luaran ubi supaya bila rebus lendir ubi tak keluar. tabur lagi ragi atas ubi dan tindih dengan ubi. Sejukkan ubi tadi. Jangan over rebus. Lepas buka terus simpan dalam peti ais kalau tak nanti over dia punya gas. Lepas habis. Taburkan sedikit ragi di permukaan bekas untuk letak ubi. 3. Letak di tempat yang tertutup seperti di dalam kabinet or almari.yg manis. Kupas ubi dan potong-potong dalam size yang disukai. Lepas itu susun ubi. Tumbuk ragi ( ragi ada 2. 6.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful