Naskah Drama Kami dari kelompok 2 mempersembahkan sebuah drama dengan judul pandan berduri, dengan para tokoh

antara lain sebagai berikut : 1. Susi : Batin Legoi ( Protagonis ) 2. Muthia : Saliamah ( Antagonis ) 3. Rani : Pandan berduri ( Protagonis ) 4. Leni : Ilalang Wangsa ( Antagonis) 5. Joni : julela ( Antagonis ) 6. Ai : Jenang Perkasa ( Protagonis ) 7. Faiz : Migat ( Tritagonis ) 8. Beti : Inang Beti ( Tritagonis ) 9. Fitri : Inang fitri ( Tritagonis ) 10.Triana : inang ana ( Tritagonis ) 11.Prima : inang ima ( Tritagonis ) 12.Giska : pedagang ( Tritagonis )

Sebagai Sutradara Dea Pandani Sebagai Penulis naskah Intan Ika Fitri

1|Naskah Drama

Pandan Berduri

Batin Lagoi namanya. tiba betia-tiba ia dikejutkan dengan suara tangisan bayi dari arah semak-semak pandan. pada zaman dahulu kala. di Pulau Bintan berdiam sekumpulan orang Sampan atau orang Suku Laut. Tengah berjalan santai.Naskah drama Putri pandan berduri Alkisah. Mereka dipimpin oleh seorang Batin yang gagah perkasa. ia menerobos semak pandan itu dengan hati-hati. harus melalui sebuah betung yang ditumbuhi semak belukar yang rimbun. Batin legoi: Anak siapa gerangan? Mengapa berada di sini? Orang tuanya ke mana? ( kebingungan ) 2|Naskah Drama Pandan Berduri . didapatinya seorang bayi perempuan tergeletak beralaskan daun di antara semak pandan itu. Untuk masuk ke kawasan Batin Lagoi itu. Tak berapa lama. Batin Lagoi menyusuri pantai. Pada suatu hari. Dengan perasaan takut.

tenang lah dulu. macem buntelan kentut asyk nak marah saje kerjanye jangan engkau contoh ye. hahaha ( sambil meledek ) batin legoi: eh betul juga tu. 3|Naskah Drama Pandan Berduri .hmmmz PUTRI PANDAN BERDURI abang suke name tu. pkok nye aku sampai kapan pun tak nak.Setelah menengok ke sekeliling nya. Dasar semua lelaki same saje. nape tingkah engkau aneh mcem tu. pandai ko ye. Hahaha ( tertawa ) saliamah : ( dari luar kamar sambilberteriak ) lebih baik engkau beri name anak tu pandan berduri saje. ( sambil melihat bayi ) nah sekarang name engkau adalah putri pandan berduri. ape yang sebenernya nak abang ceritakan sama aku ni ? batin legoi: ( sambil mengeluarkan bayi ) ni lah yang nak abang beri tahu sama engkau. ini dah menjadi keputusan ku.tak patut lah !!! batin legoi: nah. saliamah : ( terkejut sambil marah ) hah !!! anak siapa ni bang !. nak kau kemanekan ha ? ( dengan kesel dia keluar dari kamar ) batin legoi: ( menggeleng gelengkan kepala sambil mengambil bayi dan berkata ) hem. timbullah keinginan untuk mengangkat bayi itu sebagai anak. bagaimana nasib anak mu yang satu lagi si putri ilalang wangsa ?. Tutur bahasa dan sopan-santunnya mencerminkan sifat seorang putri raja. nanti kalo engkau contoh. biar abang enkau ini jelaskan. kau ikut kentut . tinggal di rumah aku. Batin Lagoi tidak melihat tanda-tanda ada orang di sekitarnya. Bayi itu kemudian ia beri nama Putri Pandan Berduri. anak haram abang ni. Karena rasa kasihan. engkau selingkuh ye . abang nak cakap same engkau ( sambil menuju kedalam kamar) saliamah : ( salimah berlari kedalam kmr ) ada ape ni bang sebener nya ??. aku tak endak anak haram ni berade di rumah kite. batin legoi: ( sambil sembunyi sembunyi ia masuk ke dalam rumah ) saliamah : kenape kau ni bang. paham engkau ? saliamah : terserah engkau lah bang. saliamah : ( dengan nada tinggi ) ape !! dah gile kah kau bang !!! batin legoi: sudahlah. jadi abang ptuskan anak ni. dan kau sebagai istri ku patuhilah keputusan ku ini. die kan engkau temukan di pandan berduri . Waktu terus berjalan. apa yang engkau bawa ?. abang tengok bayi ni menangis lah di semak pandan berduri . engkau ak beri name hem. nah sekarang. Kecantikan dan keelokan perangai Putri Pandan Berduri mengundang decak kagum para pemuda di Pulau Bintan. diambilnya bayi itu dan dibawanya pulang. Putri Pandan Berduri tumbuh menjadi gadis yang sangat cantik.. makasih ye . buang saje die. Dengan hati-hati. tengok kelakuan emak baru kau. ksinilah kau. tak kasian kan kau melihan nye.. hahaha. kite asuh bersame. ( bingung ) inang saje lah. ( sambil menghentakan kaki ) batin legoi: ape lah yang engkau cakap ni. tadi pas abang jalan di pantai.

mane kah mungkin dia bisa.... ia sampai di suatu pula yang bernama pulau bintan... padhalakn die punya dayang yg siap melayani die. kau silalang wangsaahkan saja angkat kaki dari negri ini. dia pun berlayar di dalm perlayaran nya ter sebut ia banyak mendapatkan rintangan hingga pad akhirnya........ sekarng engkau ikut aku ke pasar.... Julelaela: baik lah ayah aku saje..sini kau..mane kah mungkin si jenang perkasa ni bisa menjadi seorang pemimpin...tiba lah pada saat penyerah han gelar kepada julela Penyerahan tahta itu mengakibatkan julela menjadi sombong dan semakin menekan jenang perkasa Julela : aku sekarang telah menjadi seorang raje. berbuat ape kau di luar hah ?? ( sambil menjewer ) pd ( meringis ) maaf tadi aku .(sambil membusung kan dada) aku kan abanggg..Pd : ( sedang bercengkramah dngan dayang-dayang) ilalang wangsa : ( sambil berteriak dari dalam kamar ) pandan. jom kite pergi... d2 : ntah lah aku pun bimbang. Migat : ( duduk disebuah kursi) baiklah anak ku kalian bedue sekarang sudah dewase semua nye. aku akan pergi dari negri ini( sambil berjalan dengan tegas keluar ) Dengan keputusan yang ia ambil tersebut. Jenang perkasa : ( bangun dari pingsan sambil kebingungan ) dimane kah aku ni. aku harus mencari air sekaligus tempat untuk berteduh ( sambil terus berjalan hingga 4|Naskah Drama Pandan Berduri .. Jenang perkasa: (hanya menatap lalu tertunduk diam sambil beranjak peergi dari dalam istana) Ke esokan hari nya. dan apabila kau tidak mengikuti semua aturan yang telah abang kau ni buat..... pandan berduri : iye tunggu sekejap (bergegas menuju kamar ilalang wangsa ) d1 : ish ape lah putri ilalang wangsa tu.. SITUASI DI TEMPAT LAIN..hanya lah aku yg sanggup mengemban tugas thu.. d1 : ya sudahlah lah jom kite masuk.( sambil menyombongkan diri) jenang perkasa : baik kalo tu nak abang mau. Situasi di kamar putri ilalang wangsa Ilalang wangsa : ish lame kali kau ni... kasian aku lihat putri kite thu.. alamak haus sekali rasanye. ilalang wangsa : ah sudahlah...ayah ingin diantara kalian yang mengganti kan ayah sebagai migat..... asyk nak nyuruh putri pandaan berduri saje.

Hah itu ada sebuah warung. pandan bantu lah aku ni ( sambil merengek ) Mendengar kehebohan tersebut menarik perhatian jenang perkasa Jenang perkasa : ada ape tu ( bergumam. kau tak tengok ni badab aku basah semu.. ade ap gerangan ? oh iye yang tadi saye ucapakan terimaksihlah jenang perkasa : oh iye same same. dan ilalang wangsa pun menuju kerah jenang perkasa. dia pun berlari ke arah kerumunan tersebut. dia ni hanya pembantu aku saje lah. kami dah sampailah di rumah. macem bidadari turun dari langit saje ILALANG WANGSA : makasih lah bang. ( berjalan menuju kearah warung tersebut ).suit ( bersiul ) elok betulah gadis tu.sampai di sebuah pasar). Ilalang wangsa : aduh. Lalu tiba tiba lewatlah putri ilalang wangsa dan pandan berduri yang hendak prgi kepasar PM : suit.( terus mengomel tanpa menghiraukan jalan hingga menabrak seorang pedagang ) GUBRAKkkkkkk.. jom pergi masuk ( dengan nada keras sambil mengusir pandan berduri masuk ) pandan berduri : saya permisi dulu lah tuan ( berjalan menuju kedalam rumah ) jenang perkasa : ( menatap kearah pandan berduri ) hei tunggu name engkau siape ? pandan berduri : pandan berduri ( dengan nada pelan ) ilalang wangsa : hei kata ku masuk kau ( sambil bergumam ).. kau kau dan engkau.. pandan berduri : baiklah tuan.... dan langsung berdiri ): oh iye... ihhh kenape selalu dia terus.. ( sambil tertawa ) ilalang wangsa : iiiiihh ( marah ) kenapa selalu kau.. tapi kami ni bukan saudare..dan berkata ) : oh mari saya bantu. nak mampir dulu tuan ? ilalang wangsa : tak usah ramah ramah sangat lah .iye ( sambil terus menatap degan senyum kearah jenang perkasa ) jenang perkasa : ( kemudian jenang perkasa pun membalas senyum sambil berlari kearah ilalang wangsa dan pandan ) hei kalain berdua tunggu. jenang perkasa : oh begitu keh. ( sambil menatap putri pandan denagn penuh perasaan. 5|Naskah Drama Pandan Berduri . ilalang wangsa : ( langsung ilalang wangsa menyambar sambil mendorong pandan berduri. tapi yang di belakang kau tu.macem mane kau nikau tarug dimana mata kau tu hah !.. ilalang wangsa : lame sekali. pandan berduri : ( menoleh kebelakang ) oh tuan. hemm kenape lah abnag ni aku kan di sini dah lah tak usah abng tengok tengok pandan tu.. jom lah kite pulang pandan berduri : eh. sambil bersuara kecil ) aduhai cantik sangat gadis ni ( dan tanpa sengaja tangan nya memegang tangan pandan berduri ) Ilalang wangsa : hei ( dengan nada keras ) pandan cepatlah kau tolong aku ! Pandan berduri : ( tersentak kaget. ngomong ngomong kalian berdua ni penduduk sini ke ? dan apakah kalian bersaudara ? pandan berduri : oh iye kami penduduk sini.. tapi bukan kau lah... aku ni memang cantik sangat ( sambilmenginang betias rmbutnya ) PM : ie lah cantik..

pak cik.. pandan berduri : hah ?( terkejut dan panik ) eh bang aku duluan lah ye jenang perkasa : oh iye lah pandan berduri : eh bang tunggu name ang siape ? jenang perkasa : jenang. dan jumpa lagi. pandan berduri : hah ? kenape tuan ada di sini. mk : cepet kau kedapur masak sane . jom kite pergi kepasar. ( marah besar ) telinga kau tuli ke. berdebar debar lah dek. Jenang perkasa : permisi. sejak pertame kita berjumpe.. rasa hati abang ni.. ( dengan nada malu ) jenang perkasa : dek tahu kah kau. mak cik batin legoi : iya sebentar ( sambilkeluar ) mike ni nak cari siape ? jenang perkasa : ehhh . ia mengendap ngendap ke kamar pandan berduri. pagi ni snagt cerah sekali lah seperi abang melihat kecerahan di wajah adek ni pandan berduri : ( senyum sumbringah ) Lalu terdengar suak sangat keras dari luar mk : pandan kesini kau. pandan berduri : aduh aduh sakit mak. ilalang wangsa : cari aku lah ayah ( menyambar ) iye kan abang.. jenang perkasa : ( sambil berjalan mundur tiba tiba gubrak ) aduh. abnag kesini bukan nak cari kau. jenang perkasa. dan kedekatan jenang perkasa pun tidak semata. hanya kepada pandan berduri tapi juga kepada keluarga nya terutama aayah pandan berduri. aku kesini nak ketemu sama kau lagi lah dek pandan berduri : oh iye ke bang jenang perkasa : iye dek macen mane ye. tapi nak cari pandan berduri 6|Naskah Drama Pandan Berduri . pandan berduri : ah abnag ni bise saje. rasa ingin dekat terus dengan engkau.jenang perkasa : ( sambil terus menatap kearah pandan berduri ) baiklah kalo begitu abang pulang dulu lah ye. Namun ilalang wangsa selalu saja mencari kesalahan pandan berduri. apa yang tuan lakukan ? jenang perkasa : hemm. oh iye dah. mk : pandan. kau tak dengar aku panggil dari tadi ( bediri dan menjewer telinga pandan berduri ) ihh dasar budak ni.. ilalang wangsa : oh iye lah. sebentar lagi bpak engkau pulang pandan berduri : iya mak ( sambil mnuju kerah dapur. Jenang perkasa : ( berbisik ) pandan pandan. ilalang wangsa : ( tertawa sambil berlari kedalm rumah dengan malu ) Tak di sangka ternyata jenang perkasa tidak langsung pulang.. jenang perkasa : oh maaf lah ye. Yang samgat terkesan dengan keramahan dan kesopanan jenang perkasa.) Keesokan hari nya Semenjak pertemuan itu hubungan antara jenang perkasa dan pandan berduri semkain erat.

7|Naskah Drama Pandan Berduri . hendak nye tuan pergi bersame putri ilalang wangsa saje lah. ( sambilduduk ) jenang perkasa : dek "Kita ke toko bunga yuk pandan berduri : Mau beli apa? jenang perkasa : ! Beli bibit cinta buat ditanam di hatimu" pandan berduri : hem bang bise ye buat pandan senyum.inang prima : oh maaf tua putri pandan berduri sedang tidak dapt di ganggu lah dia sedang laluran it : iye dari pade tuan menunggu lame. oh iya lah pandan pergi dulu. bukan nya tadi ( dengan keheranan ) ilalang wangsa : hem iya lah ayah kasian lah die. batin legoi : iye ke. pandan berduri : tidak lah ayah batin legoi : oh bagus lah macem tu. batin legoi : oh iye lah. Setelah belanja selesai mereka pun pulang Jenang perkasa : sini abng bawakan belanjaan nya dek. die kan sedang berlulur. ilalang wangsa : ihhh kau ni pandan ( menghentakan kaki sambilberlari kedalm rumah ) inang prima & it : putri tunggu lah ( sambil mengikuti dari belakang ) Dalam perjalan kepasar Pandan berduri : kenapa bangmenjemput aku ke rumah ? padaha aku bisa pergi ke pasar sendiri jenang perkasa : tak apa lah dek aku ingin bertemu dengan adek. ni ada kawan engkau nak ajak pergi kepasar. tapi kalau minum sambilmelihat adek. jumlah pergi pandan berduri : ( menerima dengan gembira ) oh abang jenang perkasa. jenang perkasa : dek "kopi tu pahit kn. pandan berduri : oh iye bang terimakasih Sesampainya di tengah jalan mereka pun beristirahat Pandan berduri : bang macem mane kalo kita berehat sejenak. Pandan berduri : ayah ni lah tongkat nye ( mengulurkan sambil tercengang ) batin legoi : lho kate ilalang wangsa kau luluran. jenang perkasa : yok lah jum. kopi ini terasa manis lah" pandan berduri : ( makin tersenyum ) jenang perkasa : abang tak berani tengok mate engaku. karna gara-gara mate engkau yg indah tu abang jadi jatuh cinta ama engkau !!" pandan berduri : ( tertawa ) Tengah asyk tertawa terdengar lah sura keras dari belakang. Tiba tiba terdengar suara dari dalam.

. oh pandan berduri . ilalang wangsa : baiklah sulahkan sekarang kalian pulang ( menyuruh para inang ) inang beti : tapi putri. tapi kenapa engkau tak pernah meihat aku. mendengar bahwa jenang perkasa telah berhasilalang wangsa di negri bintan terbesit di beank julela untuk menyusul jenang perkasa. kau lihat pandan akau akn bales kau nanti dankau kan menderita ( Menangis dan berlari pulang ) Pandan berduri. hingga sampailalang wangsaah ia di pualu bintan . ilalang wangsa : macem man kalo aku bantu abang ni tuk dapatkan nye julela : hah iye ke 8|Naskah Drama Pandan Berduri .. dan kedua inang berlari mengejar ilalang wangsa Di kerajaan julela Kerajaan itu semakin buruk di bawah pimpinan julela. dan biar inang kau dan inang aku beserta aku pula. Ilalang wangsa : baiklah kau pandan. julela : kau tahu die ke. jenang perkasa. ilalang wangsa : iye aku tahu abang suka ken nye julela : ia dia begtu elok ilalang wangsa : ( jengkel ) ihhh. kau tau aku sangat mencintaimu. putri pandan berduri. aku suka kan nye. ilalang wangsa : alah dasar ni budak. tanpa sengaja terlihat oleh ilalang wangsa. ilalang wangsa : sudah lah pulang kata ku. ( sambil menepuk pundak julela ) apa yang abang liat tu. kau tahu. jangan putri apa apakan.Ilalang wangsa : pandan.. aku cemburu sangat. tapi knp kau teha juga merebutnye. kau selalu melhat pandan berduri.. berdue duean di sini. Pandan berduri dan jenang perkasa menoleh kebelakang Pandan berduri : ( dengan ketakutan langsung berdiri ) ilalang wangsa : ( berjalan menuju pandan berduri ) asyk kau ye. sekarang kau cuci pakaian aku cepat.. ia pu akhirnya menyusul kepulau bintan... iya hendak mengambilalang wangsa apa yang menjadi hsk jenang perkasa.. jangan smapai pakaian kau tu sobek gara gara kau. dan kau bang. kau ni pandan..( sambilberteriak ) inang beti : itu di sana putri pandan berduri inang fitri: tapi kami ni mohon dengan sangat. para inang : bek lah putri Ilalang wangsa pun menghampiri julela Ilalang wangsa : hei . kalau kau terus berduaan bersame die. kau tahu kan . para inang jom kita pergi ( berjalan menuju keatas ) Di suatu sisi di sela sela semak ternyata julela telah memperhatikan pandan berduri. aku masih banyak urusan. menunggu di atas. pada sutu ketika... hah !. karan keirian nya kepada jenang perkasa.

.. Pandan berduri : apa yang kau lakuakan ni bang. aku nak pulang sebentar.( dengan rasa heran ) ilalang wangsa : sudah lah temani die dulu.....help me...sampai jatuh hati rasa nye pandan berduri : oh terimaksih lah tuan ilalang wangsa : oh iye pandan.. sudahlah sana kalian pulang kerumah. julela : hah ? kau gila ke ilalang wangsa : mavem mane pula lah bang ni...... kami tak dapt membri tahu pada mu 9|Naskah Drama Pandan Berduri . julela : iye tapi. julela : cepet. Perjalanan pulang kedua inang tersebut bertemulah dengan jenang perkasa Jenang perkasa : hei para inang. awak ni sangat cantik.. kalo abang renggru kesuciannye otomatis. pandan berduri : tapi....... abang inginkan die kan ? . tolong... pandan berduri : oh iye saye pandan berduri julela : saye julela.... bagaikan bunga yang di cabik kumbang ( sambilterus mengis terisak isak ) Semenjak kejadian itu pandan berduri melewati hari nya dengan kesediham dia selalu berharap pertanggung jawaban dari julela yang entah dimane keberadaan nye sekarang......... kau berbincang bincang lah dulu sama die..... abang harus melakukan satu hal ( berbisik smbilalang wangsa berkata ) renggut kesuciannye...ilalang wangsa : iye.kau ni pandan berduri : ( teriak dengan sekuat tenaga ) Selang beberapa waktu julela pun telah pergi meninggalkan pandan berduri yang terisak isak di antara semak belukar.... mengapa kalian berdue saje.. julela pun memaksa pandan berduri masuk kesemak tersebut dengan cara di tarik tangan nya dengan paksa. Inang beti : kenape kau putri ape yang terjadi inang fitri: mengapa kau menjadi aneh semejak..( sambil berfikir ) ilalang wangsa : ah sudah lah bang.... ilalang wangsa : jum bang ( berjalan menuju sungai tempat pandan berduri mencuci ) ilalang wangsa : pandan berduri kenalkan lah ni kawan baru aku. mane pandan berduri inang beti : maaf lah tuan ku. jangan ceriakan ape ape kapde emak dan bapak. kemarin siang setelah kau pulang mencuci pandan berduri : ( menangis ) ak tak ape ape lah.tolong.. Pandan berduri : aku ni telah kotor lah. sesampai nya di bentangan semak belukar. dia akan tergantung sama abang ( menyakinkan ) julela : hem baek lah.... tapi dengan satu syarat. Selesai ia mencuci ia pun pulang bersama julela. baiklajh julela aku pamit dulu ye julela : oh iye maksih ye......

jenang perkasa : same siape pandan berduri : entah lah bang. saat ia sedang mencuci de sungai dan saye di sini ingin bertanggung jaab atas jejadian itu. batin legoi : ade ape. makcik. telah di perkose dengan pemuda. permisi pak cik. putri kami tu sedang berade di taman . di perkenalkan oleh ilalang wangsaalang wangsa sebanagi teman baru nya. pandan berduri : sudah lah bang. atas kejadian itu ( sambil menarik tangan pandan berduri menuju ke rumah ) Sesampainya di rumah pandan berduri Jenang perkasa : ayo kita masuk. abang rela bertanggung jawab. kami akan beri tahu. taoi baiklah karna kami tahu kau dapt membantu pandan berduri. hayo kau jelaskan pada bapak ? pandan berduri : aku tak tahu apk. Semua terkejut batin legoi : kenape ini semua bisa terjadi pada nak ku. sebula yang lalu. ilalang wangsa : ( ketakutan ) jenang perkasa : baikla . aku sudah lupe wajah dan namaye. 10 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . sebaik nya engkau pergi jauh dari aku. kenape dengan diri mu dek ? pandan berduri : aku tak ape ape ( sambilmenangis ) jenang perkasa : tapi kenape ngkau menangis. aku ni telah kotor bang ! jenang perkasa : maksud kau dek ? pandan berduri : iye aku telah di perkose. Tinggalkan aku sendiri aku tak pantas dengan engkau lagi. mungkin ini sangat berat.jenang perkasa : memang nye ape yang sudah terjadi . tapi yang jelas pemuda itu. temapat biase ia kunjungi. kenape engkau menangis ? mk : alah paling anak engkau tu. tolong lah inang beri tahu aku dimane pandan berduri inang fitri: macem mane ye. pandan berduri ini. ilalang wangsaalang wangsa dan para inang. aku ni hendak memberi tahu satu hal yang sangat penting. aku sangat terauma. ilalang wangsaalang wangsa jelaskan. ( mengis ) batin legoi : ilalang wangsaalang wangsa ape maksud nya ni . jenang perkasa : bailalang wangsaaj terimaksaih Jenang perkasa pun bergegas ke taman tersebut untuk menemui pandan berduri Jenang perkasa : pandan berduri ape yg terjadi . jenang perkasa : ( bernyanyi bunga seroja untuk menghibur pandan berduri ) pandan berduri : sudah sudah cukup. aku trauma bang. jenang perkasa : baikalah kita kan pergi ke rumah mu untuk berbicara dengan ayah engkau.

batin legoi. batin legoi : tidak ( denagn nada keras ) keluar kalain. Dan dia pun menjadi raja di pulau bintan tersebut mereka pun mempunyai tiga orang putra. karana ia di berontak oleh rakyak nya sendiri hingga ia melarat dan akhir nya meninggal dunia. 11 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . jenang perkasa : sudah lah tak usah di persoalkan lagi. Di situasi lain. Mak & ilalang wangsa : tolong lah maafkan kmi. dan jenang perkasa pun berpelukan dan selesai lah masaliamahah tersebut. aku rela berkorban dan bertanggung jawab atsa semua ni. batin legoi : oh terimaksih lah jenang perkasa. pandan berduri. aku lah yang menyuruh die untuk berlaku tak senonoh kepada mu. batin legoi : ape kata mu ( marah sambilmenapar ilalang wangsa ) mk : sudah kau ni ape lah bang. julela semakin menderita di kerajaan galang. yang tengah Batin Mapoi. kau emang pemuda yang baik budi.ilalang wangsa : ( ketakutan sambil mendekap badan inang betiunya ) sebenernya aku nak minta maaf pandan berduri. Jenang perkasa pun menikah dengan pandan berduri dan hidup bahgia di negri bintan. dan nutuk kalian berdua keluar dari rumah ku. Jangn kau injakan lagi kaki kotor kalian di rumah ku. yang sulung dinamakan Batin Mantang. dan yang bungsu Batin Kelong.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful