Naskah Drama Kami dari kelompok 2 mempersembahkan sebuah drama dengan judul pandan berduri, dengan para tokoh

antara lain sebagai berikut : 1. Susi : Batin Legoi ( Protagonis ) 2. Muthia : Saliamah ( Antagonis ) 3. Rani : Pandan berduri ( Protagonis ) 4. Leni : Ilalang Wangsa ( Antagonis) 5. Joni : julela ( Antagonis ) 6. Ai : Jenang Perkasa ( Protagonis ) 7. Faiz : Migat ( Tritagonis ) 8. Beti : Inang Beti ( Tritagonis ) 9. Fitri : Inang fitri ( Tritagonis ) 10.Triana : inang ana ( Tritagonis ) 11.Prima : inang ima ( Tritagonis ) 12.Giska : pedagang ( Tritagonis )

Sebagai Sutradara Dea Pandani Sebagai Penulis naskah Intan Ika Fitri

1|Naskah Drama

Pandan Berduri

di Pulau Bintan berdiam sekumpulan orang Sampan atau orang Suku Laut. Pada suatu hari. didapatinya seorang bayi perempuan tergeletak beralaskan daun di antara semak pandan itu. tiba betia-tiba ia dikejutkan dengan suara tangisan bayi dari arah semak-semak pandan. harus melalui sebuah betung yang ditumbuhi semak belukar yang rimbun. Batin legoi: Anak siapa gerangan? Mengapa berada di sini? Orang tuanya ke mana? ( kebingungan ) 2|Naskah Drama Pandan Berduri . Dengan perasaan takut. Batin Lagoi namanya. Mereka dipimpin oleh seorang Batin yang gagah perkasa. Tengah berjalan santai. pada zaman dahulu kala. Tak berapa lama. ia menerobos semak pandan itu dengan hati-hati. Batin Lagoi menyusuri pantai. Untuk masuk ke kawasan Batin Lagoi itu.Naskah drama Putri pandan berduri Alkisah.

kau ikut kentut . jadi abang ptuskan anak ni. Dengan hati-hati. tinggal di rumah aku.. nanti kalo engkau contoh. pkok nye aku sampai kapan pun tak nak. Batin Lagoi tidak melihat tanda-tanda ada orang di sekitarnya. hahaha. ini dah menjadi keputusan ku.Setelah menengok ke sekeliling nya. engkau ak beri name hem. die kan engkau temukan di pandan berduri . ksinilah kau. Putri Pandan Berduri tumbuh menjadi gadis yang sangat cantik. diambilnya bayi itu dan dibawanya pulang. Dasar semua lelaki same saje. apa yang engkau bawa ?. biar abang enkau ini jelaskan. nah sekarang. tengok kelakuan emak baru kau. ( bingung ) inang saje lah. ( sambil melihat bayi ) nah sekarang name engkau adalah putri pandan berduri. tak kasian kan kau melihan nye. makasih ye . saliamah : ( dengan nada tinggi ) ape !! dah gile kah kau bang !!! batin legoi: sudahlah. anak haram abang ni. engkau selingkuh ye . buang saje die. 3|Naskah Drama Pandan Berduri . Waktu terus berjalan. macem buntelan kentut asyk nak marah saje kerjanye jangan engkau contoh ye. tenang lah dulu. timbullah keinginan untuk mengangkat bayi itu sebagai anak. nak kau kemanekan ha ? ( dengan kesel dia keluar dari kamar ) batin legoi: ( menggeleng gelengkan kepala sambil mengambil bayi dan berkata ) hem.hmmmz PUTRI PANDAN BERDURI abang suke name tu. Karena rasa kasihan. Hahaha ( tertawa ) saliamah : ( dari luar kamar sambilberteriak ) lebih baik engkau beri name anak tu pandan berduri saje. dan kau sebagai istri ku patuhilah keputusan ku ini. Kecantikan dan keelokan perangai Putri Pandan Berduri mengundang decak kagum para pemuda di Pulau Bintan. ( sambil menghentakan kaki ) batin legoi: ape lah yang engkau cakap ni. aku tak endak anak haram ni berade di rumah kite. hahaha ( sambil meledek ) batin legoi: eh betul juga tu. pandai ko ye. tadi pas abang jalan di pantai.. kite asuh bersame. batin legoi: ( sambil sembunyi sembunyi ia masuk ke dalam rumah ) saliamah : kenape kau ni bang. ape yang sebenernya nak abang ceritakan sama aku ni ? batin legoi: ( sambil mengeluarkan bayi ) ni lah yang nak abang beri tahu sama engkau. paham engkau ? saliamah : terserah engkau lah bang. Bayi itu kemudian ia beri nama Putri Pandan Berduri. nape tingkah engkau aneh mcem tu. abang nak cakap same engkau ( sambil menuju kedalam kamar) saliamah : ( salimah berlari kedalam kmr ) ada ape ni bang sebener nya ??. saliamah : ( terkejut sambil marah ) hah !!! anak siapa ni bang !. bagaimana nasib anak mu yang satu lagi si putri ilalang wangsa ?.tak patut lah !!! batin legoi: nah. Tutur bahasa dan sopan-santunnya mencerminkan sifat seorang putri raja. abang tengok bayi ni menangis lah di semak pandan berduri .

.. pandan berduri : iye tunggu sekejap (bergegas menuju kamar ilalang wangsa ) d1 : ish ape lah putri ilalang wangsa tu.. Migat : ( duduk disebuah kursi) baiklah anak ku kalian bedue sekarang sudah dewase semua nye...hanya lah aku yg sanggup mengemban tugas thu... padhalakn die punya dayang yg siap melayani die.. asyk nak nyuruh putri pandaan berduri saje... kau silalang wangsaahkan saja angkat kaki dari negri ini... ilalang wangsa : ah sudahlah.( sambil menyombongkan diri) jenang perkasa : baik kalo tu nak abang mau.... Julelaela: baik lah ayah aku saje.sini kau. dia pun berlayar di dalm perlayaran nya ter sebut ia banyak mendapatkan rintangan hingga pad akhirnya.. sekarng engkau ikut aku ke pasar...tiba lah pada saat penyerah han gelar kepada julela Penyerahan tahta itu mengakibatkan julela menjadi sombong dan semakin menekan jenang perkasa Julela : aku sekarang telah menjadi seorang raje. aku harus mencari air sekaligus tempat untuk berteduh ( sambil terus berjalan hingga 4|Naskah Drama Pandan Berduri . berbuat ape kau di luar hah ?? ( sambil menjewer ) pd ( meringis ) maaf tadi aku . Jenang perkasa : ( bangun dari pingsan sambil kebingungan ) dimane kah aku ni..(sambil membusung kan dada) aku kan abanggg... Jenang perkasa: (hanya menatap lalu tertunduk diam sambil beranjak peergi dari dalam istana) Ke esokan hari nya. ia sampai di suatu pula yang bernama pulau bintan... kasian aku lihat putri kite thu.. aku akan pergi dari negri ini( sambil berjalan dengan tegas keluar ) Dengan keputusan yang ia ambil tersebut. d1 : ya sudahlah lah jom kite masuk. d2 : ntah lah aku pun bimbang... jom kite pergi....Pd : ( sedang bercengkramah dngan dayang-dayang) ilalang wangsa : ( sambil berteriak dari dalam kamar ) pandan. mane kah mungkin dia bisa.....ayah ingin diantara kalian yang mengganti kan ayah sebagai migat..mane kah mungkin si jenang perkasa ni bisa menjadi seorang pemimpin. Situasi di kamar putri ilalang wangsa Ilalang wangsa : ish lame kali kau ni. dan apabila kau tidak mengikuti semua aturan yang telah abang kau ni buat. alamak haus sekali rasanye.... SITUASI DI TEMPAT LAIN...

Hah itu ada sebuah warung.. ilalang wangsa : ( langsung ilalang wangsa menyambar sambil mendorong pandan berduri. ihhh kenape selalu dia terus. kami dah sampailah di rumah.suit ( bersiul ) elok betulah gadis tu.. jenang perkasa : oh begitu keh... jom pergi masuk ( dengan nada keras sambil mengusir pandan berduri masuk ) pandan berduri : saya permisi dulu lah tuan ( berjalan menuju kedalam rumah ) jenang perkasa : ( menatap kearah pandan berduri ) hei tunggu name engkau siape ? pandan berduri : pandan berduri ( dengan nada pelan ) ilalang wangsa : hei kata ku masuk kau ( sambil bergumam ).. Lalu tiba tiba lewatlah putri ilalang wangsa dan pandan berduri yang hendak prgi kepasar PM : suit. macem bidadari turun dari langit saje ILALANG WANGSA : makasih lah bang. aku ni memang cantik sangat ( sambilmenginang betias rmbutnya ) PM : ie lah cantik.. pandan bantu lah aku ni ( sambil merengek ) Mendengar kehebohan tersebut menarik perhatian jenang perkasa Jenang perkasa : ada ape tu ( bergumam...( terus mengomel tanpa menghiraukan jalan hingga menabrak seorang pedagang ) GUBRAKkkkkkk. ilalang wangsa : lame sekali. hemm kenape lah abnag ni aku kan di sini dah lah tak usah abng tengok tengok pandan tu.macem mane kau nikau tarug dimana mata kau tu hah !... pandan berduri : ( menoleh kebelakang ) oh tuan.. ade ap gerangan ? oh iye yang tadi saye ucapakan terimaksihlah jenang perkasa : oh iye same same.dan berkata ) : oh mari saya bantu. nak mampir dulu tuan ? ilalang wangsa : tak usah ramah ramah sangat lah . tapi yang di belakang kau tu.. dan langsung berdiri ): oh iye. ( sambil tertawa ) ilalang wangsa : iiiiihh ( marah ) kenapa selalu kau. tapi bukan kau lah. dan ilalang wangsa pun menuju kerah jenang perkasa.. ( berjalan menuju kearah warung tersebut ). pandan berduri : baiklah tuan.. Ilalang wangsa : aduh. kau tak tengok ni badab aku basah semu.. kau kau dan engkau. ( sambil menatap putri pandan denagn penuh perasaan. ngomong ngomong kalian berdua ni penduduk sini ke ? dan apakah kalian bersaudara ? pandan berduri : oh iye kami penduduk sini. dia ni hanya pembantu aku saje lah.iye ( sambil terus menatap degan senyum kearah jenang perkasa ) jenang perkasa : ( kemudian jenang perkasa pun membalas senyum sambil berlari kearah ilalang wangsa dan pandan ) hei kalain berdua tunggu.. 5|Naskah Drama Pandan Berduri . jom lah kite pulang pandan berduri : eh.sampai di sebuah pasar)... dia pun berlari ke arah kerumunan tersebut. sambil bersuara kecil ) aduhai cantik sangat gadis ni ( dan tanpa sengaja tangan nya memegang tangan pandan berduri ) Ilalang wangsa : hei ( dengan nada keras ) pandan cepatlah kau tolong aku ! Pandan berduri : ( tersentak kaget. tapi kami ni bukan saudare.

abnag kesini bukan nak cari kau. tapi nak cari pandan berduri 6|Naskah Drama Pandan Berduri . pagi ni snagt cerah sekali lah seperi abang melihat kecerahan di wajah adek ni pandan berduri : ( senyum sumbringah ) Lalu terdengar suak sangat keras dari luar mk : pandan kesini kau. sejak pertame kita berjumpe. jenang perkasa : oh maaf lah ye. mk : cepet kau kedapur masak sane . dan jumpa lagi. ia mengendap ngendap ke kamar pandan berduri. rasa hati abang ni. ( marah besar ) telinga kau tuli ke. ilalang wangsa : cari aku lah ayah ( menyambar ) iye kan abang. ( dengan nada malu ) jenang perkasa : dek tahu kah kau. Yang samgat terkesan dengan keramahan dan kesopanan jenang perkasa. pandan berduri : hah ?( terkejut dan panik ) eh bang aku duluan lah ye jenang perkasa : oh iye lah pandan berduri : eh bang tunggu name ang siape ? jenang perkasa : jenang.. Namun ilalang wangsa selalu saja mencari kesalahan pandan berduri..) Keesokan hari nya Semenjak pertemuan itu hubungan antara jenang perkasa dan pandan berduri semkain erat. jom kite pergi kepasar. kau tak dengar aku panggil dari tadi ( bediri dan menjewer telinga pandan berduri ) ihh dasar budak ni.. apa yang tuan lakukan ? jenang perkasa : hemm. hanya kepada pandan berduri tapi juga kepada keluarga nya terutama aayah pandan berduri. pak cik. ilalang wangsa : oh iye lah. pandan berduri : aduh aduh sakit mak.jenang perkasa : ( sambil terus menatap kearah pandan berduri ) baiklah kalo begitu abang pulang dulu lah ye. sebentar lagi bpak engkau pulang pandan berduri : iya mak ( sambil mnuju kerah dapur.. oh iye dah. ilalang wangsa : ( tertawa sambil berlari kedalm rumah dengan malu ) Tak di sangka ternyata jenang perkasa tidak langsung pulang. jenang perkasa. Jenang perkasa : permisi.. pandan berduri : ah abnag ni bise saje.. pandan berduri : hah ? kenape tuan ada di sini. jenang perkasa : ( sambil berjalan mundur tiba tiba gubrak ) aduh. mak cik batin legoi : iya sebentar ( sambilkeluar ) mike ni nak cari siape ? jenang perkasa : ehhh . berdebar debar lah dek. rasa ingin dekat terus dengan engkau. mk : pandan. dan kedekatan jenang perkasa pun tidak semata. Jenang perkasa : ( berbisik ) pandan pandan. aku kesini nak ketemu sama kau lagi lah dek pandan berduri : oh iye ke bang jenang perkasa : iye dek macen mane ye.

batin legoi : oh iye lah. bukan nya tadi ( dengan keheranan ) ilalang wangsa : hem iya lah ayah kasian lah die. jenang perkasa : yok lah jum. oh iya lah pandan pergi dulu. batin legoi : iye ke.inang prima : oh maaf tua putri pandan berduri sedang tidak dapt di ganggu lah dia sedang laluran it : iye dari pade tuan menunggu lame. pandan berduri : oh iye bang terimakasih Sesampainya di tengah jalan mereka pun beristirahat Pandan berduri : bang macem mane kalo kita berehat sejenak. tapi kalau minum sambilmelihat adek. jenang perkasa : dek "kopi tu pahit kn. pandan berduri : tidak lah ayah batin legoi : oh bagus lah macem tu. 7|Naskah Drama Pandan Berduri . die kan sedang berlulur. ( sambilduduk ) jenang perkasa : dek "Kita ke toko bunga yuk pandan berduri : Mau beli apa? jenang perkasa : ! Beli bibit cinta buat ditanam di hatimu" pandan berduri : hem bang bise ye buat pandan senyum. Setelah belanja selesai mereka pun pulang Jenang perkasa : sini abng bawakan belanjaan nya dek. jumlah pergi pandan berduri : ( menerima dengan gembira ) oh abang jenang perkasa. Pandan berduri : ayah ni lah tongkat nye ( mengulurkan sambil tercengang ) batin legoi : lho kate ilalang wangsa kau luluran. Tiba tiba terdengar suara dari dalam. ni ada kawan engkau nak ajak pergi kepasar. kopi ini terasa manis lah" pandan berduri : ( makin tersenyum ) jenang perkasa : abang tak berani tengok mate engaku. ilalang wangsa : ihhh kau ni pandan ( menghentakan kaki sambilberlari kedalm rumah ) inang prima & it : putri tunggu lah ( sambil mengikuti dari belakang ) Dalam perjalan kepasar Pandan berduri : kenapa bangmenjemput aku ke rumah ? padaha aku bisa pergi ke pasar sendiri jenang perkasa : tak apa lah dek aku ingin bertemu dengan adek. karna gara-gara mate engkau yg indah tu abang jadi jatuh cinta ama engkau !!" pandan berduri : ( tertawa ) Tengah asyk tertawa terdengar lah sura keras dari belakang. hendak nye tuan pergi bersame putri ilalang wangsa saje lah.

mendengar bahwa jenang perkasa telah berhasilalang wangsa di negri bintan terbesit di beank julela untuk menyusul jenang perkasa.( sambilberteriak ) inang beti : itu di sana putri pandan berduri inang fitri: tapi kami ni mohon dengan sangat. hingga sampailalang wangsaah ia di pualu bintan . ilalang wangsa : sudah lah pulang kata ku.. iya hendak mengambilalang wangsa apa yang menjadi hsk jenang perkasa.. jangan putri apa apakan. aku masih banyak urusan. putri pandan berduri.... pada sutu ketika. kau tahu kan . karan keirian nya kepada jenang perkasa.. oh pandan berduri . kau tau aku sangat mencintaimu.. hah !. menunggu di atas. ilalang wangsa : alah dasar ni budak.. tanpa sengaja terlihat oleh ilalang wangsa. tapi kenapa engkau tak pernah meihat aku. aku suka kan nye. ilalang wangsa : baiklah sulahkan sekarang kalian pulang ( menyuruh para inang ) inang beti : tapi putri. para inang : bek lah putri Ilalang wangsa pun menghampiri julela Ilalang wangsa : hei . kalau kau terus berduaan bersame die. dan biar inang kau dan inang aku beserta aku pula.. dan kau bang. jangan smapai pakaian kau tu sobek gara gara kau. para inang jom kita pergi ( berjalan menuju keatas ) Di suatu sisi di sela sela semak ternyata julela telah memperhatikan pandan berduri. kau tahu. berdue duean di sini. sekarang kau cuci pakaian aku cepat. kau ni pandan..Ilalang wangsa : pandan. aku cemburu sangat. tapi knp kau teha juga merebutnye. julela : kau tahu die ke. jenang perkasa. dan kedua inang berlari mengejar ilalang wangsa Di kerajaan julela Kerajaan itu semakin buruk di bawah pimpinan julela. Ilalang wangsa : baiklah kau pandan. Pandan berduri dan jenang perkasa menoleh kebelakang Pandan berduri : ( dengan ketakutan langsung berdiri ) ilalang wangsa : ( berjalan menuju pandan berduri ) asyk kau ye.. ( sambil menepuk pundak julela ) apa yang abang liat tu. ia pu akhirnya menyusul kepulau bintan. kau lihat pandan akau akn bales kau nanti dankau kan menderita ( Menangis dan berlari pulang ) Pandan berduri. kau selalu melhat pandan berduri. ilalang wangsa : macem man kalo aku bantu abang ni tuk dapatkan nye julela : hah iye ke 8|Naskah Drama Pandan Berduri . ilalang wangsa : iye aku tahu abang suka ken nye julela : ia dia begtu elok ilalang wangsa : ( jengkel ) ihhh.

..... pandan berduri : tapi. sudahlah sana kalian pulang kerumah. pandan berduri : oh iye saye pandan berduri julela : saye julela. Perjalanan pulang kedua inang tersebut bertemulah dengan jenang perkasa Jenang perkasa : hei para inang..help me....ilalang wangsa : iye. ilalang wangsa : jum bang ( berjalan menuju sungai tempat pandan berduri mencuci ) ilalang wangsa : pandan berduri kenalkan lah ni kawan baru aku.. mengapa kalian berdue saje........ Inang beti : kenape kau putri ape yang terjadi inang fitri: mengapa kau menjadi aneh semejak. mane pandan berduri inang beti : maaf lah tuan ku.. dia akan tergantung sama abang ( menyakinkan ) julela : hem baek lah. Pandan berduri : aku ni telah kotor lah.. kemarin siang setelah kau pulang mencuci pandan berduri : ( menangis ) ak tak ape ape lah. awak ni sangat cantik... jangan ceriakan ape ape kapde emak dan bapak......( sambil berfikir ) ilalang wangsa : ah sudah lah bang.. bagaikan bunga yang di cabik kumbang ( sambilterus mengis terisak isak ) Semenjak kejadian itu pandan berduri melewati hari nya dengan kesediham dia selalu berharap pertanggung jawaban dari julela yang entah dimane keberadaan nye sekarang. kami tak dapt membri tahu pada mu 9|Naskah Drama Pandan Berduri .. kalo abang renggru kesuciannye otomatis.... julela : iye tapi. sesampai nya di bentangan semak belukar... tolong........( dengan rasa heran ) ilalang wangsa : sudah lah temani die dulu. tapi dengan satu syarat. kau berbincang bincang lah dulu sama die..... julela : hah ? kau gila ke ilalang wangsa : mavem mane pula lah bang ni... Pandan berduri : apa yang kau lakuakan ni bang.. abang inginkan die kan ? .... julela : cepet. aku nak pulang sebentar.sampai jatuh hati rasa nye pandan berduri : oh terimaksih lah tuan ilalang wangsa : oh iye pandan.... Selesai ia mencuci ia pun pulang bersama julela.kau ni pandan berduri : ( teriak dengan sekuat tenaga ) Selang beberapa waktu julela pun telah pergi meninggalkan pandan berduri yang terisak isak di antara semak belukar. baiklajh julela aku pamit dulu ye julela : oh iye maksih ye.. julela pun memaksa pandan berduri masuk kesemak tersebut dengan cara di tarik tangan nya dengan paksa. abang harus melakukan satu hal ( berbisik smbilalang wangsa berkata ) renggut kesuciannye...tolong..

di perkenalkan oleh ilalang wangsaalang wangsa sebanagi teman baru nya. saat ia sedang mencuci de sungai dan saye di sini ingin bertanggung jaab atas jejadian itu. 10 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . Semua terkejut batin legoi : kenape ini semua bisa terjadi pada nak ku. jenang perkasa : ( bernyanyi bunga seroja untuk menghibur pandan berduri ) pandan berduri : sudah sudah cukup. telah di perkose dengan pemuda. putri kami tu sedang berade di taman . taoi baiklah karna kami tahu kau dapt membantu pandan berduri. kami akan beri tahu. atas kejadian itu ( sambil menarik tangan pandan berduri menuju ke rumah ) Sesampainya di rumah pandan berduri Jenang perkasa : ayo kita masuk. ( mengis ) batin legoi : ilalang wangsaalang wangsa ape maksud nya ni . Tinggalkan aku sendiri aku tak pantas dengan engkau lagi. ilalang wangsaalang wangsa jelaskan.jenang perkasa : memang nye ape yang sudah terjadi . jenang perkasa : same siape pandan berduri : entah lah bang. batin legoi : ade ape. pandan berduri ini. pandan berduri : sudah lah bang. hayo kau jelaskan pada bapak ? pandan berduri : aku tak tahu apk. aku trauma bang. ilalang wangsa : ( ketakutan ) jenang perkasa : baikla . sebaik nya engkau pergi jauh dari aku. abang rela bertanggung jawab. temapat biase ia kunjungi. aku sudah lupe wajah dan namaye. kenape dengan diri mu dek ? pandan berduri : aku tak ape ape ( sambilmenangis ) jenang perkasa : tapi kenape ngkau menangis. tapi yang jelas pemuda itu. jenang perkasa : baikalah kita kan pergi ke rumah mu untuk berbicara dengan ayah engkau. ilalang wangsaalang wangsa dan para inang. tolong lah inang beri tahu aku dimane pandan berduri inang fitri: macem mane ye. permisi pak cik. kenape engkau menangis ? mk : alah paling anak engkau tu. jenang perkasa : bailalang wangsaaj terimaksaih Jenang perkasa pun bergegas ke taman tersebut untuk menemui pandan berduri Jenang perkasa : pandan berduri ape yg terjadi . aku ni hendak memberi tahu satu hal yang sangat penting. aku ni telah kotor bang ! jenang perkasa : maksud kau dek ? pandan berduri : iye aku telah di perkose. makcik. aku sangat terauma. mungkin ini sangat berat. sebula yang lalu.

batin legoi : tidak ( denagn nada keras ) keluar kalain. yang sulung dinamakan Batin Mantang.ilalang wangsa : ( ketakutan sambil mendekap badan inang betiunya ) sebenernya aku nak minta maaf pandan berduri. dan jenang perkasa pun berpelukan dan selesai lah masaliamahah tersebut. dan nutuk kalian berdua keluar dari rumah ku. 11 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . Dan dia pun menjadi raja di pulau bintan tersebut mereka pun mempunyai tiga orang putra. batin legoi. batin legoi : ape kata mu ( marah sambilmenapar ilalang wangsa ) mk : sudah kau ni ape lah bang. julela semakin menderita di kerajaan galang. batin legoi : oh terimaksih lah jenang perkasa. jenang perkasa : sudah lah tak usah di persoalkan lagi. yang tengah Batin Mapoi. Jangn kau injakan lagi kaki kotor kalian di rumah ku. Jenang perkasa pun menikah dengan pandan berduri dan hidup bahgia di negri bintan. dan yang bungsu Batin Kelong. kau emang pemuda yang baik budi. Mak & ilalang wangsa : tolong lah maafkan kmi. aku rela berkorban dan bertanggung jawab atsa semua ni. aku lah yang menyuruh die untuk berlaku tak senonoh kepada mu. pandan berduri. Di situasi lain. karana ia di berontak oleh rakyak nya sendiri hingga ia melarat dan akhir nya meninggal dunia.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful