P. 1
Naskah Drama Putri Pandan Berduri

Naskah Drama Putri Pandan Berduri

2.0

|Views: 4,246|Likes:
Published by Dea Pandani

More info:

Published by: Dea Pandani on Jan 27, 2012
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

03/29/2015

pdf

text

original

Naskah Drama Kami dari kelompok 2 mempersembahkan sebuah drama dengan judul pandan berduri, dengan para tokoh

antara lain sebagai berikut : 1. Susi : Batin Legoi ( Protagonis ) 2. Muthia : Saliamah ( Antagonis ) 3. Rani : Pandan berduri ( Protagonis ) 4. Leni : Ilalang Wangsa ( Antagonis) 5. Joni : julela ( Antagonis ) 6. Ai : Jenang Perkasa ( Protagonis ) 7. Faiz : Migat ( Tritagonis ) 8. Beti : Inang Beti ( Tritagonis ) 9. Fitri : Inang fitri ( Tritagonis ) 10.Triana : inang ana ( Tritagonis ) 11.Prima : inang ima ( Tritagonis ) 12.Giska : pedagang ( Tritagonis )

Sebagai Sutradara Dea Pandani Sebagai Penulis naskah Intan Ika Fitri

1|Naskah Drama

Pandan Berduri

didapatinya seorang bayi perempuan tergeletak beralaskan daun di antara semak pandan itu. Mereka dipimpin oleh seorang Batin yang gagah perkasa. ia menerobos semak pandan itu dengan hati-hati. Tengah berjalan santai. harus melalui sebuah betung yang ditumbuhi semak belukar yang rimbun. Dengan perasaan takut.Naskah drama Putri pandan berduri Alkisah. tiba betia-tiba ia dikejutkan dengan suara tangisan bayi dari arah semak-semak pandan. Batin Lagoi menyusuri pantai. Batin Lagoi namanya. di Pulau Bintan berdiam sekumpulan orang Sampan atau orang Suku Laut. Tak berapa lama. Pada suatu hari. Untuk masuk ke kawasan Batin Lagoi itu. pada zaman dahulu kala. Batin legoi: Anak siapa gerangan? Mengapa berada di sini? Orang tuanya ke mana? ( kebingungan ) 2|Naskah Drama Pandan Berduri .

aku tak endak anak haram ni berade di rumah kite. die kan engkau temukan di pandan berduri . Waktu terus berjalan. Kecantikan dan keelokan perangai Putri Pandan Berduri mengundang decak kagum para pemuda di Pulau Bintan. batin legoi: ( sambil sembunyi sembunyi ia masuk ke dalam rumah ) saliamah : kenape kau ni bang. buang saje die. paham engkau ? saliamah : terserah engkau lah bang. Bayi itu kemudian ia beri nama Putri Pandan Berduri.. diambilnya bayi itu dan dibawanya pulang. 3|Naskah Drama Pandan Berduri . pkok nye aku sampai kapan pun tak nak. tadi pas abang jalan di pantai. Hahaha ( tertawa ) saliamah : ( dari luar kamar sambilberteriak ) lebih baik engkau beri name anak tu pandan berduri saje. ini dah menjadi keputusan ku. Tutur bahasa dan sopan-santunnya mencerminkan sifat seorang putri raja. saliamah : ( terkejut sambil marah ) hah !!! anak siapa ni bang !.Setelah menengok ke sekeliling nya. Dengan hati-hati. tinggal di rumah aku. kite asuh bersame. tenang lah dulu. pandai ko ye. Putri Pandan Berduri tumbuh menjadi gadis yang sangat cantik.tak patut lah !!! batin legoi: nah. nak kau kemanekan ha ? ( dengan kesel dia keluar dari kamar ) batin legoi: ( menggeleng gelengkan kepala sambil mengambil bayi dan berkata ) hem. ksinilah kau. engkau ak beri name hem. kau ikut kentut . macem buntelan kentut asyk nak marah saje kerjanye jangan engkau contoh ye. ( sambil melihat bayi ) nah sekarang name engkau adalah putri pandan berduri. nanti kalo engkau contoh. Dasar semua lelaki same saje. abang nak cakap same engkau ( sambil menuju kedalam kamar) saliamah : ( salimah berlari kedalam kmr ) ada ape ni bang sebener nya ??. makasih ye . ( bingung ) inang saje lah. nape tingkah engkau aneh mcem tu. ( sambil menghentakan kaki ) batin legoi: ape lah yang engkau cakap ni. engkau selingkuh ye . Batin Lagoi tidak melihat tanda-tanda ada orang di sekitarnya.hmmmz PUTRI PANDAN BERDURI abang suke name tu. bagaimana nasib anak mu yang satu lagi si putri ilalang wangsa ?. anak haram abang ni. tak kasian kan kau melihan nye.. hahaha. apa yang engkau bawa ?. nah sekarang. Karena rasa kasihan. hahaha ( sambil meledek ) batin legoi: eh betul juga tu. dan kau sebagai istri ku patuhilah keputusan ku ini. saliamah : ( dengan nada tinggi ) ape !! dah gile kah kau bang !!! batin legoi: sudahlah. biar abang enkau ini jelaskan. timbullah keinginan untuk mengangkat bayi itu sebagai anak. tengok kelakuan emak baru kau. abang tengok bayi ni menangis lah di semak pandan berduri . ape yang sebenernya nak abang ceritakan sama aku ni ? batin legoi: ( sambil mengeluarkan bayi ) ni lah yang nak abang beri tahu sama engkau. jadi abang ptuskan anak ni.

. Situasi di kamar putri ilalang wangsa Ilalang wangsa : ish lame kali kau ni.. mane kah mungkin dia bisa..sini kau.... jom kite pergi. ia sampai di suatu pula yang bernama pulau bintan.... Jenang perkasa: (hanya menatap lalu tertunduk diam sambil beranjak peergi dari dalam istana) Ke esokan hari nya. Julelaela: baik lah ayah aku saje. d1 : ya sudahlah lah jom kite masuk. padhalakn die punya dayang yg siap melayani die.mane kah mungkin si jenang perkasa ni bisa menjadi seorang pemimpin. dia pun berlayar di dalm perlayaran nya ter sebut ia banyak mendapatkan rintangan hingga pad akhirnya... Jenang perkasa : ( bangun dari pingsan sambil kebingungan ) dimane kah aku ni. asyk nak nyuruh putri pandaan berduri saje..Pd : ( sedang bercengkramah dngan dayang-dayang) ilalang wangsa : ( sambil berteriak dari dalam kamar ) pandan...( sambil menyombongkan diri) jenang perkasa : baik kalo tu nak abang mau. ilalang wangsa : ah sudahlah. SITUASI DI TEMPAT LAIN..hanya lah aku yg sanggup mengemban tugas thu... pandan berduri : iye tunggu sekejap (bergegas menuju kamar ilalang wangsa ) d1 : ish ape lah putri ilalang wangsa tu. d2 : ntah lah aku pun bimbang.. aku akan pergi dari negri ini( sambil berjalan dengan tegas keluar ) Dengan keputusan yang ia ambil tersebut. dan apabila kau tidak mengikuti semua aturan yang telah abang kau ni buat..ayah ingin diantara kalian yang mengganti kan ayah sebagai migat. kasian aku lihat putri kite thu.. aku harus mencari air sekaligus tempat untuk berteduh ( sambil terus berjalan hingga 4|Naskah Drama Pandan Berduri ......... sekarng engkau ikut aku ke pasar. berbuat ape kau di luar hah ?? ( sambil menjewer ) pd ( meringis ) maaf tadi aku ..... alamak haus sekali rasanye... kau silalang wangsaahkan saja angkat kaki dari negri ini..(sambil membusung kan dada) aku kan abanggg...tiba lah pada saat penyerah han gelar kepada julela Penyerahan tahta itu mengakibatkan julela menjadi sombong dan semakin menekan jenang perkasa Julela : aku sekarang telah menjadi seorang raje. Migat : ( duduk disebuah kursi) baiklah anak ku kalian bedue sekarang sudah dewase semua nye...

. macem bidadari turun dari langit saje ILALANG WANGSA : makasih lah bang.. kau tak tengok ni badab aku basah semu. ( sambil tertawa ) ilalang wangsa : iiiiihh ( marah ) kenapa selalu kau. dan langsung berdiri ): oh iye. Ilalang wangsa : aduh. tapi kami ni bukan saudare. nak mampir dulu tuan ? ilalang wangsa : tak usah ramah ramah sangat lah . tapi yang di belakang kau tu.. ( sambil menatap putri pandan denagn penuh perasaan. pandan bantu lah aku ni ( sambil merengek ) Mendengar kehebohan tersebut menarik perhatian jenang perkasa Jenang perkasa : ada ape tu ( bergumam. sambil bersuara kecil ) aduhai cantik sangat gadis ni ( dan tanpa sengaja tangan nya memegang tangan pandan berduri ) Ilalang wangsa : hei ( dengan nada keras ) pandan cepatlah kau tolong aku ! Pandan berduri : ( tersentak kaget. dia pun berlari ke arah kerumunan tersebut. jenang perkasa : oh begitu keh. hemm kenape lah abnag ni aku kan di sini dah lah tak usah abng tengok tengok pandan tu. pandan berduri : ( menoleh kebelakang ) oh tuan.. dia ni hanya pembantu aku saje lah. Lalu tiba tiba lewatlah putri ilalang wangsa dan pandan berduri yang hendak prgi kepasar PM : suit. pandan berduri : baiklah tuan.. dan ilalang wangsa pun menuju kerah jenang perkasa.. ngomong ngomong kalian berdua ni penduduk sini ke ? dan apakah kalian bersaudara ? pandan berduri : oh iye kami penduduk sini..... ilalang wangsa : lame sekali.( terus mengomel tanpa menghiraukan jalan hingga menabrak seorang pedagang ) GUBRAKkkkkkk.. kau kau dan engkau.macem mane kau nikau tarug dimana mata kau tu hah !. ilalang wangsa : ( langsung ilalang wangsa menyambar sambil mendorong pandan berduri.. kami dah sampailah di rumah. tapi bukan kau lah. aku ni memang cantik sangat ( sambilmenginang betias rmbutnya ) PM : ie lah cantik... ihhh kenape selalu dia terus.suit ( bersiul ) elok betulah gadis tu. jom lah kite pulang pandan berduri : eh. Hah itu ada sebuah warung.iye ( sambil terus menatap degan senyum kearah jenang perkasa ) jenang perkasa : ( kemudian jenang perkasa pun membalas senyum sambil berlari kearah ilalang wangsa dan pandan ) hei kalain berdua tunggu. jom pergi masuk ( dengan nada keras sambil mengusir pandan berduri masuk ) pandan berduri : saya permisi dulu lah tuan ( berjalan menuju kedalam rumah ) jenang perkasa : ( menatap kearah pandan berduri ) hei tunggu name engkau siape ? pandan berduri : pandan berduri ( dengan nada pelan ) ilalang wangsa : hei kata ku masuk kau ( sambil bergumam ).. 5|Naskah Drama Pandan Berduri .. ade ap gerangan ? oh iye yang tadi saye ucapakan terimaksihlah jenang perkasa : oh iye same same.dan berkata ) : oh mari saya bantu. ( berjalan menuju kearah warung tersebut )...sampai di sebuah pasar).

jenang perkasa : ( sambil terus menatap kearah pandan berduri ) baiklah kalo begitu abang pulang dulu lah ye. rasa ingin dekat terus dengan engkau. ilalang wangsa : oh iye lah... ( marah besar ) telinga kau tuli ke. apa yang tuan lakukan ? jenang perkasa : hemm. rasa hati abang ni. pak cik.) Keesokan hari nya Semenjak pertemuan itu hubungan antara jenang perkasa dan pandan berduri semkain erat. ( dengan nada malu ) jenang perkasa : dek tahu kah kau. pandan berduri : hah ? kenape tuan ada di sini.. kau tak dengar aku panggil dari tadi ( bediri dan menjewer telinga pandan berduri ) ihh dasar budak ni. dan jumpa lagi. Jenang perkasa : ( berbisik ) pandan pandan. sebentar lagi bpak engkau pulang pandan berduri : iya mak ( sambil mnuju kerah dapur. aku kesini nak ketemu sama kau lagi lah dek pandan berduri : oh iye ke bang jenang perkasa : iye dek macen mane ye. pandan berduri : hah ?( terkejut dan panik ) eh bang aku duluan lah ye jenang perkasa : oh iye lah pandan berduri : eh bang tunggu name ang siape ? jenang perkasa : jenang. jenang perkasa.. pagi ni snagt cerah sekali lah seperi abang melihat kecerahan di wajah adek ni pandan berduri : ( senyum sumbringah ) Lalu terdengar suak sangat keras dari luar mk : pandan kesini kau.. mk : pandan. ilalang wangsa : ( tertawa sambil berlari kedalm rumah dengan malu ) Tak di sangka ternyata jenang perkasa tidak langsung pulang. dan kedekatan jenang perkasa pun tidak semata. Jenang perkasa : permisi. jenang perkasa : ( sambil berjalan mundur tiba tiba gubrak ) aduh. oh iye dah. ilalang wangsa : cari aku lah ayah ( menyambar ) iye kan abang. Namun ilalang wangsa selalu saja mencari kesalahan pandan berduri. sejak pertame kita berjumpe.. tapi nak cari pandan berduri 6|Naskah Drama Pandan Berduri . berdebar debar lah dek. abnag kesini bukan nak cari kau. jom kite pergi kepasar. pandan berduri : aduh aduh sakit mak. hanya kepada pandan berduri tapi juga kepada keluarga nya terutama aayah pandan berduri. pandan berduri : ah abnag ni bise saje. Yang samgat terkesan dengan keramahan dan kesopanan jenang perkasa. mk : cepet kau kedapur masak sane . ia mengendap ngendap ke kamar pandan berduri. mak cik batin legoi : iya sebentar ( sambilkeluar ) mike ni nak cari siape ? jenang perkasa : ehhh . jenang perkasa : oh maaf lah ye.

kopi ini terasa manis lah" pandan berduri : ( makin tersenyum ) jenang perkasa : abang tak berani tengok mate engaku. jumlah pergi pandan berduri : ( menerima dengan gembira ) oh abang jenang perkasa. hendak nye tuan pergi bersame putri ilalang wangsa saje lah. pandan berduri : oh iye bang terimakasih Sesampainya di tengah jalan mereka pun beristirahat Pandan berduri : bang macem mane kalo kita berehat sejenak. batin legoi : oh iye lah. Setelah belanja selesai mereka pun pulang Jenang perkasa : sini abng bawakan belanjaan nya dek. Pandan berduri : ayah ni lah tongkat nye ( mengulurkan sambil tercengang ) batin legoi : lho kate ilalang wangsa kau luluran. jenang perkasa : dek "kopi tu pahit kn. tapi kalau minum sambilmelihat adek. jenang perkasa : yok lah jum. Tiba tiba terdengar suara dari dalam. karna gara-gara mate engkau yg indah tu abang jadi jatuh cinta ama engkau !!" pandan berduri : ( tertawa ) Tengah asyk tertawa terdengar lah sura keras dari belakang. ilalang wangsa : ihhh kau ni pandan ( menghentakan kaki sambilberlari kedalm rumah ) inang prima & it : putri tunggu lah ( sambil mengikuti dari belakang ) Dalam perjalan kepasar Pandan berduri : kenapa bangmenjemput aku ke rumah ? padaha aku bisa pergi ke pasar sendiri jenang perkasa : tak apa lah dek aku ingin bertemu dengan adek. ( sambilduduk ) jenang perkasa : dek "Kita ke toko bunga yuk pandan berduri : Mau beli apa? jenang perkasa : ! Beli bibit cinta buat ditanam di hatimu" pandan berduri : hem bang bise ye buat pandan senyum. ni ada kawan engkau nak ajak pergi kepasar. pandan berduri : tidak lah ayah batin legoi : oh bagus lah macem tu. bukan nya tadi ( dengan keheranan ) ilalang wangsa : hem iya lah ayah kasian lah die. batin legoi : iye ke.inang prima : oh maaf tua putri pandan berduri sedang tidak dapt di ganggu lah dia sedang laluran it : iye dari pade tuan menunggu lame. oh iya lah pandan pergi dulu. 7|Naskah Drama Pandan Berduri . die kan sedang berlulur.

kau ni pandan. julela : kau tahu die ke. aku suka kan nye. ilalang wangsa : baiklah sulahkan sekarang kalian pulang ( menyuruh para inang ) inang beti : tapi putri. tapi kenapa engkau tak pernah meihat aku. berdue duean di sini. kalau kau terus berduaan bersame die. ( sambil menepuk pundak julela ) apa yang abang liat tu. menunggu di atas. ilalang wangsa : iye aku tahu abang suka ken nye julela : ia dia begtu elok ilalang wangsa : ( jengkel ) ihhh. putri pandan berduri. hingga sampailalang wangsaah ia di pualu bintan . oh pandan berduri . ia pu akhirnya menyusul kepulau bintan. sekarang kau cuci pakaian aku cepat.. iya hendak mengambilalang wangsa apa yang menjadi hsk jenang perkasa.( sambilberteriak ) inang beti : itu di sana putri pandan berduri inang fitri: tapi kami ni mohon dengan sangat. para inang jom kita pergi ( berjalan menuju keatas ) Di suatu sisi di sela sela semak ternyata julela telah memperhatikan pandan berduri.Ilalang wangsa : pandan. hah !. aku masih banyak urusan. kau lihat pandan akau akn bales kau nanti dankau kan menderita ( Menangis dan berlari pulang ) Pandan berduri. Ilalang wangsa : baiklah kau pandan. pada sutu ketika. ilalang wangsa : sudah lah pulang kata ku. aku cemburu sangat. kau tahu kan .. karan keirian nya kepada jenang perkasa.. dan biar inang kau dan inang aku beserta aku pula. jangan smapai pakaian kau tu sobek gara gara kau.. para inang : bek lah putri Ilalang wangsa pun menghampiri julela Ilalang wangsa : hei ... jenang perkasa... ilalang wangsa : alah dasar ni budak. ilalang wangsa : macem man kalo aku bantu abang ni tuk dapatkan nye julela : hah iye ke 8|Naskah Drama Pandan Berduri . tanpa sengaja terlihat oleh ilalang wangsa. dan kau bang. tapi knp kau teha juga merebutnye. jangan putri apa apakan. kau selalu melhat pandan berduri. mendengar bahwa jenang perkasa telah berhasilalang wangsa di negri bintan terbesit di beank julela untuk menyusul jenang perkasa... Pandan berduri dan jenang perkasa menoleh kebelakang Pandan berduri : ( dengan ketakutan langsung berdiri ) ilalang wangsa : ( berjalan menuju pandan berduri ) asyk kau ye. dan kedua inang berlari mengejar ilalang wangsa Di kerajaan julela Kerajaan itu semakin buruk di bawah pimpinan julela. kau tau aku sangat mencintaimu.. kau tahu.

abang inginkan die kan ? .. tapi dengan satu syarat. ilalang wangsa : jum bang ( berjalan menuju sungai tempat pandan berduri mencuci ) ilalang wangsa : pandan berduri kenalkan lah ni kawan baru aku. awak ni sangat cantik... mane pandan berduri inang beti : maaf lah tuan ku.tolong... Pandan berduri : apa yang kau lakuakan ni bang. baiklajh julela aku pamit dulu ye julela : oh iye maksih ye... kau berbincang bincang lah dulu sama die. pandan berduri : tapi.. pandan berduri : oh iye saye pandan berduri julela : saye julela..... Pandan berduri : aku ni telah kotor lah. abang harus melakukan satu hal ( berbisik smbilalang wangsa berkata ) renggut kesuciannye.......sampai jatuh hati rasa nye pandan berduri : oh terimaksih lah tuan ilalang wangsa : oh iye pandan.. kami tak dapt membri tahu pada mu 9|Naskah Drama Pandan Berduri .....( sambil berfikir ) ilalang wangsa : ah sudah lah bang. Selesai ia mencuci ia pun pulang bersama julela... sudahlah sana kalian pulang kerumah. kalo abang renggru kesuciannye otomatis.ilalang wangsa : iye... julela : cepet.. tolong... jangan ceriakan ape ape kapde emak dan bapak.. kemarin siang setelah kau pulang mencuci pandan berduri : ( menangis ) ak tak ape ape lah.... julela : iye tapi..... aku nak pulang sebentar. bagaikan bunga yang di cabik kumbang ( sambilterus mengis terisak isak ) Semenjak kejadian itu pandan berduri melewati hari nya dengan kesediham dia selalu berharap pertanggung jawaban dari julela yang entah dimane keberadaan nye sekarang.. sesampai nya di bentangan semak belukar..........kau ni pandan berduri : ( teriak dengan sekuat tenaga ) Selang beberapa waktu julela pun telah pergi meninggalkan pandan berduri yang terisak isak di antara semak belukar........ julela : hah ? kau gila ke ilalang wangsa : mavem mane pula lah bang ni. Inang beti : kenape kau putri ape yang terjadi inang fitri: mengapa kau menjadi aneh semejak. Perjalanan pulang kedua inang tersebut bertemulah dengan jenang perkasa Jenang perkasa : hei para inang...( dengan rasa heran ) ilalang wangsa : sudah lah temani die dulu. julela pun memaksa pandan berduri masuk kesemak tersebut dengan cara di tarik tangan nya dengan paksa. dia akan tergantung sama abang ( menyakinkan ) julela : hem baek lah. mengapa kalian berdue saje.help me.

Tinggalkan aku sendiri aku tak pantas dengan engkau lagi. telah di perkose dengan pemuda. ilalang wangsaalang wangsa dan para inang. jenang perkasa : baikalah kita kan pergi ke rumah mu untuk berbicara dengan ayah engkau. ilalang wangsa : ( ketakutan ) jenang perkasa : baikla . atas kejadian itu ( sambil menarik tangan pandan berduri menuju ke rumah ) Sesampainya di rumah pandan berduri Jenang perkasa : ayo kita masuk. ilalang wangsaalang wangsa jelaskan. batin legoi : ade ape. 10 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . jenang perkasa : same siape pandan berduri : entah lah bang. aku trauma bang. kenape dengan diri mu dek ? pandan berduri : aku tak ape ape ( sambilmenangis ) jenang perkasa : tapi kenape ngkau menangis. jenang perkasa : bailalang wangsaaj terimaksaih Jenang perkasa pun bergegas ke taman tersebut untuk menemui pandan berduri Jenang perkasa : pandan berduri ape yg terjadi . sebaik nya engkau pergi jauh dari aku. jenang perkasa : ( bernyanyi bunga seroja untuk menghibur pandan berduri ) pandan berduri : sudah sudah cukup. putri kami tu sedang berade di taman . ( mengis ) batin legoi : ilalang wangsaalang wangsa ape maksud nya ni . di perkenalkan oleh ilalang wangsaalang wangsa sebanagi teman baru nya. Semua terkejut batin legoi : kenape ini semua bisa terjadi pada nak ku. abang rela bertanggung jawab.jenang perkasa : memang nye ape yang sudah terjadi . sebula yang lalu. aku ni hendak memberi tahu satu hal yang sangat penting. temapat biase ia kunjungi. tapi yang jelas pemuda itu. hayo kau jelaskan pada bapak ? pandan berduri : aku tak tahu apk. mungkin ini sangat berat. aku ni telah kotor bang ! jenang perkasa : maksud kau dek ? pandan berduri : iye aku telah di perkose. tolong lah inang beri tahu aku dimane pandan berduri inang fitri: macem mane ye. taoi baiklah karna kami tahu kau dapt membantu pandan berduri. kenape engkau menangis ? mk : alah paling anak engkau tu. makcik. aku sangat terauma. permisi pak cik. kami akan beri tahu. saat ia sedang mencuci de sungai dan saye di sini ingin bertanggung jaab atas jejadian itu. aku sudah lupe wajah dan namaye. pandan berduri : sudah lah bang. pandan berduri ini.

batin legoi. Jangn kau injakan lagi kaki kotor kalian di rumah ku. Mak & ilalang wangsa : tolong lah maafkan kmi. dan jenang perkasa pun berpelukan dan selesai lah masaliamahah tersebut. Dan dia pun menjadi raja di pulau bintan tersebut mereka pun mempunyai tiga orang putra. julela semakin menderita di kerajaan galang. batin legoi : ape kata mu ( marah sambilmenapar ilalang wangsa ) mk : sudah kau ni ape lah bang. batin legoi : oh terimaksih lah jenang perkasa. aku rela berkorban dan bertanggung jawab atsa semua ni. pandan berduri. batin legoi : tidak ( denagn nada keras ) keluar kalain. aku lah yang menyuruh die untuk berlaku tak senonoh kepada mu. Jenang perkasa pun menikah dengan pandan berduri dan hidup bahgia di negri bintan. Di situasi lain. yang sulung dinamakan Batin Mantang. kau emang pemuda yang baik budi. yang tengah Batin Mapoi. 11 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . dan nutuk kalian berdua keluar dari rumah ku.ilalang wangsa : ( ketakutan sambil mendekap badan inang betiunya ) sebenernya aku nak minta maaf pandan berduri. dan yang bungsu Batin Kelong. karana ia di berontak oleh rakyak nya sendiri hingga ia melarat dan akhir nya meninggal dunia. jenang perkasa : sudah lah tak usah di persoalkan lagi.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->