Naskah Drama Kami dari kelompok 2 mempersembahkan sebuah drama dengan judul pandan berduri, dengan para tokoh

antara lain sebagai berikut : 1. Susi : Batin Legoi ( Protagonis ) 2. Muthia : Saliamah ( Antagonis ) 3. Rani : Pandan berduri ( Protagonis ) 4. Leni : Ilalang Wangsa ( Antagonis) 5. Joni : julela ( Antagonis ) 6. Ai : Jenang Perkasa ( Protagonis ) 7. Faiz : Migat ( Tritagonis ) 8. Beti : Inang Beti ( Tritagonis ) 9. Fitri : Inang fitri ( Tritagonis ) 10.Triana : inang ana ( Tritagonis ) 11.Prima : inang ima ( Tritagonis ) 12.Giska : pedagang ( Tritagonis )

Sebagai Sutradara Dea Pandani Sebagai Penulis naskah Intan Ika Fitri

1|Naskah Drama

Pandan Berduri

Naskah drama Putri pandan berduri Alkisah. Tengah berjalan santai. tiba betia-tiba ia dikejutkan dengan suara tangisan bayi dari arah semak-semak pandan. harus melalui sebuah betung yang ditumbuhi semak belukar yang rimbun. di Pulau Bintan berdiam sekumpulan orang Sampan atau orang Suku Laut. Untuk masuk ke kawasan Batin Lagoi itu. Batin Lagoi namanya. Dengan perasaan takut. ia menerobos semak pandan itu dengan hati-hati. Batin legoi: Anak siapa gerangan? Mengapa berada di sini? Orang tuanya ke mana? ( kebingungan ) 2|Naskah Drama Pandan Berduri . pada zaman dahulu kala. Mereka dipimpin oleh seorang Batin yang gagah perkasa. Tak berapa lama. Pada suatu hari. Batin Lagoi menyusuri pantai. didapatinya seorang bayi perempuan tergeletak beralaskan daun di antara semak pandan itu.

hahaha. anak haram abang ni. aku tak endak anak haram ni berade di rumah kite. Karena rasa kasihan. biar abang enkau ini jelaskan. ( sambil melihat bayi ) nah sekarang name engkau adalah putri pandan berduri. jadi abang ptuskan anak ni. tengok kelakuan emak baru kau.Setelah menengok ke sekeliling nya. Waktu terus berjalan. Putri Pandan Berduri tumbuh menjadi gadis yang sangat cantik. Bayi itu kemudian ia beri nama Putri Pandan Berduri. ape yang sebenernya nak abang ceritakan sama aku ni ? batin legoi: ( sambil mengeluarkan bayi ) ni lah yang nak abang beri tahu sama engkau. ksinilah kau. nah sekarang.tak patut lah !!! batin legoi: nah. Hahaha ( tertawa ) saliamah : ( dari luar kamar sambilberteriak ) lebih baik engkau beri name anak tu pandan berduri saje. Dasar semua lelaki same saje. ( sambil menghentakan kaki ) batin legoi: ape lah yang engkau cakap ni. apa yang engkau bawa ?. makasih ye . nape tingkah engkau aneh mcem tu. bagaimana nasib anak mu yang satu lagi si putri ilalang wangsa ?. abang nak cakap same engkau ( sambil menuju kedalam kamar) saliamah : ( salimah berlari kedalam kmr ) ada ape ni bang sebener nya ??. tadi pas abang jalan di pantai. tenang lah dulu. hahaha ( sambil meledek ) batin legoi: eh betul juga tu. saliamah : ( terkejut sambil marah ) hah !!! anak siapa ni bang !. pkok nye aku sampai kapan pun tak nak.hmmmz PUTRI PANDAN BERDURI abang suke name tu. Kecantikan dan keelokan perangai Putri Pandan Berduri mengundang decak kagum para pemuda di Pulau Bintan. die kan engkau temukan di pandan berduri . paham engkau ? saliamah : terserah engkau lah bang. dan kau sebagai istri ku patuhilah keputusan ku ini. nak kau kemanekan ha ? ( dengan kesel dia keluar dari kamar ) batin legoi: ( menggeleng gelengkan kepala sambil mengambil bayi dan berkata ) hem. Dengan hati-hati. engkau selingkuh ye . diambilnya bayi itu dan dibawanya pulang. Tutur bahasa dan sopan-santunnya mencerminkan sifat seorang putri raja. nanti kalo engkau contoh.. kite asuh bersame. 3|Naskah Drama Pandan Berduri . tak kasian kan kau melihan nye. kau ikut kentut . ini dah menjadi keputusan ku. abang tengok bayi ni menangis lah di semak pandan berduri .. pandai ko ye. buang saje die. batin legoi: ( sambil sembunyi sembunyi ia masuk ke dalam rumah ) saliamah : kenape kau ni bang. macem buntelan kentut asyk nak marah saje kerjanye jangan engkau contoh ye. ( bingung ) inang saje lah. tinggal di rumah aku. saliamah : ( dengan nada tinggi ) ape !! dah gile kah kau bang !!! batin legoi: sudahlah. engkau ak beri name hem. Batin Lagoi tidak melihat tanda-tanda ada orang di sekitarnya. timbullah keinginan untuk mengangkat bayi itu sebagai anak.

. aku harus mencari air sekaligus tempat untuk berteduh ( sambil terus berjalan hingga 4|Naskah Drama Pandan Berduri . Migat : ( duduk disebuah kursi) baiklah anak ku kalian bedue sekarang sudah dewase semua nye.. Jenang perkasa: (hanya menatap lalu tertunduk diam sambil beranjak peergi dari dalam istana) Ke esokan hari nya...mane kah mungkin si jenang perkasa ni bisa menjadi seorang pemimpin..... ia sampai di suatu pula yang bernama pulau bintan.tiba lah pada saat penyerah han gelar kepada julela Penyerahan tahta itu mengakibatkan julela menjadi sombong dan semakin menekan jenang perkasa Julela : aku sekarang telah menjadi seorang raje... mane kah mungkin dia bisa. kasian aku lihat putri kite thu..... kau silalang wangsaahkan saja angkat kaki dari negri ini. berbuat ape kau di luar hah ?? ( sambil menjewer ) pd ( meringis ) maaf tadi aku . dan apabila kau tidak mengikuti semua aturan yang telah abang kau ni buat... dia pun berlayar di dalm perlayaran nya ter sebut ia banyak mendapatkan rintangan hingga pad akhirnya. pandan berduri : iye tunggu sekejap (bergegas menuju kamar ilalang wangsa ) d1 : ish ape lah putri ilalang wangsa tu. d2 : ntah lah aku pun bimbang. jom kite pergi.. aku akan pergi dari negri ini( sambil berjalan dengan tegas keluar ) Dengan keputusan yang ia ambil tersebut.. sekarng engkau ikut aku ke pasar... ilalang wangsa : ah sudahlah. padhalakn die punya dayang yg siap melayani die.. asyk nak nyuruh putri pandaan berduri saje...( sambil menyombongkan diri) jenang perkasa : baik kalo tu nak abang mau.(sambil membusung kan dada) aku kan abanggg.... Situasi di kamar putri ilalang wangsa Ilalang wangsa : ish lame kali kau ni.Pd : ( sedang bercengkramah dngan dayang-dayang) ilalang wangsa : ( sambil berteriak dari dalam kamar ) pandan..... Julelaela: baik lah ayah aku saje. d1 : ya sudahlah lah jom kite masuk.....hanya lah aku yg sanggup mengemban tugas thu. SITUASI DI TEMPAT LAIN.ayah ingin diantara kalian yang mengganti kan ayah sebagai migat. Jenang perkasa : ( bangun dari pingsan sambil kebingungan ) dimane kah aku ni.... alamak haus sekali rasanye..sini kau..

iye ( sambil terus menatap degan senyum kearah jenang perkasa ) jenang perkasa : ( kemudian jenang perkasa pun membalas senyum sambil berlari kearah ilalang wangsa dan pandan ) hei kalain berdua tunggu. jenang perkasa : oh begitu keh. tapi kami ni bukan saudare. dan langsung berdiri ): oh iye. dia pun berlari ke arah kerumunan tersebut. Lalu tiba tiba lewatlah putri ilalang wangsa dan pandan berduri yang hendak prgi kepasar PM : suit. kau kau dan engkau. ( sambil tertawa ) ilalang wangsa : iiiiihh ( marah ) kenapa selalu kau. ihhh kenape selalu dia terus.. tapi bukan kau lah. dan ilalang wangsa pun menuju kerah jenang perkasa.. kami dah sampailah di rumah.. Hah itu ada sebuah warung. sambil bersuara kecil ) aduhai cantik sangat gadis ni ( dan tanpa sengaja tangan nya memegang tangan pandan berduri ) Ilalang wangsa : hei ( dengan nada keras ) pandan cepatlah kau tolong aku ! Pandan berduri : ( tersentak kaget.. nak mampir dulu tuan ? ilalang wangsa : tak usah ramah ramah sangat lah . dia ni hanya pembantu aku saje lah.. Ilalang wangsa : aduh.dan berkata ) : oh mari saya bantu. ( sambil menatap putri pandan denagn penuh perasaan.. ilalang wangsa : ( langsung ilalang wangsa menyambar sambil mendorong pandan berduri. tapi yang di belakang kau tu. ngomong ngomong kalian berdua ni penduduk sini ke ? dan apakah kalian bersaudara ? pandan berduri : oh iye kami penduduk sini. pandan bantu lah aku ni ( sambil merengek ) Mendengar kehebohan tersebut menarik perhatian jenang perkasa Jenang perkasa : ada ape tu ( bergumam.. ilalang wangsa : lame sekali.( terus mengomel tanpa menghiraukan jalan hingga menabrak seorang pedagang ) GUBRAKkkkkkk. 5|Naskah Drama Pandan Berduri .... jom pergi masuk ( dengan nada keras sambil mengusir pandan berduri masuk ) pandan berduri : saya permisi dulu lah tuan ( berjalan menuju kedalam rumah ) jenang perkasa : ( menatap kearah pandan berduri ) hei tunggu name engkau siape ? pandan berduri : pandan berduri ( dengan nada pelan ) ilalang wangsa : hei kata ku masuk kau ( sambil bergumam ).sampai di sebuah pasar).. aku ni memang cantik sangat ( sambilmenginang betias rmbutnya ) PM : ie lah cantik... ade ap gerangan ? oh iye yang tadi saye ucapakan terimaksihlah jenang perkasa : oh iye same same.... hemm kenape lah abnag ni aku kan di sini dah lah tak usah abng tengok tengok pandan tu.. kau tak tengok ni badab aku basah semu. jom lah kite pulang pandan berduri : eh.suit ( bersiul ) elok betulah gadis tu. pandan berduri : ( menoleh kebelakang ) oh tuan.. pandan berduri : baiklah tuan. macem bidadari turun dari langit saje ILALANG WANGSA : makasih lah bang. ( berjalan menuju kearah warung tersebut ).macem mane kau nikau tarug dimana mata kau tu hah !.

oh iye dah. Jenang perkasa : ( berbisik ) pandan pandan. dan kedekatan jenang perkasa pun tidak semata. rasa ingin dekat terus dengan engkau. ilalang wangsa : cari aku lah ayah ( menyambar ) iye kan abang..) Keesokan hari nya Semenjak pertemuan itu hubungan antara jenang perkasa dan pandan berduri semkain erat. abnag kesini bukan nak cari kau. dan jumpa lagi. rasa hati abang ni. jenang perkasa : ( sambil berjalan mundur tiba tiba gubrak ) aduh. Yang samgat terkesan dengan keramahan dan kesopanan jenang perkasa. ( marah besar ) telinga kau tuli ke. mak cik batin legoi : iya sebentar ( sambilkeluar ) mike ni nak cari siape ? jenang perkasa : ehhh .. ilalang wangsa : oh iye lah. ( dengan nada malu ) jenang perkasa : dek tahu kah kau. pagi ni snagt cerah sekali lah seperi abang melihat kecerahan di wajah adek ni pandan berduri : ( senyum sumbringah ) Lalu terdengar suak sangat keras dari luar mk : pandan kesini kau. aku kesini nak ketemu sama kau lagi lah dek pandan berduri : oh iye ke bang jenang perkasa : iye dek macen mane ye. sebentar lagi bpak engkau pulang pandan berduri : iya mak ( sambil mnuju kerah dapur.jenang perkasa : ( sambil terus menatap kearah pandan berduri ) baiklah kalo begitu abang pulang dulu lah ye. jenang perkasa : oh maaf lah ye. ilalang wangsa : ( tertawa sambil berlari kedalm rumah dengan malu ) Tak di sangka ternyata jenang perkasa tidak langsung pulang. pak cik. apa yang tuan lakukan ? jenang perkasa : hemm.. pandan berduri : hah ?( terkejut dan panik ) eh bang aku duluan lah ye jenang perkasa : oh iye lah pandan berduri : eh bang tunggu name ang siape ? jenang perkasa : jenang.. hanya kepada pandan berduri tapi juga kepada keluarga nya terutama aayah pandan berduri. jom kite pergi kepasar. mk : pandan. pandan berduri : ah abnag ni bise saje. jenang perkasa. pandan berduri : aduh aduh sakit mak. ia mengendap ngendap ke kamar pandan berduri.. Jenang perkasa : permisi. berdebar debar lah dek. mk : cepet kau kedapur masak sane . pandan berduri : hah ? kenape tuan ada di sini. tapi nak cari pandan berduri 6|Naskah Drama Pandan Berduri . Namun ilalang wangsa selalu saja mencari kesalahan pandan berduri.. sejak pertame kita berjumpe. kau tak dengar aku panggil dari tadi ( bediri dan menjewer telinga pandan berduri ) ihh dasar budak ni.

pandan berduri : tidak lah ayah batin legoi : oh bagus lah macem tu. Tiba tiba terdengar suara dari dalam. ilalang wangsa : ihhh kau ni pandan ( menghentakan kaki sambilberlari kedalm rumah ) inang prima & it : putri tunggu lah ( sambil mengikuti dari belakang ) Dalam perjalan kepasar Pandan berduri : kenapa bangmenjemput aku ke rumah ? padaha aku bisa pergi ke pasar sendiri jenang perkasa : tak apa lah dek aku ingin bertemu dengan adek. 7|Naskah Drama Pandan Berduri . karna gara-gara mate engkau yg indah tu abang jadi jatuh cinta ama engkau !!" pandan berduri : ( tertawa ) Tengah asyk tertawa terdengar lah sura keras dari belakang. hendak nye tuan pergi bersame putri ilalang wangsa saje lah. oh iya lah pandan pergi dulu. ni ada kawan engkau nak ajak pergi kepasar. die kan sedang berlulur. ( sambilduduk ) jenang perkasa : dek "Kita ke toko bunga yuk pandan berduri : Mau beli apa? jenang perkasa : ! Beli bibit cinta buat ditanam di hatimu" pandan berduri : hem bang bise ye buat pandan senyum. jenang perkasa : dek "kopi tu pahit kn. Pandan berduri : ayah ni lah tongkat nye ( mengulurkan sambil tercengang ) batin legoi : lho kate ilalang wangsa kau luluran. batin legoi : iye ke. pandan berduri : oh iye bang terimakasih Sesampainya di tengah jalan mereka pun beristirahat Pandan berduri : bang macem mane kalo kita berehat sejenak. Setelah belanja selesai mereka pun pulang Jenang perkasa : sini abng bawakan belanjaan nya dek.inang prima : oh maaf tua putri pandan berduri sedang tidak dapt di ganggu lah dia sedang laluran it : iye dari pade tuan menunggu lame. jenang perkasa : yok lah jum. kopi ini terasa manis lah" pandan berduri : ( makin tersenyum ) jenang perkasa : abang tak berani tengok mate engaku. batin legoi : oh iye lah. jumlah pergi pandan berduri : ( menerima dengan gembira ) oh abang jenang perkasa. tapi kalau minum sambilmelihat adek. bukan nya tadi ( dengan keheranan ) ilalang wangsa : hem iya lah ayah kasian lah die.

kalau kau terus berduaan bersame die. putri pandan berduri... kau tahu. ( sambil menepuk pundak julela ) apa yang abang liat tu. karan keirian nya kepada jenang perkasa. ilalang wangsa : iye aku tahu abang suka ken nye julela : ia dia begtu elok ilalang wangsa : ( jengkel ) ihhh. aku masih banyak urusan. mendengar bahwa jenang perkasa telah berhasilalang wangsa di negri bintan terbesit di beank julela untuk menyusul jenang perkasa. kau tau aku sangat mencintaimu. kau tahu kan . Pandan berduri dan jenang perkasa menoleh kebelakang Pandan berduri : ( dengan ketakutan langsung berdiri ) ilalang wangsa : ( berjalan menuju pandan berduri ) asyk kau ye.. ilalang wangsa : baiklah sulahkan sekarang kalian pulang ( menyuruh para inang ) inang beti : tapi putri. pada sutu ketika.. tanpa sengaja terlihat oleh ilalang wangsa.. dan kau bang.( sambilberteriak ) inang beti : itu di sana putri pandan berduri inang fitri: tapi kami ni mohon dengan sangat.Ilalang wangsa : pandan. tapi kenapa engkau tak pernah meihat aku. julela : kau tahu die ke. para inang jom kita pergi ( berjalan menuju keatas ) Di suatu sisi di sela sela semak ternyata julela telah memperhatikan pandan berduri. para inang : bek lah putri Ilalang wangsa pun menghampiri julela Ilalang wangsa : hei .. kau selalu melhat pandan berduri. aku suka kan nye. iya hendak mengambilalang wangsa apa yang menjadi hsk jenang perkasa. tapi knp kau teha juga merebutnye. dan biar inang kau dan inang aku beserta aku pula. hingga sampailalang wangsaah ia di pualu bintan . menunggu di atas. sekarang kau cuci pakaian aku cepat. oh pandan berduri .. ilalang wangsa : sudah lah pulang kata ku. jangan smapai pakaian kau tu sobek gara gara kau. ilalang wangsa : alah dasar ni budak. aku cemburu sangat. kau lihat pandan akau akn bales kau nanti dankau kan menderita ( Menangis dan berlari pulang ) Pandan berduri. ilalang wangsa : macem man kalo aku bantu abang ni tuk dapatkan nye julela : hah iye ke 8|Naskah Drama Pandan Berduri ... berdue duean di sini.. Ilalang wangsa : baiklah kau pandan.. ia pu akhirnya menyusul kepulau bintan. dan kedua inang berlari mengejar ilalang wangsa Di kerajaan julela Kerajaan itu semakin buruk di bawah pimpinan julela. jangan putri apa apakan. jenang perkasa. kau ni pandan. hah !.

bagaikan bunga yang di cabik kumbang ( sambilterus mengis terisak isak ) Semenjak kejadian itu pandan berduri melewati hari nya dengan kesediham dia selalu berharap pertanggung jawaban dari julela yang entah dimane keberadaan nye sekarang. julela : iye tapi.. sesampai nya di bentangan semak belukar. pandan berduri : oh iye saye pandan berduri julela : saye julela. Inang beti : kenape kau putri ape yang terjadi inang fitri: mengapa kau menjadi aneh semejak. sudahlah sana kalian pulang kerumah..... aku nak pulang sebentar.. baiklajh julela aku pamit dulu ye julela : oh iye maksih ye... awak ni sangat cantik.... Pandan berduri : apa yang kau lakuakan ni bang.... mengapa kalian berdue saje. julela : hah ? kau gila ke ilalang wangsa : mavem mane pula lah bang ni. kemarin siang setelah kau pulang mencuci pandan berduri : ( menangis ) ak tak ape ape lah.. Selesai ia mencuci ia pun pulang bersama julela. tapi dengan satu syarat. ilalang wangsa : jum bang ( berjalan menuju sungai tempat pandan berduri mencuci ) ilalang wangsa : pandan berduri kenalkan lah ni kawan baru aku..... Pandan berduri : aku ni telah kotor lah. kalo abang renggru kesuciannye otomatis.kau ni pandan berduri : ( teriak dengan sekuat tenaga ) Selang beberapa waktu julela pun telah pergi meninggalkan pandan berduri yang terisak isak di antara semak belukar...... pandan berduri : tapi. julela : cepet...sampai jatuh hati rasa nye pandan berduri : oh terimaksih lah tuan ilalang wangsa : oh iye pandan...... tolong. julela pun memaksa pandan berduri masuk kesemak tersebut dengan cara di tarik tangan nya dengan paksa..( sambil berfikir ) ilalang wangsa : ah sudah lah bang. abang inginkan die kan ? ..tolong. dia akan tergantung sama abang ( menyakinkan ) julela : hem baek lah... mane pandan berduri inang beti : maaf lah tuan ku... kami tak dapt membri tahu pada mu 9|Naskah Drama Pandan Berduri ......ilalang wangsa : iye..... kau berbincang bincang lah dulu sama die. jangan ceriakan ape ape kapde emak dan bapak...... abang harus melakukan satu hal ( berbisik smbilalang wangsa berkata ) renggut kesuciannye.help me.( dengan rasa heran ) ilalang wangsa : sudah lah temani die dulu..... Perjalanan pulang kedua inang tersebut bertemulah dengan jenang perkasa Jenang perkasa : hei para inang...

kenape dengan diri mu dek ? pandan berduri : aku tak ape ape ( sambilmenangis ) jenang perkasa : tapi kenape ngkau menangis. sebula yang lalu. telah di perkose dengan pemuda. pandan berduri ini. batin legoi : ade ape. taoi baiklah karna kami tahu kau dapt membantu pandan berduri. aku sangat terauma.jenang perkasa : memang nye ape yang sudah terjadi . temapat biase ia kunjungi. ( mengis ) batin legoi : ilalang wangsaalang wangsa ape maksud nya ni . makcik. tolong lah inang beri tahu aku dimane pandan berduri inang fitri: macem mane ye. saat ia sedang mencuci de sungai dan saye di sini ingin bertanggung jaab atas jejadian itu. ilalang wangsaalang wangsa dan para inang. pandan berduri : sudah lah bang. Semua terkejut batin legoi : kenape ini semua bisa terjadi pada nak ku. kami akan beri tahu. Tinggalkan aku sendiri aku tak pantas dengan engkau lagi. ilalang wangsaalang wangsa jelaskan. atas kejadian itu ( sambil menarik tangan pandan berduri menuju ke rumah ) Sesampainya di rumah pandan berduri Jenang perkasa : ayo kita masuk. tapi yang jelas pemuda itu. mungkin ini sangat berat. aku ni hendak memberi tahu satu hal yang sangat penting. abang rela bertanggung jawab. permisi pak cik. hayo kau jelaskan pada bapak ? pandan berduri : aku tak tahu apk. putri kami tu sedang berade di taman . 10 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . aku ni telah kotor bang ! jenang perkasa : maksud kau dek ? pandan berduri : iye aku telah di perkose. kenape engkau menangis ? mk : alah paling anak engkau tu. jenang perkasa : baikalah kita kan pergi ke rumah mu untuk berbicara dengan ayah engkau. aku sudah lupe wajah dan namaye. jenang perkasa : ( bernyanyi bunga seroja untuk menghibur pandan berduri ) pandan berduri : sudah sudah cukup. jenang perkasa : bailalang wangsaaj terimaksaih Jenang perkasa pun bergegas ke taman tersebut untuk menemui pandan berduri Jenang perkasa : pandan berduri ape yg terjadi . ilalang wangsa : ( ketakutan ) jenang perkasa : baikla . sebaik nya engkau pergi jauh dari aku. aku trauma bang. di perkenalkan oleh ilalang wangsaalang wangsa sebanagi teman baru nya. jenang perkasa : same siape pandan berduri : entah lah bang.

aku lah yang menyuruh die untuk berlaku tak senonoh kepada mu. yang tengah Batin Mapoi. Mak & ilalang wangsa : tolong lah maafkan kmi. yang sulung dinamakan Batin Mantang. Dan dia pun menjadi raja di pulau bintan tersebut mereka pun mempunyai tiga orang putra. batin legoi : oh terimaksih lah jenang perkasa. kau emang pemuda yang baik budi. Jenang perkasa pun menikah dengan pandan berduri dan hidup bahgia di negri bintan. dan nutuk kalian berdua keluar dari rumah ku. jenang perkasa : sudah lah tak usah di persoalkan lagi. karana ia di berontak oleh rakyak nya sendiri hingga ia melarat dan akhir nya meninggal dunia. Di situasi lain. batin legoi : tidak ( denagn nada keras ) keluar kalain. julela semakin menderita di kerajaan galang. dan jenang perkasa pun berpelukan dan selesai lah masaliamahah tersebut. batin legoi : ape kata mu ( marah sambilmenapar ilalang wangsa ) mk : sudah kau ni ape lah bang. pandan berduri. aku rela berkorban dan bertanggung jawab atsa semua ni.ilalang wangsa : ( ketakutan sambil mendekap badan inang betiunya ) sebenernya aku nak minta maaf pandan berduri. 11 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . dan yang bungsu Batin Kelong. batin legoi. Jangn kau injakan lagi kaki kotor kalian di rumah ku.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful