Tosai

Inilah makan malam kami sekeluarga malam ni.. Tosai....pelengkapnyer , dengan kari ayam, petang tadi dh ingat nk buat chatney kelapa, dh keluar kelapa parut dan tomato, tapi tetiba plak mcam malas jer..yelah, kalau buat pun hanya aku sorang jer yang makan... Lastly, hubby plak request sambal sardin. Hang Jebat tu, mesti nak ikut tekak melayu dia. Kena ada sambal.. (macam pelik jer makan tosai ngan sambal sardin ni...ha,ha,ha...) Kalau dulu, time mak aku buat tosai ni, aku dok tepi jer, stanby dengan pinggan, sebab tosai ni kalau makan panas2 memang sedap... tapi memandangkan mak dh jauh..so kenalah buat sendiri..rasanya yang mak aku buat lagi sedap kot Jom kita share resepi tosai tu kat sini. Aku dari kecik dh biasa buat tosai ni...almaklum ler...... tapi untuk rujukan anak2 dimasa depan, mama bagi sukatan yang betul kat sini yer....

Bahan-bahan >1 cawan uluntu (aku guna yang dh siap kopek kulitnya) >2 cawan beras >segenggam nasi Cara-cara 1. Uluntu dan beras direndam semalaman. 2.Keesokan harinya,(pagi) kisar uluntu, beras dan nasi hingga halus 3.Kalau agak pekat, tambahkan air. ... (agak2 macam adunan untuk membuat apam)...ops..letakkan sedikit garam 4.Masukkan dalam bekas dan peram sampai petang (sekurang2nya 8 jam) Cara memasak 1. Panaskan kuali leper (lagi elok non stik, sbb adunan ni melekat) 2.Kalau takde non stik, guna kuali leper biasa, tapi sebelum tu titiskan sedikit minyak masak, dan pecahkan sebiji telur. Kacau macam nk buat telur hancur 3.Goreng telur dan sebarkan ke seluruh permukaan kuali leper tu... 4.Angkat telur tadi, dan bungkus dalam kain (buat bunjut)Masukkan sedikit minyak dalam piring *mulalah masak tosai 5.Celupkan bunjut telur dalam minyak dan ratakan pada kuali. 6.Ambil sesenduk adunan tosai dan buat bulat (ala..mcm buat kuih dadar tu ler....) 7.Tutup sebentar, hingga buih2 naik, 8.Bila dh garing, bolehlah dilipat 2 dan diangkat...... sedap makan panas2....

Resepi untuk chadney kelapa Bahan-bahan >kelapa parut* >bawng merah* >halia* >cili hijau* >air asam jawa* kisar semua bahan-bahan bertanda * >bawang merah-dihiris >biji sawi >cili kering >daun kari >minyak masak >garam dan perasa secukupnya Cara-cara 1. gantikan cili hijau dengan pes cili kering dan tambah buah tomato. 5. cili kering dan daun kari hingga kekuningan. ***Ni resepi untuk chadni yang berwarna putih.Biar kuah pekat sedikit barulah diangkat.. biji sawi.. Tambah sedikit air.Panaskan minyak 2. 3. Kisar bersama. 4.Didihkan sebentar dan masukkan garam dan perasa.Masukkan bahan-bahan yang dikisar tadi.dan masak seperti biasa macam kat atas Lauk-lauk sampingan untuk dimakan dengan tosai :D . Kalau nak yang berwarna merah tu.Tumis bawang hiris.

Garlic paste // // . 2010 | cachlanhuong | 0 Komentar » Bahan: 1 kg daging kambing (tanpa tulang kubus) 6 kapulaga 1 bay-daun 5/6 cangkir minyak 2g safron 3sdm.kari ayam Mutton Curry 21 Mei.

bawang putih. Ketika coklat menempatkan jahe. cabe hijau paste. kapulaga. menutupinya dan mikro untuk 10 menit dan kemudian berdiri untuk 5 menit. Tahan sebentar lagi dan melayani. tambahkan garam. Untuk melayani hiasan dengan telur rebus empat dan mint. Tumis selama beberapa menit dan tambahkan kubus yoghurt dan daging kambing. Tandoori Ikan 20 Mei.1 telur rebus 4 kayu manis 8 cengkeh 1/2 cangkir yogurt 1/2 sdt lada hitam 3sdm. 2010 | cachlanhuong | 0 Komentar » Bahan: . tambahkan kayu manis. lada dan kunyit dan mikro lebih lanjut untuk 3-4 menit. Taruh di piring kaca. Ketika daging empuk. Sebuah tekanan jus lemon akan sangat meningkatkan rasa. (Untuk kari ayam menggunakan ayam bukannya daging kambing). Jahe pasta 3 sdm. Cabe hijau paste Garam secukupnya Persiapan: • • • • • • • Panaskan minyak. cengkeh dan daun salam.

// // 2 £ setiap potongan ikan putih (potong-potong 2-3-inci) 1 sdm cincang jahe segar 4 siung bawang putih 1/3 cangkir cuka Garam Untuk Rasa 1 sdm biji ketumbar tanah 1 sdm biji cumin tanah 1 sdt cabai rawit 1/2 cup cincangan bawang sayur minyak Bagaimana membuat ikan panggang : • • • • • • • • Blend bersama-sama jahe. Jauhkan cek konstan. Balik dan panggang selama sekitar 8 menit lagi. Tempatkan yg diasinkan potongan ikan pada baki dan sate selama sekitar 8-10 menit. Sajikan tandoori ikan panas dengan favorit Anda sambal dr buah-buahan. cuka. jinten. Tutup baki oven dengan foil untuk menghindari kekacauan. . bawang putih. panas sekali waktu dapat bervariasi tergantung pada ketebalan potongan ikan. Panaskan oven pada panas maksimum pada sate. Rendam potongan ikan ke dalam pasta selama sekitar 4 jam dalam lemari es. garam. cayenne dan minyak di blender untuk membentuk pasta halus. ketumbar.

rendamkan ikan yu kedalam air panas tadi selama 3 minit. serbuk perasa.Hanya 30 minit saja untuk membuatnya. Itu terpulang kepada kesukaan seseorang individu. . tambahkan 3 cubit garam. 2 cubit gula. hiris isi ikan kecil-kecil mengikut kesukaan. buang sisik ikan yu. masukkan ke dalam mangkuk. cili padi 10 biji dan air limau nipis. ( Khas untuk 5 orang makan ) Bahan-bahan : Ikan Yu 250gm Garam 1 sudu kecil Gula 1 sudu kecil Cili padi 10 biji Limau nipis 5 biji Cara-caranya: Panaskan Air sehingga mendidih.Selamat mencuba. Cara untuk membuat hinava.SABAH HINAVA IKAN YU Hinava ikan yu merupakan makanan kegemaran Enuvung kerana isi ikan yu berbeza daripada ikan tenggiri dan udang.

. Biarkan mendidih selama 15 minit . Masukkan buah bambangan dan ikan bakar. February 24. 2009 NOONSOM SADA . Campurkan perasa dan hidangkan ketika masih panas. February 24.. Tuesday.Gaulkan sebati (jika kekurangan rasa bolehlah ditambah ikut kesukaan) dan biarkan setengah jam sehingga ikan masak terperap dan kemudian bolehlah dihidangkan. Tuesday. 2009 PINARANAS SADA Bahan-Bahan : 400g ikan bakar (dipotong mengikut suka) 100g buah bambangan muda (dihiris) 1 liter air Garam secukup rasa Cara Menyediakan : Panaskan air sehingga mendidih.

cara membuatnya adalah sama sahaja melalui bangsa lain so saya copy and paste je sini. potong anggaran 4-5cm & bilas dgn air) 1 keping ragi (dihaluskan jadi serbuk. Susun lagi selapis ubi kayu dan tabur lagi ragi.Campurkan kesemua bahan dan diisi ke dalam bekas botol/tajau kecil dan biarkan selama sepuluh atau dua belas hari sehingga boleh dimakan. 4) Bila tapai sudah menjadi. Tutup periuk rapat-rapat. Kemudian peraplah selama kurang lebih 3-4 hari. Taburkan ratarata serbuk ragi tadi ke atasnya. Selama Mencuba... 2) Susun selapis ubi kayu di dalam sebuah bekas (periuk pun boleh).gesek dgn pengayak tpg pun boleh) secukup daun pisang (utk membungkus tapai) Cara: 1) Rebus ubi yg telah dibersihkan tadi hingga separuh masak lalu ditoskan dan biarkan sejuk.. Buat begini sehingga kesemua ubi tadi habis. TAPAI UBI Tapai ubi ni Enuvung suka makan waktu kecil-kecil dulu dan sampai sekarang. dan ia akan mengeluarkan sedikit air ..Bahan-Bahan : 1 kati ikan air tawar 15 biji buah pangi yang kering 3 cawan nasi putih yang sejuk 6-8 sudu Garam Cara Menyediakan : Ikan yang digunakan ialah jenis ikan air tawar. Bahan-bahan: 1 kg ubi kayu (kupas kulitnya. (ada juga kaedah lain di mana setiap ubi tersebut disapukan dgn serbuk ragi) 3) Ambil sehelai kain putih (atau apa-apa pun kain yg ada!) dan bungkus periuk tadi. nasi dan garam. baunya akan naik. dibersihkan dan dijeruk menggunakan isi buah Pangi (ditumbuk ). Sama seperti dalam gambar ini. Mama saya selalu buat dan dah besar panjang ni buat sendirilah.

Lepas habis. ragi manis dgn ragi masam. Boleh dibuka pada malam ke dua. Untuk buat 1 kg tapai ubi Cara Membuatnya 1. tutup bekas dan balut dengan kain. Rebus ubi sehingga nampak permukaan ubi merekah. Kupas ubi dan potong-potong dalam size yang disukai. Jangan over rebus. Taburkan sedikit ragi di permukaan bekas untuk letak ubi. Lepas buka terus simpan dalam peti ais kalau tak nanti over dia punya gas. Cara ini diulang sehingga ragi habis. 5) Bungkus tapai dgn daun pisang utk menambahkan lagi aroma tapai ubi tadi. 3. 4. tabur lagi ragi atas ubi dan tindih dengan ubi. 6. Kikis luaran ubi supaya bila rebus lendir ubi tak keluar.yg manis. Tumbuk ragi ( ragi ada 2. Sejukkan ubi tadi. Lepas itu susun ubi. bihun seafood yang sgt2 tawar . 7. 2. Make sure beli ragi manis) 5. Letak di tempat yang tertutup seperti di dalam kabinet or almari.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful