anak soleh

Ciri-ciri Anak Soleh

1. Berbuat baik kepada kedua ibubapanya walaupun ibubapanya musyrik. 2. Menjauhi perbuatan yang tidak baik, sekalipun pada masa itu tidak ada orang mengetahuinya 3. Mendirikan solat 4. Mengajak manusia kepada kebaikan 5. Menjauhi kemungkaran 6. Bersabar menghadapi dugaan dalam kehidupan 7. Tidak bersikap sombong 8. Tidak melakukan perkara yang tidak baik dalam masyakarat 9. Selalu bertutur dengan sopan 10. Menghormati orang lain ( Rujuk Surah Al-Luqman : Ayat 15-19 )

Ciri-ciri Anak Soleh
Antara ciri-ciri anak yg soleh: 1.Mempunyai iman atau aqidah yang sempurna. 2.Beramal soleh (mengamalkan perintah Allah S.W.T)cth : sentiasa menunaikan solat, puasa, membelanjakan wang ke jalan Allah, berpakaian secara Islam, bergaul secara Islam dan sentiasa memastikan makanan dan minuman dari yang halal. 3.Menghormati ibu bapa, guru,orang tua, jiran dan kawan. 4.Rajin beribadat kepada Allah S.W.T dan berdoa kepada-Nya. 5.Mempunyai kesedaran dan tanggungjawab beragama. 6.Memiliki akhlak atau moral yang baik. 7.Sentiasa berdoa kepada ibu bapa sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. 8.Rajin belajar dan membaca serta tekun dalam pekerjaan/pembelajaran dan memiliki sifat tidak putus asa. 9.Berusaha dan bertawakal kepada Allah S.W.T. 10.Ikhlas, yakni melatih diri melakukan sesuatu tugas dengan ikhlas kerana Allah S.W.T
Sumber: smkpenghulusaad.wordpress.com/

10 CIRI-CIRI ANAK YANG SOLEH 1.Mempunyai iman @ aqidah yang sempurna.
2.Beramal soleh (mengamalkan perintah Allah S.W.T) cth : sentiasa menunaikan solat,puasa, membelanja wang ke jalan Allah,berpakaian secara Islam,bergaul secara Islam dan sentiasa memastikan makanan dan minuman dari yang halal. 3.Menghormati Ibubapa,guru, orang tua,jiran & kawan. 4.Rajin beribadat kepada Allah S.W.T dan berdoa kepada-Nya. 5.Mempunyai kesedaran dan tanggugjawab beragama. 6.Sentiasa berdoa kepada ibubapa samada yang masih hidup @ telah meninggal dunia.

Lalu anak muda itu bertanya: ³Ya Rasulullah. saya mempunyai seorang ibu yg sudah udzur. Rasulullah SAW bertemu dg seorang anak muda yg pundaknya lecet-lecet.T. 8.cc/?p=48 (Ciri) Anak yang Soleh/Solehah Wednesday. Dari hadist tersebut kita mendapat gambaran bahwa amal ibadah kita ternyata tidak cukup untuk membalas .Memiliki akhlak @ moral yang baik. maka orang tuanya yg menyebabkan dia menjadi Yahudi. selain itu sisanya saya selalu menggendongnya³. Rasulullah SAW bertanya kepada anak muda itu: ³Kenapa pundakmu itu?´ Jawab anak muda itu: ³Ya Rasulullah. 9.Rajin belajar dan membaca serta tekun dalam pekerjaan/pembelaja ran dan memiliki sifat tidak putus asa.T. Setelah selesai thawaf. atau ketika istirahat. 10. 2010 | Author: admin ³Setiap anak dilahirkan dalam keadaan yang fitrah (Islam). September 01st. ketika sholat.Ikhlas. Saya melepaskan ibu saya hanya ketika buang hajat. anak yg berbakti.´ (HR Bukhari) Saat Rasulullah SAW sedang thawaf.7. http://syaiful-istiqlal.co. apakah aku sudah termasuk ke dalam orang yg sudah berbakti kepada orang tua?´ Nabi SAW sambil memeluk anak muda itu & mengatakan: ³Sungguh Allah ridho kepadamu.W. cinta orangtuamu tidak akan terbalaskan olehmu³.yakni melatih diri melakukan sesuatu tugas dengan ikhlas kerana Allah S.Berusaha dan bertawakal kepada Allah S. Nasrani atau Majusi. kamu anak yg soleh. Saya sangat mencintai dia & saya tidak pernah melepaskan dia.W. tapi anakku ketahuilah. saya dari Yaman.

Ibnu Majah & Ibnu Hibban] Selain kandungan hadis di atas. namun minimal kita bisa memulainya dgn menjadi anak yang soleh. derajat yg tinggi & lipat ganda pahala di sisi Allah SWT. menghubungkan silaturrahmi yg tidak mungkin sampai kepadamu kecuali dgn mereka. (HR Muslim) Allah SWT menjadikan alam dunia ini sebagai alam beramal. Di alam inilah manusia harus bersungguh-sungguh membuat perbekalan untuk kebahagiaan hidupnya di akhirat nanti. Dari Abu Hurairah (ra). Sedangkan alam akhirat adalah alam pembalasan. Bagi umat Islam kematian bukanlah akhir segala-galanya. demikian juga dgn usaha untuk pengampunan dosa. Anak Salih yang Mendoakannya Yg dimaksudkan dgn anak yang salih ialah anak kandungnya. dan sadakah itu dapat memberi manfaat kepada mereka. Ini berdasarkan hadis berikut: Dari Abu Hurairah (ra) berkata: ³Seorang lelaki pernah bertanya kepada Rasulullah SAW: Sesungguhnya ayahku telah wafat. beliau tidak berwasiat apa-apa. melaksanakan wasiat mereka. Ilmu yang bermanfaat 3. Anak cucu yang salih setiap waktu mendoakan orang tua mereka agar mendapat ampunan Allah. yaitu: Mendoakan mereka. memohon ampunan untuk mereka. Segala amalan manusia terputus kecuali tiga perkara. Berbakti kepada Ibu-bapa setelah mereka wafat Dari Abu Usaid Malik bin Rabi¶ah As-Saa¶idi (ra) berkata: Ketika kami sdg duduk-duduk dgn Rasulullah SAW tiba-tiba datang seorang lelaki dari Bani Salamah. adakah masih ada lagi bakti yg dapat aku lakukan kepada ibu-bapaku setelah mereka berdua wafat?´ Jawab Rasulullah SAW: ³Ada. Sadakah Jariah 2.cinta dan kebaikan orang tua kita. dimana doa anak yang sholeh kepada orang tuanya dijamin dikabulkan Allah. yaitu: 1. Itupun hanyalah sekedar kesan dari amalan-amalannya ketika di dunia dahulu. rahmat Allah. Kematian hanyalah sekedar perpindahan dari alam amal ke alam pembalasan. kita juga boleh bersedekah untuk mereka. Di alam akhirat kita tidak dapat menambah amal baik kita lagi walaupun sebesar zarrah. cucunya dari anak lelaki ataupun cucunya dari anak perempuan. Manusia akan mendapat ganjaran di akhirat nanti sesuai dgn usaha mereka di dunia ini. jika baik berbahagialah ia di sana. dan jika sebaliknya akan menderitalah ia. ilmu yang bermanfaat dan anak yang salih yg mendoakannya. adakah dapat memberi .´ [HR Abu Daud. Ibu-bapa akan terus mendapat ganjaran pahala dari segala amalan baik dan doa-doa mereka. memuliakan sahabat karib mereka. baik yg lelaki ataupun wanita. lalu berkata: ³Ya Rasulullah. berkata: Telah bersabda Rasulullah SAW: Apabila wafat seorang hamba (manusia) maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara: shodaqah jariah.

zakat. serta percaya dengan risalah yang dibawanya yaitu hadits atau As-Sunnah. 7. Demikian juga dengan menghubungi kaum kerabat/saudara dan sahabat-sahabat karib mereka adalah juga termasuk ke dalam berbuat bakti/ihsan kepada mereka. Cinta masjid. 6. Matahari. Dewa-Dewi. Cinta kepada Keluarga Rasulullah yang turut berjuang bersama Rasulullah menyebarkan Islam ke seluruh negeri dan cinta kepada orang-orang yang selalu mengikuti jalannya Rasulullah SAW. karena masjid adalah rumah Allah dengan tidak membuat keributan di . kemudian senantiasa muroja ah berusaha menghafalnya karena orang yang menjaganya akan mendapatkan syafaat atau pertolongan kelak di hari kiamat atau hari pembalasan.manfaat kepadanya jika aku bersadakah untuknya?´ Jawab Nabi SAW: ³Dapat. Nyi Roro Kidul. haji.´ [HR Muslim.´ [HR Muslim] y y Forum Diskusi Tampilan Topik Topik: Ciri-ciri anak yang sholeh & sholehah: Menampilkan satu-satunya kiriman. 4. Sapi. bagi anak laki-laki berjama ah di Masjid dan anak perempuan sholat di rumah mereka tepat pada waktunya. Kerbau. mari simak 10 nashihat berikut ini semoga kalian semua menjadi orang-orang yang beruntung. Cinta kepada shahabat-shahabat Muhammad SAW yang turut membela dan memperjuangkan Islam disisi Rasulullah SAW dengan tidak membenci mereka ataupun mencaci mereka. Ahmad dan An-Nasa¶i] Kita juga boleh menyempurnakan nazar mereka. melunasi hutang mereka. Kuburan orang sholeh. Pohon-pohon besar. Batu. Cinta kepada Allah dengan tidak menyekutukannya dengan sesuatu apapun dan tidak beribadah kepada selainNya seperti beribadah kepada. Cinta Sholat lima waktu dengan tidak sekalipun meninggalkannya serta mengerjakan sholat-sholat sunnah. Cinta kepada Muhammad SAW sebagai Nabi utusan Allah dengan mematuhi perintahnya dan menjauhi apa yang dilarangnya. Cinta kepada Al-Qur an. 5. 3. Ini berdasarkan hadis-hadis di bawah ini: Dari Abdullah bin Omar. berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: ³Sesungguhnya jenis bakti (kepada kedua ibu-bapa) yg paling baik ialah anak yg menghubungi keluarga orang yg paling dikasihi oleh bapaknya. dengan selalu membacanya. patung dan lain sebagainya. y Anak soleh dan sholehah Adik-adik mau tahu cirri anak yang sholeh & sholehah? Kalau mau. Ciri-ciri anak yang sholeh & sholehah: 1. 2.

anak yatim. selalu berbuat baik kepada mereka. Cinta kepada saudara. dengan mematuhi perintahnya. Amin sekitar sebulan lalu . Cinta dan sayang kepada fakir miskin. anak terlantar.dalamnya serta tidak bercanda atau tertawa ketika sholat karena cinta mereka kepada Allah dan menghargai rumah Allah. 9. adik-kakak. tidak menyakiti hati mereka. 8. dengan memberikan bantuan sesuai dengan keperluan mereka dan perduli serta tidak mencemooh atau mengolok-olok mereka sebab mereka adalah juga hamba Allah. berusaha menyenangkan hati orang tua dan tidak menyusahkan atau membandel terhadap keduanya. paman-bibi. Semoga adik-adik bisa mengambil pelajaran dari 10 ciri anak sholeh dan sholehah ini. Cinta kepada kedua orang tua. kakek-nenek. 10. tetangga dan seluruh kaum muslimin di seluruh dunia.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful