ZIKIR-ZIKIR HARIAN bismillah Hari Isnin

Hari Selasa

Hari Rabu

Hari Khamis

Hari Jumaat

Hari Sabtu

Hari Ahad

Solat Tahajjud 2x4 rakaat, yaitu setiap 4 rakaat 1 salam, lalu ditambah dengan witir 3 rakaat 1 salam/ 4x2 rakaat, yaitu setiap 2 rakaat 1 salam, lalu ditambah dengan 3 rakaat witir 1 kali salam. Ayat-ayat yang dibaca

Selepas itu mana2 ayat atau surah dalam al-Quran. menghadap kiblat. ada perbahasan ulama’ tentang lafaz niat dlm ibadah – sila rujuk kpd pakar feqah) • • • Rakaat pertama membaca (disunatkan membaca doa Iftitah) kemudian surah Al-Fatihah. Tiada Tuhan yang lain melainkan hanya Engkau.Al Kautsar 3. perbanyakkan istighfar seperti. Mana2 ayat al-quran Cara melaksanakan solat taubat ini sama dengan solat biasa. Sebaik-baiknya 2/3 malam (pukul 2 pagi ke atas). . • dan berdoa dengan Penghulu Istighfar. • • Waktu di lakukan – bila-bila masa merasa telah berbuat dosa (kecuali waktu makruh tahrim utk melakukan solat)*. Selepas itu mana2 ayat atau surah dalam al-Quran. Dialah Tuhan yang Maha Hidup lagi Maha Perkasa dan hamba bertaubat kepada Engkau ya Allah. iaitu setelah berwuduk dengan sempurna.1. Ertinya: “Tidak ada Tuhan selain Engkau.” • Selepas salam. Tuhan yang Maha Agung. Ertinya: Ampunilah hamba Ya Allah. semasa Qiyamullail Lafaz niat: “Sahaja aku mengerjakan solat sunat taubat dua rakaat kerana Allah Ta’ala. lalu berdiri di tempat yang suci. ucapkanlah Doa Nabi Yunus sebanyak 40 kali (bersungguh-sungguh di dalam hati memohon keampunan dari Allah Ta’ala). Semasa sujud akhir rakaat kedua.” (Cukup di dalam hati. Rakaat kedua membaca surah Al-Fatihah.Al Fatihah 2. Maha Suci Engkau Ya Allah. sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.

(qulhuallahua’had. Sedang aku adalah hamba-Mu dan aku di dalam genggaman-Mu dan di dalam perjanjian setia ( beriman dan taat ) kepada-Mu sekuat mampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah ku lakukan. Maka ampunilah aku.Ertinya: “Ya. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau. Solat Sunat Witir 3 rakaat 1 salam Niat” Ushalli sunnatal witri Thalatha rak'tin lillahi ta'la Ertinya :" Sahaja aku sembahyang sunat Witir tiga raka'at kerana Allah ta'ala Bacaan selepas Fatihah: Raka'at pertama: Surah Al-A'laa (ikra’bismirabikallazi qalaq’) Raka'at kedua: Surah Al-Kafiruun (kulya.” • Kemudian boleh juga berdoa mengikut luahan hati dan munajat masing-masing ke hadhrat Allah. Engkaulah yang menjadikan aku. Tidak ada Tuhan selain Engkau.) Al-Falaq. Allah Engkaulah Tuhanku.aiyuhalkafirun) Raka’at ketiga : Al-Ikhlas. (kula’uzubirabifalq) An-naas (kula’uzubirabinas) . Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku.