Naskah Drama Kami dari kelompok 2 mempersembahkan sebuah drama dengan judul pandan berduri, dengan para tokoh

antara lain sebagai berikut : 1. Susi : Batin Legoi ( Protagonis ) 2. Muthia : Saliamah ( Antagonis ) 3. Rani : Pandan berduri ( Protagonis ) 4. Leni : Ilalang Wangsa ( Antagonis) 5. Joni : julela ( Antagonis ) 6. Ai : Jenang Perkasa ( Protagonis ) 7. Faiz : Migat ( Tritagonis ) 8. Beti : Inang Beti ( Tritagonis ) 9. Fitri : Inang fitri ( Tritagonis ) 10.Triana : inang ana ( Tritagonis ) 11.Prima : inang ima ( Tritagonis ) 12.Giska : pedagang ( Tritagonis )

Sebagai Sutradara Dea Pandani Sebagai Penulis naskah Intan Ika Fitri

1|Naskah Drama

Pandan Berduri

Untuk masuk ke kawasan Batin Lagoi itu. ia menerobos semak pandan itu dengan hati-hati. Pada suatu hari. didapatinya seorang bayi perempuan tergeletak beralaskan daun di antara semak pandan itu.Naskah drama Putri pandan berduri Alkisah. Dengan perasaan takut. Batin Lagoi menyusuri pantai. tiba betia-tiba ia dikejutkan dengan suara tangisan bayi dari arah semak-semak pandan. di Pulau Bintan berdiam sekumpulan orang Sampan atau orang Suku Laut. Tak berapa lama. Mereka dipimpin oleh seorang Batin yang gagah perkasa. Tengah berjalan santai. pada zaman dahulu kala. Batin Lagoi namanya. Batin legoi: Anak siapa gerangan? Mengapa berada di sini? Orang tuanya ke mana? ( kebingungan ) 2|Naskah Drama Pandan Berduri . harus melalui sebuah betung yang ditumbuhi semak belukar yang rimbun.

3|Naskah Drama Pandan Berduri . saliamah : ( terkejut sambil marah ) hah !!! anak siapa ni bang !. die kan engkau temukan di pandan berduri . Hahaha ( tertawa ) saliamah : ( dari luar kamar sambilberteriak ) lebih baik engkau beri name anak tu pandan berduri saje. Tutur bahasa dan sopan-santunnya mencerminkan sifat seorang putri raja. ( sambil melihat bayi ) nah sekarang name engkau adalah putri pandan berduri. diambilnya bayi itu dan dibawanya pulang. Dasar semua lelaki same saje. ape yang sebenernya nak abang ceritakan sama aku ni ? batin legoi: ( sambil mengeluarkan bayi ) ni lah yang nak abang beri tahu sama engkau. nanti kalo engkau contoh. ksinilah kau. apa yang engkau bawa ?. abang nak cakap same engkau ( sambil menuju kedalam kamar) saliamah : ( salimah berlari kedalam kmr ) ada ape ni bang sebener nya ??. tengok kelakuan emak baru kau. Batin Lagoi tidak melihat tanda-tanda ada orang di sekitarnya. tadi pas abang jalan di pantai. timbullah keinginan untuk mengangkat bayi itu sebagai anak.hmmmz PUTRI PANDAN BERDURI abang suke name tu. ini dah menjadi keputusan ku. nak kau kemanekan ha ? ( dengan kesel dia keluar dari kamar ) batin legoi: ( menggeleng gelengkan kepala sambil mengambil bayi dan berkata ) hem. hahaha. nah sekarang.Setelah menengok ke sekeliling nya. pandai ko ye. paham engkau ? saliamah : terserah engkau lah bang. engkau ak beri name hem. anak haram abang ni.tak patut lah !!! batin legoi: nah. Putri Pandan Berduri tumbuh menjadi gadis yang sangat cantik. batin legoi: ( sambil sembunyi sembunyi ia masuk ke dalam rumah ) saliamah : kenape kau ni bang. aku tak endak anak haram ni berade di rumah kite. tinggal di rumah aku. hahaha ( sambil meledek ) batin legoi: eh betul juga tu. ( sambil menghentakan kaki ) batin legoi: ape lah yang engkau cakap ni. kau ikut kentut . kite asuh bersame. pkok nye aku sampai kapan pun tak nak. abang tengok bayi ni menangis lah di semak pandan berduri . nape tingkah engkau aneh mcem tu. Dengan hati-hati. buang saje die. tenang lah dulu. jadi abang ptuskan anak ni. saliamah : ( dengan nada tinggi ) ape !! dah gile kah kau bang !!! batin legoi: sudahlah. ( bingung ) inang saje lah. macem buntelan kentut asyk nak marah saje kerjanye jangan engkau contoh ye. bagaimana nasib anak mu yang satu lagi si putri ilalang wangsa ?. Waktu terus berjalan.. engkau selingkuh ye . dan kau sebagai istri ku patuhilah keputusan ku ini. Karena rasa kasihan. biar abang enkau ini jelaskan. Kecantikan dan keelokan perangai Putri Pandan Berduri mengundang decak kagum para pemuda di Pulau Bintan. tak kasian kan kau melihan nye. Bayi itu kemudian ia beri nama Putri Pandan Berduri.. makasih ye .

d2 : ntah lah aku pun bimbang.. ia sampai di suatu pula yang bernama pulau bintan.hanya lah aku yg sanggup mengemban tugas thu. aku harus mencari air sekaligus tempat untuk berteduh ( sambil terus berjalan hingga 4|Naskah Drama Pandan Berduri . mane kah mungkin dia bisa..... ilalang wangsa : ah sudahlah.. alamak haus sekali rasanye.sini kau. pandan berduri : iye tunggu sekejap (bergegas menuju kamar ilalang wangsa ) d1 : ish ape lah putri ilalang wangsa tu..ayah ingin diantara kalian yang mengganti kan ayah sebagai migat. d1 : ya sudahlah lah jom kite masuk..mane kah mungkin si jenang perkasa ni bisa menjadi seorang pemimpin.. kau silalang wangsaahkan saja angkat kaki dari negri ini.( sambil menyombongkan diri) jenang perkasa : baik kalo tu nak abang mau... Situasi di kamar putri ilalang wangsa Ilalang wangsa : ish lame kali kau ni.......... dan apabila kau tidak mengikuti semua aturan yang telah abang kau ni buat...tiba lah pada saat penyerah han gelar kepada julela Penyerahan tahta itu mengakibatkan julela menjadi sombong dan semakin menekan jenang perkasa Julela : aku sekarang telah menjadi seorang raje.. aku akan pergi dari negri ini( sambil berjalan dengan tegas keluar ) Dengan keputusan yang ia ambil tersebut.... sekarng engkau ikut aku ke pasar. Julelaela: baik lah ayah aku saje.. kasian aku lihat putri kite thu. berbuat ape kau di luar hah ?? ( sambil menjewer ) pd ( meringis ) maaf tadi aku .... Migat : ( duduk disebuah kursi) baiklah anak ku kalian bedue sekarang sudah dewase semua nye.. asyk nak nyuruh putri pandaan berduri saje..(sambil membusung kan dada) aku kan abanggg..Pd : ( sedang bercengkramah dngan dayang-dayang) ilalang wangsa : ( sambil berteriak dari dalam kamar ) pandan. SITUASI DI TEMPAT LAIN.. jom kite pergi.... Jenang perkasa : ( bangun dari pingsan sambil kebingungan ) dimane kah aku ni... Jenang perkasa: (hanya menatap lalu tertunduk diam sambil beranjak peergi dari dalam istana) Ke esokan hari nya. padhalakn die punya dayang yg siap melayani die. dia pun berlayar di dalm perlayaran nya ter sebut ia banyak mendapatkan rintangan hingga pad akhirnya.

.suit ( bersiul ) elok betulah gadis tu. ade ap gerangan ? oh iye yang tadi saye ucapakan terimaksihlah jenang perkasa : oh iye same same. tapi bukan kau lah. ilalang wangsa : ( langsung ilalang wangsa menyambar sambil mendorong pandan berduri. kami dah sampailah di rumah...dan berkata ) : oh mari saya bantu.. pandan berduri : baiklah tuan. dia pun berlari ke arah kerumunan tersebut.. sambil bersuara kecil ) aduhai cantik sangat gadis ni ( dan tanpa sengaja tangan nya memegang tangan pandan berduri ) Ilalang wangsa : hei ( dengan nada keras ) pandan cepatlah kau tolong aku ! Pandan berduri : ( tersentak kaget... Ilalang wangsa : aduh.. kau tak tengok ni badab aku basah semu. Hah itu ada sebuah warung. nak mampir dulu tuan ? ilalang wangsa : tak usah ramah ramah sangat lah .. kau kau dan engkau. tapi kami ni bukan saudare.sampai di sebuah pasar). ( sambil menatap putri pandan denagn penuh perasaan. ihhh kenape selalu dia terus.. jom pergi masuk ( dengan nada keras sambil mengusir pandan berduri masuk ) pandan berduri : saya permisi dulu lah tuan ( berjalan menuju kedalam rumah ) jenang perkasa : ( menatap kearah pandan berduri ) hei tunggu name engkau siape ? pandan berduri : pandan berduri ( dengan nada pelan ) ilalang wangsa : hei kata ku masuk kau ( sambil bergumam ). 5|Naskah Drama Pandan Berduri .( terus mengomel tanpa menghiraukan jalan hingga menabrak seorang pedagang ) GUBRAKkkkkkk. ngomong ngomong kalian berdua ni penduduk sini ke ? dan apakah kalian bersaudara ? pandan berduri : oh iye kami penduduk sini.. ( berjalan menuju kearah warung tersebut ). tapi yang di belakang kau tu. dan langsung berdiri ): oh iye. dia ni hanya pembantu aku saje lah. jenang perkasa : oh begitu keh. pandan berduri : ( menoleh kebelakang ) oh tuan. hemm kenape lah abnag ni aku kan di sini dah lah tak usah abng tengok tengok pandan tu. Lalu tiba tiba lewatlah putri ilalang wangsa dan pandan berduri yang hendak prgi kepasar PM : suit.macem mane kau nikau tarug dimana mata kau tu hah !. ( sambil tertawa ) ilalang wangsa : iiiiihh ( marah ) kenapa selalu kau.. ilalang wangsa : lame sekali...... aku ni memang cantik sangat ( sambilmenginang betias rmbutnya ) PM : ie lah cantik. dan ilalang wangsa pun menuju kerah jenang perkasa. macem bidadari turun dari langit saje ILALANG WANGSA : makasih lah bang.. jom lah kite pulang pandan berduri : eh.iye ( sambil terus menatap degan senyum kearah jenang perkasa ) jenang perkasa : ( kemudian jenang perkasa pun membalas senyum sambil berlari kearah ilalang wangsa dan pandan ) hei kalain berdua tunggu. pandan bantu lah aku ni ( sambil merengek ) Mendengar kehebohan tersebut menarik perhatian jenang perkasa Jenang perkasa : ada ape tu ( bergumam.

mak cik batin legoi : iya sebentar ( sambilkeluar ) mike ni nak cari siape ? jenang perkasa : ehhh . dan jumpa lagi. pandan berduri : ah abnag ni bise saje.. ( marah besar ) telinga kau tuli ke. sejak pertame kita berjumpe. oh iye dah. mk : pandan.. dan kedekatan jenang perkasa pun tidak semata. ilalang wangsa : ( tertawa sambil berlari kedalm rumah dengan malu ) Tak di sangka ternyata jenang perkasa tidak langsung pulang. hanya kepada pandan berduri tapi juga kepada keluarga nya terutama aayah pandan berduri.jenang perkasa : ( sambil terus menatap kearah pandan berduri ) baiklah kalo begitu abang pulang dulu lah ye. ( dengan nada malu ) jenang perkasa : dek tahu kah kau.. berdebar debar lah dek. rasa hati abang ni. pandan berduri : aduh aduh sakit mak.. pak cik. abnag kesini bukan nak cari kau. rasa ingin dekat terus dengan engkau. Jenang perkasa : ( berbisik ) pandan pandan. jenang perkasa : oh maaf lah ye. sebentar lagi bpak engkau pulang pandan berduri : iya mak ( sambil mnuju kerah dapur. Namun ilalang wangsa selalu saja mencari kesalahan pandan berduri..) Keesokan hari nya Semenjak pertemuan itu hubungan antara jenang perkasa dan pandan berduri semkain erat. mk : cepet kau kedapur masak sane . pandan berduri : hah ? kenape tuan ada di sini. kau tak dengar aku panggil dari tadi ( bediri dan menjewer telinga pandan berduri ) ihh dasar budak ni. ia mengendap ngendap ke kamar pandan berduri. pandan berduri : hah ?( terkejut dan panik ) eh bang aku duluan lah ye jenang perkasa : oh iye lah pandan berduri : eh bang tunggu name ang siape ? jenang perkasa : jenang. apa yang tuan lakukan ? jenang perkasa : hemm. Jenang perkasa : permisi. pagi ni snagt cerah sekali lah seperi abang melihat kecerahan di wajah adek ni pandan berduri : ( senyum sumbringah ) Lalu terdengar suak sangat keras dari luar mk : pandan kesini kau. jenang perkasa : ( sambil berjalan mundur tiba tiba gubrak ) aduh. ilalang wangsa : oh iye lah. tapi nak cari pandan berduri 6|Naskah Drama Pandan Berduri . Yang samgat terkesan dengan keramahan dan kesopanan jenang perkasa.. aku kesini nak ketemu sama kau lagi lah dek pandan berduri : oh iye ke bang jenang perkasa : iye dek macen mane ye. jenang perkasa. ilalang wangsa : cari aku lah ayah ( menyambar ) iye kan abang. jom kite pergi kepasar.

Setelah belanja selesai mereka pun pulang Jenang perkasa : sini abng bawakan belanjaan nya dek. jenang perkasa : yok lah jum. oh iya lah pandan pergi dulu. 7|Naskah Drama Pandan Berduri . pandan berduri : tidak lah ayah batin legoi : oh bagus lah macem tu. bukan nya tadi ( dengan keheranan ) ilalang wangsa : hem iya lah ayah kasian lah die. ( sambilduduk ) jenang perkasa : dek "Kita ke toko bunga yuk pandan berduri : Mau beli apa? jenang perkasa : ! Beli bibit cinta buat ditanam di hatimu" pandan berduri : hem bang bise ye buat pandan senyum. Pandan berduri : ayah ni lah tongkat nye ( mengulurkan sambil tercengang ) batin legoi : lho kate ilalang wangsa kau luluran. ni ada kawan engkau nak ajak pergi kepasar.inang prima : oh maaf tua putri pandan berduri sedang tidak dapt di ganggu lah dia sedang laluran it : iye dari pade tuan menunggu lame. pandan berduri : oh iye bang terimakasih Sesampainya di tengah jalan mereka pun beristirahat Pandan berduri : bang macem mane kalo kita berehat sejenak. ilalang wangsa : ihhh kau ni pandan ( menghentakan kaki sambilberlari kedalm rumah ) inang prima & it : putri tunggu lah ( sambil mengikuti dari belakang ) Dalam perjalan kepasar Pandan berduri : kenapa bangmenjemput aku ke rumah ? padaha aku bisa pergi ke pasar sendiri jenang perkasa : tak apa lah dek aku ingin bertemu dengan adek. batin legoi : iye ke. tapi kalau minum sambilmelihat adek. Tiba tiba terdengar suara dari dalam. karna gara-gara mate engkau yg indah tu abang jadi jatuh cinta ama engkau !!" pandan berduri : ( tertawa ) Tengah asyk tertawa terdengar lah sura keras dari belakang. jenang perkasa : dek "kopi tu pahit kn. jumlah pergi pandan berduri : ( menerima dengan gembira ) oh abang jenang perkasa. kopi ini terasa manis lah" pandan berduri : ( makin tersenyum ) jenang perkasa : abang tak berani tengok mate engaku. batin legoi : oh iye lah. die kan sedang berlulur. hendak nye tuan pergi bersame putri ilalang wangsa saje lah.

aku suka kan nye. kau tahu kan .. julela : kau tahu die ke. Pandan berduri dan jenang perkasa menoleh kebelakang Pandan berduri : ( dengan ketakutan langsung berdiri ) ilalang wangsa : ( berjalan menuju pandan berduri ) asyk kau ye. aku cemburu sangat.. kau ni pandan. menunggu di atas. putri pandan berduri. hah !. ilalang wangsa : iye aku tahu abang suka ken nye julela : ia dia begtu elok ilalang wangsa : ( jengkel ) ihhh. pada sutu ketika.. jangan putri apa apakan.. ilalang wangsa : baiklah sulahkan sekarang kalian pulang ( menyuruh para inang ) inang beti : tapi putri...( sambilberteriak ) inang beti : itu di sana putri pandan berduri inang fitri: tapi kami ni mohon dengan sangat. ilalang wangsa : alah dasar ni budak. karan keirian nya kepada jenang perkasa. ia pu akhirnya menyusul kepulau bintan.Ilalang wangsa : pandan. ( sambil menepuk pundak julela ) apa yang abang liat tu. dan biar inang kau dan inang aku beserta aku pula. kau selalu melhat pandan berduri. jangan smapai pakaian kau tu sobek gara gara kau.. tapi kenapa engkau tak pernah meihat aku. kau lihat pandan akau akn bales kau nanti dankau kan menderita ( Menangis dan berlari pulang ) Pandan berduri. dan kau bang... para inang jom kita pergi ( berjalan menuju keatas ) Di suatu sisi di sela sela semak ternyata julela telah memperhatikan pandan berduri. dan kedua inang berlari mengejar ilalang wangsa Di kerajaan julela Kerajaan itu semakin buruk di bawah pimpinan julela. kau tau aku sangat mencintaimu. Ilalang wangsa : baiklah kau pandan. tapi knp kau teha juga merebutnye.. kalau kau terus berduaan bersame die. ilalang wangsa : sudah lah pulang kata ku. sekarang kau cuci pakaian aku cepat. berdue duean di sini. mendengar bahwa jenang perkasa telah berhasilalang wangsa di negri bintan terbesit di beank julela untuk menyusul jenang perkasa. kau tahu. aku masih banyak urusan. para inang : bek lah putri Ilalang wangsa pun menghampiri julela Ilalang wangsa : hei . jenang perkasa. tanpa sengaja terlihat oleh ilalang wangsa. oh pandan berduri .. hingga sampailalang wangsaah ia di pualu bintan . iya hendak mengambilalang wangsa apa yang menjadi hsk jenang perkasa. ilalang wangsa : macem man kalo aku bantu abang ni tuk dapatkan nye julela : hah iye ke 8|Naskah Drama Pandan Berduri .

.. jangan ceriakan ape ape kapde emak dan bapak....... ilalang wangsa : jum bang ( berjalan menuju sungai tempat pandan berduri mencuci ) ilalang wangsa : pandan berduri kenalkan lah ni kawan baru aku.. kami tak dapt membri tahu pada mu 9|Naskah Drama Pandan Berduri .. kemarin siang setelah kau pulang mencuci pandan berduri : ( menangis ) ak tak ape ape lah.. Inang beti : kenape kau putri ape yang terjadi inang fitri: mengapa kau menjadi aneh semejak. mane pandan berduri inang beti : maaf lah tuan ku... julela pun memaksa pandan berduri masuk kesemak tersebut dengan cara di tarik tangan nya dengan paksa. Pandan berduri : apa yang kau lakuakan ni bang..... dia akan tergantung sama abang ( menyakinkan ) julela : hem baek lah.sampai jatuh hati rasa nye pandan berduri : oh terimaksih lah tuan ilalang wangsa : oh iye pandan... abang inginkan die kan ? . tapi dengan satu syarat. mengapa kalian berdue saje... Pandan berduri : aku ni telah kotor lah. bagaikan bunga yang di cabik kumbang ( sambilterus mengis terisak isak ) Semenjak kejadian itu pandan berduri melewati hari nya dengan kesediham dia selalu berharap pertanggung jawaban dari julela yang entah dimane keberadaan nye sekarang. Perjalanan pulang kedua inang tersebut bertemulah dengan jenang perkasa Jenang perkasa : hei para inang. kau berbincang bincang lah dulu sama die. julela : iye tapi.... julela : cepet...help me.. tolong.......( sambil berfikir ) ilalang wangsa : ah sudah lah bang.. Selesai ia mencuci ia pun pulang bersama julela... pandan berduri : tapi...... aku nak pulang sebentar.. awak ni sangat cantik.. sudahlah sana kalian pulang kerumah.kau ni pandan berduri : ( teriak dengan sekuat tenaga ) Selang beberapa waktu julela pun telah pergi meninggalkan pandan berduri yang terisak isak di antara semak belukar. kalo abang renggru kesuciannye otomatis.....( dengan rasa heran ) ilalang wangsa : sudah lah temani die dulu. pandan berduri : oh iye saye pandan berduri julela : saye julela.tolong......ilalang wangsa : iye. abang harus melakukan satu hal ( berbisik smbilalang wangsa berkata ) renggut kesuciannye.... baiklajh julela aku pamit dulu ye julela : oh iye maksih ye. julela : hah ? kau gila ke ilalang wangsa : mavem mane pula lah bang ni... sesampai nya di bentangan semak belukar.

tapi yang jelas pemuda itu. di perkenalkan oleh ilalang wangsaalang wangsa sebanagi teman baru nya. jenang perkasa : ( bernyanyi bunga seroja untuk menghibur pandan berduri ) pandan berduri : sudah sudah cukup. taoi baiklah karna kami tahu kau dapt membantu pandan berduri. telah di perkose dengan pemuda. aku trauma bang. temapat biase ia kunjungi.jenang perkasa : memang nye ape yang sudah terjadi . tolong lah inang beri tahu aku dimane pandan berduri inang fitri: macem mane ye. jenang perkasa : baikalah kita kan pergi ke rumah mu untuk berbicara dengan ayah engkau. kami akan beri tahu. makcik. jenang perkasa : bailalang wangsaaj terimaksaih Jenang perkasa pun bergegas ke taman tersebut untuk menemui pandan berduri Jenang perkasa : pandan berduri ape yg terjadi . kenape dengan diri mu dek ? pandan berduri : aku tak ape ape ( sambilmenangis ) jenang perkasa : tapi kenape ngkau menangis. sebula yang lalu. ilalang wangsaalang wangsa dan para inang. ilalang wangsa : ( ketakutan ) jenang perkasa : baikla . Semua terkejut batin legoi : kenape ini semua bisa terjadi pada nak ku. permisi pak cik. batin legoi : ade ape. Tinggalkan aku sendiri aku tak pantas dengan engkau lagi. saat ia sedang mencuci de sungai dan saye di sini ingin bertanggung jaab atas jejadian itu. putri kami tu sedang berade di taman . sebaik nya engkau pergi jauh dari aku. aku sudah lupe wajah dan namaye. ( mengis ) batin legoi : ilalang wangsaalang wangsa ape maksud nya ni . 10 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . abang rela bertanggung jawab. pandan berduri : sudah lah bang. mungkin ini sangat berat. atas kejadian itu ( sambil menarik tangan pandan berduri menuju ke rumah ) Sesampainya di rumah pandan berduri Jenang perkasa : ayo kita masuk. aku ni telah kotor bang ! jenang perkasa : maksud kau dek ? pandan berduri : iye aku telah di perkose. aku sangat terauma. ilalang wangsaalang wangsa jelaskan. hayo kau jelaskan pada bapak ? pandan berduri : aku tak tahu apk. kenape engkau menangis ? mk : alah paling anak engkau tu. aku ni hendak memberi tahu satu hal yang sangat penting. pandan berduri ini. jenang perkasa : same siape pandan berduri : entah lah bang.

aku rela berkorban dan bertanggung jawab atsa semua ni. dan nutuk kalian berdua keluar dari rumah ku. batin legoi. Mak & ilalang wangsa : tolong lah maafkan kmi. yang tengah Batin Mapoi. kau emang pemuda yang baik budi. Di situasi lain. karana ia di berontak oleh rakyak nya sendiri hingga ia melarat dan akhir nya meninggal dunia.ilalang wangsa : ( ketakutan sambil mendekap badan inang betiunya ) sebenernya aku nak minta maaf pandan berduri. Jenang perkasa pun menikah dengan pandan berduri dan hidup bahgia di negri bintan. Jangn kau injakan lagi kaki kotor kalian di rumah ku. yang sulung dinamakan Batin Mantang. julela semakin menderita di kerajaan galang. batin legoi : ape kata mu ( marah sambilmenapar ilalang wangsa ) mk : sudah kau ni ape lah bang. 11 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . dan yang bungsu Batin Kelong. aku lah yang menyuruh die untuk berlaku tak senonoh kepada mu. jenang perkasa : sudah lah tak usah di persoalkan lagi. Dan dia pun menjadi raja di pulau bintan tersebut mereka pun mempunyai tiga orang putra. pandan berduri. batin legoi : tidak ( denagn nada keras ) keluar kalain. batin legoi : oh terimaksih lah jenang perkasa. dan jenang perkasa pun berpelukan dan selesai lah masaliamahah tersebut.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful