P. 1
Koko Bowling

Koko Bowling

|Views: 96|Likes:
Published by RoslindaJamian

More info:

Published by: RoslindaJamian on Dec 19, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

12/19/2011

pdf

text

original

Mengikut teori, bowling adalah sejenis permainan mental.

Konsep permainan ini agak mudah iaitu dengan menggunakan sebiji bola yang kemudiannya dilontarkan di atas satu landasan (lebar 42 inci / panjang 62 kaki lebih) yang mempunyai lokang dikiri dan kanannya, dan seterusnya bola yang bergerak itu ditujukan ke sekumpulan 10 batang pin yang berdiri megah di hujung landasan itu. Cara melontar bola dan kelajuan pergerakan bagi bola itulah akhirnya akan menentukan berapa banyak jumlah pin yang jatuh. Lebih banyak pin yang jatuh, lebih tinggilah matanya. Dan dengan konsep permainan mental ini, pemain bowling bukan sahaja harus bermain dengan keadaan fizikal yang membolehkan dia melaksanakan tugasnya iaitu menjatuhkan 10 batang pin tersebut sekali gus, tetapi penumpuan minda yang tinggi dalam permainan ini juga diperlukan. Ini adalah penting bagi semua permainan mental sekiranya anda mahukan kejayaan didalamnya. Bukan selalu kita bernasib baik, dan sekiranya kita kurang bernasib baik pada suatu masa itu, dengan bantuan minda, kita harus cepat bertindak, mengubah keadaan dan cepat mengatasi masalah yang kita hadapi itu. Konsep ini bukan sahaja bagus dilaksanakan semasa bermain bowling, tetapi juga dalam kehidupan seharian.

Bowling sebenarnya termasuk olahraga tua, yaitu dikenal sekitar 7000 tahun yang silam dengan pembuktian para ahli yang menemukan dalam kuburan-kuburan tua Mesir Kuno. Permainan lempar melempar juga ditemui pada jaman Romawi, Phunicia dan Karthago namun bukti-bukti belumlah tersedia. Akan tetapi yang pasti pada tahun 1950 sebelum Masehi ketika Julius Caesar berkuasa, rakyat di daerah Alpine, Italia gandrung memainkan apa yang disebut “Bocce”. Banyak nama untuk menyebutkan permainan itu kemudian, yaitu Bowls Skittles, Kegling Nine Pin, Dutch Pin dan Quilles. Berdasarkan catatan, orang Jerman pertama yang memainkan bowling dikaitkan dengan upacara Agama. makdsudnya ialah Kegle diibaratkan setan. Orang dipersilahkan menggunakan batu atau semacam bola yang tertuju pada Kegle, andaikata semua rubuh berarti kehidupannya bersih. Abad ke 14, permainan Bowling terkenal di Inggris. Meskipun mendapat tantangan, bahkan raja Edward III mengeluarkan undang-undang untuk menghentikan permainan itu, tapi tak mampu menghambat. Tahun 1455 yang semula hanya dilakukan di lapangan beranjak ke gelanggang di bawah atap. Di Irlandia, Skotlandia dan pada tahun 1600 - an mulai dikenal di Amerika yang dibawa oleh orang - orang Belanda, bahkan pada tahun 1895 terbentuk organisasi Bowling Amerika (American Bowling Congress) dan kini peminat olahraga itu sekitar 10 juta orang. Kemajuan teknologi membawa perubahan besar dari Amerika Serikat menyebar ke benua Eropa dan pada tahun 1960 - an memasuki benua Asia Seperti Jepang, Philippina, Muangthai, Singapura dan pada tahun 1970 di Jakarta. Bowling, nama asli olahraga yang mulai populer di Indonesia tahun 1970 ini. Tahun 1983 mulai diperkenalkan istilah dalam bahasa Indonesia dengan nama Bowling, yaitu singkatan dari bola

Free Lance. mahasiswa. Aki Jenggot.. JBC . Bola bowling akan dilemparkan ke pin yang berjumlah sepuluh buah yang telah disusun menjadi bentuk segitiga jika dilihat dari atas. Pos dan Telekomunikasi Achmad Thahir ketika menjadi ketua panitia kejuaraan Bowling antar klub memperebutkan piala Presiden Soeharto. . seandainya pebowling Indonesia mau ikut bertanding ke luar negeri. Bowling adalah suatu jenis olahraga atau permainan yang dimainkan dengan menggelindingkan atau melemparkan bola dengan menggunakan tangan. timbulah kompetisi. Dalam waktu yang amat singkat. pegawai. tentu membutuhkan suatu wadah. Bermula dari hasrat mengendorkan urat syarat.gelinding oleh menteri Pariwisata.. Alexander. Cutter. mesin buatan Brunswick. Jika pin tidak dijatuhkan sekaligus maka diberikan satu kesempatan lagi untuk menjatuhkan pin yang tinggal. Suganda dari perkumpulan Bowling Metropolitan bersama M. di Hotel Kartika Plaza pada tahun 1970. Ketika pertumbuhan ekonomi di Indonesia semakin mantap. Tjendana dan Biangos. Jika semua pin dijatuhkan dalam sekali gelinding atau lemparan maka itu disebut strike. Munculah nama-nama perkumpulan olahraga Bowling seperti : The Metropolitan Commercial. bintang film dan ibu-ibu rumah tangga. The Step. Jika setelah dua kali masih ada pin yang tersisa maka disebut open frame (missed) yang kesemuanya itu akan menentukan perhitungan angka yang diperolehi dalam setiap permainannya. Maka atas prakarsa M. pelajar. Bilamana pada lemparan kedua tidak ada lagi pin tinggal disebut spare. ABRI. Lahirnya berbagai klub mengilhami berdirinya suatu wadah organisasi. Q. Amirudin. jenis permainan ini menarik banyak peminat dari berbagai kalangan pengusaha. Th. Pin akan kembali disusun seperti semula untuk frame selanjutnya. yang bisa mengawasi perkembangan klub dan memikirkan kemajuan olahraga ini dengan pemikiran ke depan. seandainya permainan bowling menyebar di seluruh Indonesia. Berkat.Jakarta Bowling Center. bersantai dan mengisi waktu luang. diundang semua klub untuk membicarakan pembentukan wadah. Amore Club. A. Tepatnya tanggal 6 Oktober 1970. juga timbul hasrat bergabung dalam suatu kelompok. klub yang hadir sepakat mendirikan suatu wadah organisasi yang diberi nama Persatuan Bowling Indonesia disingkat PBI. tapi lama-kelamaan terpikir untuk menadu kepandaian antar satu sama lain. tepatnya bulan Agustus dibuka sebuah pusat olahraga Bowling dengan 16 jalur (lines).

Bowling. Umumnya.28 m) dan lebarnya 3. hingga saat ini kebanyakan orang Jerman menyebut pin dengan keglers. permainan ini bernama "Dutch pins". dan . mereka mengenalnya dari orang-orang Inggris pada awal tahun 1100-an. Berdirilah tegak. di mana jari tengah. tapi cara itu cenderung minus dari segi tenaga lemparan dan gaya. bowling sempat dinilai sebagai suatu permainan terlarang yang melanggar hukum. Di Amerika permainan bowling memang sangat populer dari dulu hingga sekarang. Anda boleh melemparnya dengan memegang bola dengan kedua tangan dan mengayunkannya dari antara kedua kaki Anda. para arkeolog menemukan sejenis bola. Ada masa-masa dimana orangorang mulai berjudi untuk permainan ini. pin dan peralatan lain untuk bermain bowling dipemakaman anak-anak Mesir yang berumur 5200 sebelum Masehi.5 kaki (1. Jerman juga memiliki permainan sejenis.07 m). Bahkan di tahun 1895 Amerika membentuk sebuah organisasi resmi American Bowling Congress. kira-kira setinggi pinggang. yang nama resminya adalah 10-pin-bowling. Setelah perjalanan panjang baru sekitar tahun 1900-an bowling kembali diterima dimasyarakat sebagai bagian dari rekreasi. selama bola dilempar dengan posisi pemain tidak melewati garis batas. posisikan bola di depan badan. merupakan sebuah olahraga sekaligus permainan yang cukup fun untuk tua maupun muda. Tujuan dari bowling adalah menjatuhkan kesepuluh pin di ujung lane dalam maksimum 2 lemparan bola. Diluar dari pada itu. Didaratan Eropa tidak hanya dua negara ini saja yang mengenal bowling. Panjang lane adalah 60 kaki (18. Sebelum bernama bowling. Namun di negeri kincir angin bowling juga tidak begitu saja ada. Pada awalawal kemunculan permainan ini juga memiliki pasang surut. jari manis serta ibu jari dimasukkan ke dalam ketiga lubang yang ada di bola. Cara untuk melemparkan bola di sepanjang lane tidak diatur secara khusus. dengan 2 buah lajur gutter di kanan-kirinya. Untuk beberapa waktu. sebenarnya yang pertama kali mempopulerkan olah raga bowling di Amerika adalah orang-orang Belanda yang datang kesana pada tahun 1600-an. Berdasarkan fakta tersebut membuktikan bahwa orang-orang Mesir sudah mengenal bowling sejak berabad-abad lalu. Yang cukup menarik dari sejarah bowling. Dengan menggunakan bola dan 9 buah tongkat kayu yang disebut "Keglers". bola dipegang menggunakan 1 tangan.

Sesungguhnya 2.7 7. pada September 9.5 inci (105 cm) lebar dan 60 kaki (18. . Di kiri dan kanan lorong tersebut terdapat 2 buah longkang yang akan mengutip bola yang melencong ke luar. lalu ayunkan tangan ke depan sambil melepaskan bola ke lane menuju 10 pin yang menunggu di ujungnya. dan baki 40 kaki (12 m) untuk bola bergolek ke arah 10 pin yang disusun secara segi tiga di hujung lorong. Jika Anda perhatikan di televisi. yang akan mempertinggi kemungkinan terjadinya strike (jatuhnya kesepuluh pin dengan lemparan pertama).gunakan tangan satunya yang bebas untuk menopang berat bola. alias hook.Anda pun bisa melatih gerakan pergelangan tangan dan jari Anda saat melepas bola untuk menciptakan lemparan bola melintir yang akan berubah arah saat meluncur di lane. Majoriti berat bola kebanyakannya pemain akan mengikut saiz atau berat peserta. Tujuan dari lemparan ini adalah mengenai pin dengan sudut tertentu. Hari ini.BOla yang lebih berat akan menghempak pin dengan lebih kuat menyebabkan jatuhan pin juga akan lebih banyak Permainan ini berasal dari permainan "skittle" dan sangat popular di Eropah dan AS. emas Malaysia banyak disumbangi oleh pasukan tenpin bolingnya. Pemain akan naik ke pelantar lorong tersebut dengan bola yang seberat di antara 6 hingga 17 paun (2.Terdapat juga sedikit kajian mengenai Prestasi Atlet dalam sukan Tenpin Bowling[1] SEJARAH Terdapat banyak bentuk bowling.000 tahun yang lalu permainan yang sama berkembang antara legionaries Roman: ia melibatkan melambung objek batu sehampir mungkin dengan objek batu yang lain (permainan ini menjadi popular dengan Askar Rom. juga dikenali sebagai norma. Di Sukan Asia tahun 2006. dan pastikan Anda tidak melewati garis batas. Boling sepuluh pin atau ten-pin bowling adalah sejenis sukan kompetitif dan riadah di mana seorang pemain diperlukan untuk menggolek bola di atas lorong yang dibuat dari kayu atau sintetik (polyurethane) dengan tujuan untuk mendapat mata secara menjatuhkan sebanyak pin yang mungkin.2 m) panjang. dan akhirnya berkembang ke ItaliBocce. Lorong boling tersebut berukuran 41. dengan salah satu daripadanya yang paling terkini [sepuluh pin bowling]]. tapi menggunakan hook(lemparan melengkung). boling atau luar) Bowling di Rom purba] Kaedah-kaedah yang seragam yang pertama telah ditubuhkan di New York City. kebanyakan pemain bowling tidak melemparkan bolanya secara lurus di lane. 1895. Bentuk yang paling primitif yang terawal daripada bowling boleh bertarikh balik kepada [[Mesir Purba] dengan Tenpin: Sejarah dan Asal-usul Bowling. 20 kaki (6 m) kehadapan adalah ruangan untuk pemain bergerak. Kini pemain-pemain dari Asia Tenggara telah maju dalam permainan ini dan ramai juga yang bergelar juara dunia. boling adalah dinikmati oleh 95 juta orang di lebih daripada sembilan puluh buah negara di seluruh dunia dan terus berkembang melalui media hiburan seperti permainan video untuk konsol rumah dan peranti pegang tangan. Melangkah ke depan sambil mengayunkan tangan yang memegang bola ke belakang untuk mengumpulkan momentum.7 kg).

Skor pemain untuk kerangka yang akan menjadi 10 ditambah bilangan pin dirobohkan pada daftar pertama dalam bingkai seterusnya. Sukan boling berasal daripada permainan "skittle" yang sangat popular di negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat. untuk memastikan bahawa jari mereka tidak terjebak dalam bola Bowling yang paling biasa adalah bowling.KESELAMATAN Seperti apa-apa aktiviti fizikal yang lain. Kini pemain-pemain dari Asia Tenggara telah maju dalam permainan ini dan ramai juga yang telah bergelar juara dunia. Jika bola itu terlalu ringan. orang dewasa bahkan mereka yang telah lanjut usia. Pemain juga perlu memanaskan jari mereka sebelum memasukkan mereka ke dalam bola bowling. A "ganti" menjaringkan apabila semua pin dirobohkan menggunakan kedua-dua gulung dalam bingkai." Kerangka membolehkan bowler satu dua peluang untuk menghabiskan semua sepuluh pin. anda mungkin akan mengalami kecelakaan yang buruk. mereka harus diambil dengan kedua-dua belah tangan. Lorong permainan ini disebut . emas Malaysia banyak disumbang oleh pasukan tenpin bolingnya. pemanasan membantu untuk mengelakkan kecederaan. Boling sepuluh pin atau “ten-pin bowling” adalah sejenis sukan kompetitif dan riadah di mana seorang pemain diperlukan untuk menggolek bola di atas lorong (lane) dengan tujuan untuk memperoleh mata secara menjatuhkan sebanyak pin yang boleh. skor pemain akan 10 ditambah dengan jumlah pin dijatuhkan pada kedua-dua bingkai seterusnya (s). remaja. Mekanisme pulangan bola bowling mempunyai roda yang didorong oleh." Setiap permainan dibahagikan kepada sepuluh "bingkai. perlawanan terdiri daripada setiap pemain bowling "permainan. dan pemain dengan skor tertinggi dalam permainan beliau memenangi perlawanan. unntuk mengelakkan pergelangan tangan kecederaan. siapa saja boleh bermain sama ada kanak-kanak. pastikan lubang-lubang jari tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Boling merupakan salah satu olahraga dengan penyertaan terbanyak daripada pelbagai usia. Dalam bowling. Daripada skor 10 bingkai. tetapi cukup berat anda masih boleh dibuang dengan mudah. Bola bowling yang berat dengan julat berat badan yang berbeza-beza. Di Sukan Asia tahun 2006. Apabila memilih bola. "Mogok" menjaringkan apabila pemain mengetuk turun semua pin pada daftar pertama dalam bingkai. Markah boleh lebih besar daripada jumlah sebenar pin mengetuk jika mogok atau alat ganti bowled. Kini dianggarkan terdapat kira-kira lebih daripada 100 juta orang di dunia yang minat dan gemar bermain boling. dan pemain perlu pastikan tangan mereka yang jelas. Tidak hairanlah jika sukan boling merupakan olahraga yang paling digemari di hampir setiap negara di dunia. Bilangan pin yang jatuh direkodkan. Tidak mengenal batasan umur. Anda juga perlu bola yang tidak terlalu ringan. Ia juga disyorkan untuk membengkokan lutut ssambil memgayun bola bowling untuk mengelakkan [Kembali kecederaan | kecederaan belakang]].

Bola ini memiliki 3 lubang untuk meletakkan jari-jari pemain.7 7. 3 kali STRIKE yang dilakukan oleh pemain secara berturut-turut dalam frame ke-10 disebut sebagai TURKEY. Setiap pemain diberi peluang untuk menjatuhkan sebanyak-banyak pin yang boleh bagi mengumpul mata pada setiap balingan.sebagai “bowling lane” yang diperbuat daripada papan kayu dan disapu dengan sejenis minyak (was) atau sintetik (polyurethane) agar licin. Apa yang jelas. jari tengah dan jari manis. dan baki 40 kaki (12m) lagi adalah untuk bola bergolek ke arah 10 pin yang disusun secara segi tiga di hujung lorong. Jari yang diguna ketika bermain adalah ibu jari. Pemain yang melakukan spare dalam frame ke-10 (final frame) akan mendapat 1 balingan bonus (balingan ke-3).7 kg). Lorong boling pula berukuran 42 inci (105 cm) lebar dan 60 kaki (18. Jika pemain tersebut menggunakan tangan kanan untuk melempar bola. sukan boling ada skillnya yang tersendiri dan tidak boleh diabaikan oleh setiap pemain.2 m) panjang. Pemain akan naik ke pelantar lorong tersebut dengan bola yang beratnya di antara 6 hingga 17 paun (2. Cara Melempar Bola Setiap orang memiliki “style” tersendiri ketika melempar bola ke arah pin. Jika pemain dapat menjatuhkan kesemua pin pada balingan pertama ia disebut sebagai STRIKE. ia . Di kiri dan kanan lorong tersebut terdapat 2 longkang yang akan mengutip bola yang melencong ke luar. Sistem Permainan Untuk setiap game ada 10 frames yang membolehkan pemain membuat 2 kali balingan bagi setiap satunya. Namun jika pemain hanya dapat menjatuhkan sebahagian sahaja dan bakinya dijatuhkan pada balingan kedua ia disebut sebagai SPARE. maka ketika melempar bola. 20 kaki (6m) kehadapan adalah ruangan untuk pemain bergerak.

Panah yang ada di atas lane sangat membantu para pemain untuk dijadikan sebagai petunjuk bagi menggelicik bola ke arah pin yang ingin dijatuhkan. serta kaki kanan dalam posisi ke belakang.hendaklah menekuk kaki kiri kehadapan dengan membongkokkan sedikit badan. .

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->