Naskah Drama Kami dari kelompok 2 mempersembahkan sebuah drama dengan judul pandan berduri, dengan para tokoh

antara lain sebagai berikut : 1. Susi : Batin Legoi ( Protagonis ) 2. Muthia : Saliamah ( Antagonis ) 3. Rani : Pandan berduri ( Protagonis ) 4. Leni : Ilalang Wangsa ( Antagonis) 5. Joni : julela ( Antagonis ) 6. Ai : Jenang Perkasa ( Protagonis ) 7. Faiz : Migat ( Tritagonis ) 8. Beti : Inang Beti ( Tritagonis ) 9. Fitri : Inang fitri ( Tritagonis ) 10.Triana : inang ana ( Tritagonis ) 11.Prima : inang ima ( Tritagonis ) 12.Giska : pedagang ( Tritagonis )

Sebagai Sutradara Dea Pandani Sebagai Penulis naskah Intan Ika Fitri

1|Naskah Drama

Pandan Berduri

pada zaman dahulu kala. Tengah berjalan santai. Tak berapa lama. didapatinya seorang bayi perempuan tergeletak beralaskan daun di antara semak pandan itu. harus melalui sebuah betung yang ditumbuhi semak belukar yang rimbun. Batin Lagoi namanya. di Pulau Bintan berdiam sekumpulan orang Sampan atau orang Suku Laut. tiba betia-tiba ia dikejutkan dengan suara tangisan bayi dari arah semak-semak pandan. Batin Lagoi menyusuri pantai. Mereka dipimpin oleh seorang Batin yang gagah perkasa. Untuk masuk ke kawasan Batin Lagoi itu.Naskah drama Putri pandan berduri Alkisah. Dengan perasaan takut. ia menerobos semak pandan itu dengan hati-hati. Pada suatu hari. Batin legoi: Anak siapa gerangan? Mengapa berada di sini? Orang tuanya ke mana? ( kebingungan ) 2|Naskah Drama Pandan Berduri .

aku tak endak anak haram ni berade di rumah kite. paham engkau ? saliamah : terserah engkau lah bang. kau ikut kentut . Dasar semua lelaki same saje. Kecantikan dan keelokan perangai Putri Pandan Berduri mengundang decak kagum para pemuda di Pulau Bintan. nape tingkah engkau aneh mcem tu. ape yang sebenernya nak abang ceritakan sama aku ni ? batin legoi: ( sambil mengeluarkan bayi ) ni lah yang nak abang beri tahu sama engkau. jadi abang ptuskan anak ni. 3|Naskah Drama Pandan Berduri .hmmmz PUTRI PANDAN BERDURI abang suke name tu. diambilnya bayi itu dan dibawanya pulang. buang saje die. tenang lah dulu. ( bingung ) inang saje lah. Batin Lagoi tidak melihat tanda-tanda ada orang di sekitarnya. macem buntelan kentut asyk nak marah saje kerjanye jangan engkau contoh ye. timbullah keinginan untuk mengangkat bayi itu sebagai anak. apa yang engkau bawa ?. abang tengok bayi ni menangis lah di semak pandan berduri .Setelah menengok ke sekeliling nya. batin legoi: ( sambil sembunyi sembunyi ia masuk ke dalam rumah ) saliamah : kenape kau ni bang. makasih ye . bagaimana nasib anak mu yang satu lagi si putri ilalang wangsa ?. Dengan hati-hati. nak kau kemanekan ha ? ( dengan kesel dia keluar dari kamar ) batin legoi: ( menggeleng gelengkan kepala sambil mengambil bayi dan berkata ) hem. ini dah menjadi keputusan ku.. hahaha. Putri Pandan Berduri tumbuh menjadi gadis yang sangat cantik. tadi pas abang jalan di pantai. nanti kalo engkau contoh. saliamah : ( terkejut sambil marah ) hah !!! anak siapa ni bang !. pandai ko ye. hahaha ( sambil meledek ) batin legoi: eh betul juga tu. ksinilah kau.. tengok kelakuan emak baru kau. Karena rasa kasihan. Hahaha ( tertawa ) saliamah : ( dari luar kamar sambilberteriak ) lebih baik engkau beri name anak tu pandan berduri saje. anak haram abang ni. engkau selingkuh ye . tak kasian kan kau melihan nye. abang nak cakap same engkau ( sambil menuju kedalam kamar) saliamah : ( salimah berlari kedalam kmr ) ada ape ni bang sebener nya ??. tinggal di rumah aku. Tutur bahasa dan sopan-santunnya mencerminkan sifat seorang putri raja. pkok nye aku sampai kapan pun tak nak. die kan engkau temukan di pandan berduri . ( sambil melihat bayi ) nah sekarang name engkau adalah putri pandan berduri.tak patut lah !!! batin legoi: nah. saliamah : ( dengan nada tinggi ) ape !! dah gile kah kau bang !!! batin legoi: sudahlah. engkau ak beri name hem. kite asuh bersame. nah sekarang. Bayi itu kemudian ia beri nama Putri Pandan Berduri. biar abang enkau ini jelaskan. Waktu terus berjalan. ( sambil menghentakan kaki ) batin legoi: ape lah yang engkau cakap ni. dan kau sebagai istri ku patuhilah keputusan ku ini.

Jenang perkasa: (hanya menatap lalu tertunduk diam sambil beranjak peergi dari dalam istana) Ke esokan hari nya.. Jenang perkasa : ( bangun dari pingsan sambil kebingungan ) dimane kah aku ni. padhalakn die punya dayang yg siap melayani die.. aku akan pergi dari negri ini( sambil berjalan dengan tegas keluar ) Dengan keputusan yang ia ambil tersebut.. ilalang wangsa : ah sudahlah...........sini kau...ayah ingin diantara kalian yang mengganti kan ayah sebagai migat. dan apabila kau tidak mengikuti semua aturan yang telah abang kau ni buat.mane kah mungkin si jenang perkasa ni bisa menjadi seorang pemimpin.. kau silalang wangsaahkan saja angkat kaki dari negri ini....tiba lah pada saat penyerah han gelar kepada julela Penyerahan tahta itu mengakibatkan julela menjadi sombong dan semakin menekan jenang perkasa Julela : aku sekarang telah menjadi seorang raje.(sambil membusung kan dada) aku kan abanggg... aku harus mencari air sekaligus tempat untuk berteduh ( sambil terus berjalan hingga 4|Naskah Drama Pandan Berduri . jom kite pergi.. berbuat ape kau di luar hah ?? ( sambil menjewer ) pd ( meringis ) maaf tadi aku ... ia sampai di suatu pula yang bernama pulau bintan. SITUASI DI TEMPAT LAIN... pandan berduri : iye tunggu sekejap (bergegas menuju kamar ilalang wangsa ) d1 : ish ape lah putri ilalang wangsa tu. mane kah mungkin dia bisa.. sekarng engkau ikut aku ke pasar... d1 : ya sudahlah lah jom kite masuk. alamak haus sekali rasanye. Julelaela: baik lah ayah aku saje. d2 : ntah lah aku pun bimbang..( sambil menyombongkan diri) jenang perkasa : baik kalo tu nak abang mau... kasian aku lihat putri kite thu.Pd : ( sedang bercengkramah dngan dayang-dayang) ilalang wangsa : ( sambil berteriak dari dalam kamar ) pandan... Migat : ( duduk disebuah kursi) baiklah anak ku kalian bedue sekarang sudah dewase semua nye. Situasi di kamar putri ilalang wangsa Ilalang wangsa : ish lame kali kau ni.hanya lah aku yg sanggup mengemban tugas thu.. asyk nak nyuruh putri pandaan berduri saje... dia pun berlayar di dalm perlayaran nya ter sebut ia banyak mendapatkan rintangan hingga pad akhirnya...

tapi bukan kau lah.. aku ni memang cantik sangat ( sambilmenginang betias rmbutnya ) PM : ie lah cantik. ngomong ngomong kalian berdua ni penduduk sini ke ? dan apakah kalian bersaudara ? pandan berduri : oh iye kami penduduk sini.macem mane kau nikau tarug dimana mata kau tu hah !. dan ilalang wangsa pun menuju kerah jenang perkasa. nak mampir dulu tuan ? ilalang wangsa : tak usah ramah ramah sangat lah .. 5|Naskah Drama Pandan Berduri . dan langsung berdiri ): oh iye.. Hah itu ada sebuah warung. kau tak tengok ni badab aku basah semu.. ilalang wangsa : lame sekali.. ( berjalan menuju kearah warung tersebut ). macem bidadari turun dari langit saje ILALANG WANGSA : makasih lah bang. hemm kenape lah abnag ni aku kan di sini dah lah tak usah abng tengok tengok pandan tu. ( sambil menatap putri pandan denagn penuh perasaan.. tapi yang di belakang kau tu.iye ( sambil terus menatap degan senyum kearah jenang perkasa ) jenang perkasa : ( kemudian jenang perkasa pun membalas senyum sambil berlari kearah ilalang wangsa dan pandan ) hei kalain berdua tunggu... jom lah kite pulang pandan berduri : eh. kau kau dan engkau. Lalu tiba tiba lewatlah putri ilalang wangsa dan pandan berduri yang hendak prgi kepasar PM : suit. Ilalang wangsa : aduh...( terus mengomel tanpa menghiraukan jalan hingga menabrak seorang pedagang ) GUBRAKkkkkkk.sampai di sebuah pasar). ihhh kenape selalu dia terus.dan berkata ) : oh mari saya bantu. jenang perkasa : oh begitu keh. jom pergi masuk ( dengan nada keras sambil mengusir pandan berduri masuk ) pandan berduri : saya permisi dulu lah tuan ( berjalan menuju kedalam rumah ) jenang perkasa : ( menatap kearah pandan berduri ) hei tunggu name engkau siape ? pandan berduri : pandan berduri ( dengan nada pelan ) ilalang wangsa : hei kata ku masuk kau ( sambil bergumam ). kami dah sampailah di rumah. tapi kami ni bukan saudare. dia ni hanya pembantu aku saje lah... sambil bersuara kecil ) aduhai cantik sangat gadis ni ( dan tanpa sengaja tangan nya memegang tangan pandan berduri ) Ilalang wangsa : hei ( dengan nada keras ) pandan cepatlah kau tolong aku ! Pandan berduri : ( tersentak kaget. ilalang wangsa : ( langsung ilalang wangsa menyambar sambil mendorong pandan berduri....suit ( bersiul ) elok betulah gadis tu.. pandan berduri : ( menoleh kebelakang ) oh tuan.. pandan berduri : baiklah tuan. ade ap gerangan ? oh iye yang tadi saye ucapakan terimaksihlah jenang perkasa : oh iye same same. pandan bantu lah aku ni ( sambil merengek ) Mendengar kehebohan tersebut menarik perhatian jenang perkasa Jenang perkasa : ada ape tu ( bergumam. ( sambil tertawa ) ilalang wangsa : iiiiihh ( marah ) kenapa selalu kau. dia pun berlari ke arah kerumunan tersebut..

pandan berduri : ah abnag ni bise saje. pagi ni snagt cerah sekali lah seperi abang melihat kecerahan di wajah adek ni pandan berduri : ( senyum sumbringah ) Lalu terdengar suak sangat keras dari luar mk : pandan kesini kau. dan kedekatan jenang perkasa pun tidak semata. ilalang wangsa : cari aku lah ayah ( menyambar ) iye kan abang. kau tak dengar aku panggil dari tadi ( bediri dan menjewer telinga pandan berduri ) ihh dasar budak ni. mk : pandan. mk : cepet kau kedapur masak sane . sebentar lagi bpak engkau pulang pandan berduri : iya mak ( sambil mnuju kerah dapur. rasa ingin dekat terus dengan engkau. sejak pertame kita berjumpe. apa yang tuan lakukan ? jenang perkasa : hemm.. ilalang wangsa : oh iye lah. pandan berduri : hah ? kenape tuan ada di sini. jenang perkasa. ( marah besar ) telinga kau tuli ke.. mak cik batin legoi : iya sebentar ( sambilkeluar ) mike ni nak cari siape ? jenang perkasa : ehhh . dan jumpa lagi. Jenang perkasa : permisi. berdebar debar lah dek. oh iye dah. pandan berduri : aduh aduh sakit mak. aku kesini nak ketemu sama kau lagi lah dek pandan berduri : oh iye ke bang jenang perkasa : iye dek macen mane ye. pak cik.. hanya kepada pandan berduri tapi juga kepada keluarga nya terutama aayah pandan berduri. tapi nak cari pandan berduri 6|Naskah Drama Pandan Berduri . jenang perkasa : oh maaf lah ye. Jenang perkasa : ( berbisik ) pandan pandan.) Keesokan hari nya Semenjak pertemuan itu hubungan antara jenang perkasa dan pandan berduri semkain erat.... jom kite pergi kepasar. abnag kesini bukan nak cari kau. rasa hati abang ni. ilalang wangsa : ( tertawa sambil berlari kedalm rumah dengan malu ) Tak di sangka ternyata jenang perkasa tidak langsung pulang. Yang samgat terkesan dengan keramahan dan kesopanan jenang perkasa. pandan berduri : hah ?( terkejut dan panik ) eh bang aku duluan lah ye jenang perkasa : oh iye lah pandan berduri : eh bang tunggu name ang siape ? jenang perkasa : jenang. ia mengendap ngendap ke kamar pandan berduri. ( dengan nada malu ) jenang perkasa : dek tahu kah kau.jenang perkasa : ( sambil terus menatap kearah pandan berduri ) baiklah kalo begitu abang pulang dulu lah ye. Namun ilalang wangsa selalu saja mencari kesalahan pandan berduri. jenang perkasa : ( sambil berjalan mundur tiba tiba gubrak ) aduh.

pandan berduri : oh iye bang terimakasih Sesampainya di tengah jalan mereka pun beristirahat Pandan berduri : bang macem mane kalo kita berehat sejenak. kopi ini terasa manis lah" pandan berduri : ( makin tersenyum ) jenang perkasa : abang tak berani tengok mate engaku. bukan nya tadi ( dengan keheranan ) ilalang wangsa : hem iya lah ayah kasian lah die. batin legoi : iye ke. pandan berduri : tidak lah ayah batin legoi : oh bagus lah macem tu. oh iya lah pandan pergi dulu. ni ada kawan engkau nak ajak pergi kepasar. tapi kalau minum sambilmelihat adek. hendak nye tuan pergi bersame putri ilalang wangsa saje lah. ( sambilduduk ) jenang perkasa : dek "Kita ke toko bunga yuk pandan berduri : Mau beli apa? jenang perkasa : ! Beli bibit cinta buat ditanam di hatimu" pandan berduri : hem bang bise ye buat pandan senyum. batin legoi : oh iye lah. karna gara-gara mate engkau yg indah tu abang jadi jatuh cinta ama engkau !!" pandan berduri : ( tertawa ) Tengah asyk tertawa terdengar lah sura keras dari belakang. 7|Naskah Drama Pandan Berduri . Setelah belanja selesai mereka pun pulang Jenang perkasa : sini abng bawakan belanjaan nya dek. die kan sedang berlulur.inang prima : oh maaf tua putri pandan berduri sedang tidak dapt di ganggu lah dia sedang laluran it : iye dari pade tuan menunggu lame. jumlah pergi pandan berduri : ( menerima dengan gembira ) oh abang jenang perkasa. ilalang wangsa : ihhh kau ni pandan ( menghentakan kaki sambilberlari kedalm rumah ) inang prima & it : putri tunggu lah ( sambil mengikuti dari belakang ) Dalam perjalan kepasar Pandan berduri : kenapa bangmenjemput aku ke rumah ? padaha aku bisa pergi ke pasar sendiri jenang perkasa : tak apa lah dek aku ingin bertemu dengan adek. Pandan berduri : ayah ni lah tongkat nye ( mengulurkan sambil tercengang ) batin legoi : lho kate ilalang wangsa kau luluran. jenang perkasa : yok lah jum. Tiba tiba terdengar suara dari dalam. jenang perkasa : dek "kopi tu pahit kn.

iya hendak mengambilalang wangsa apa yang menjadi hsk jenang perkasa. para inang jom kita pergi ( berjalan menuju keatas ) Di suatu sisi di sela sela semak ternyata julela telah memperhatikan pandan berduri.. kau tahu. kau selalu melhat pandan berduri. kau tau aku sangat mencintaimu. ilalang wangsa : baiklah sulahkan sekarang kalian pulang ( menyuruh para inang ) inang beti : tapi putri. karan keirian nya kepada jenang perkasa.. hah !. tapi kenapa engkau tak pernah meihat aku..Ilalang wangsa : pandan. ia pu akhirnya menyusul kepulau bintan.. mendengar bahwa jenang perkasa telah berhasilalang wangsa di negri bintan terbesit di beank julela untuk menyusul jenang perkasa. julela : kau tahu die ke. ilalang wangsa : macem man kalo aku bantu abang ni tuk dapatkan nye julela : hah iye ke 8|Naskah Drama Pandan Berduri . aku suka kan nye. ( sambil menepuk pundak julela ) apa yang abang liat tu.. menunggu di atas. aku masih banyak urusan. kau ni pandan.. berdue duean di sini. kalau kau terus berduaan bersame die. jangan smapai pakaian kau tu sobek gara gara kau. putri pandan berduri. jangan putri apa apakan. aku cemburu sangat. ilalang wangsa : sudah lah pulang kata ku.. dan kau bang. Ilalang wangsa : baiklah kau pandan.( sambilberteriak ) inang beti : itu di sana putri pandan berduri inang fitri: tapi kami ni mohon dengan sangat. Pandan berduri dan jenang perkasa menoleh kebelakang Pandan berduri : ( dengan ketakutan langsung berdiri ) ilalang wangsa : ( berjalan menuju pandan berduri ) asyk kau ye. kau lihat pandan akau akn bales kau nanti dankau kan menderita ( Menangis dan berlari pulang ) Pandan berduri. pada sutu ketika. kau tahu kan . ilalang wangsa : iye aku tahu abang suka ken nye julela : ia dia begtu elok ilalang wangsa : ( jengkel ) ihhh. sekarang kau cuci pakaian aku cepat. hingga sampailalang wangsaah ia di pualu bintan . jenang perkasa.. ilalang wangsa : alah dasar ni budak. dan biar inang kau dan inang aku beserta aku pula. tanpa sengaja terlihat oleh ilalang wangsa. oh pandan berduri ... tapi knp kau teha juga merebutnye. para inang : bek lah putri Ilalang wangsa pun menghampiri julela Ilalang wangsa : hei . dan kedua inang berlari mengejar ilalang wangsa Di kerajaan julela Kerajaan itu semakin buruk di bawah pimpinan julela..

.. aku nak pulang sebentar.( sambil berfikir ) ilalang wangsa : ah sudah lah bang.... ilalang wangsa : jum bang ( berjalan menuju sungai tempat pandan berduri mencuci ) ilalang wangsa : pandan berduri kenalkan lah ni kawan baru aku.tolong. jangan ceriakan ape ape kapde emak dan bapak...ilalang wangsa : iye.... julela pun memaksa pandan berduri masuk kesemak tersebut dengan cara di tarik tangan nya dengan paksa. julela : cepet. Pandan berduri : aku ni telah kotor lah. Selesai ia mencuci ia pun pulang bersama julela. kami tak dapt membri tahu pada mu 9|Naskah Drama Pandan Berduri ....( dengan rasa heran ) ilalang wangsa : sudah lah temani die dulu.. kalo abang renggru kesuciannye otomatis.......... abang inginkan die kan ? ..... abang harus melakukan satu hal ( berbisik smbilalang wangsa berkata ) renggut kesuciannye.help me. kau berbincang bincang lah dulu sama die...sampai jatuh hati rasa nye pandan berduri : oh terimaksih lah tuan ilalang wangsa : oh iye pandan.. Pandan berduri : apa yang kau lakuakan ni bang..... pandan berduri : tapi. Perjalanan pulang kedua inang tersebut bertemulah dengan jenang perkasa Jenang perkasa : hei para inang..kau ni pandan berduri : ( teriak dengan sekuat tenaga ) Selang beberapa waktu julela pun telah pergi meninggalkan pandan berduri yang terisak isak di antara semak belukar. julela : hah ? kau gila ke ilalang wangsa : mavem mane pula lah bang ni... sudahlah sana kalian pulang kerumah... sesampai nya di bentangan semak belukar...... baiklajh julela aku pamit dulu ye julela : oh iye maksih ye... mengapa kalian berdue saje. awak ni sangat cantik. tolong. julela : iye tapi. dia akan tergantung sama abang ( menyakinkan ) julela : hem baek lah.. kemarin siang setelah kau pulang mencuci pandan berduri : ( menangis ) ak tak ape ape lah...... bagaikan bunga yang di cabik kumbang ( sambilterus mengis terisak isak ) Semenjak kejadian itu pandan berduri melewati hari nya dengan kesediham dia selalu berharap pertanggung jawaban dari julela yang entah dimane keberadaan nye sekarang.. tapi dengan satu syarat.. mane pandan berduri inang beti : maaf lah tuan ku... Inang beti : kenape kau putri ape yang terjadi inang fitri: mengapa kau menjadi aneh semejak.. pandan berduri : oh iye saye pandan berduri julela : saye julela.

ilalang wangsaalang wangsa jelaskan.jenang perkasa : memang nye ape yang sudah terjadi . sebaik nya engkau pergi jauh dari aku. saat ia sedang mencuci de sungai dan saye di sini ingin bertanggung jaab atas jejadian itu. aku trauma bang. pandan berduri : sudah lah bang. kami akan beri tahu. aku ni telah kotor bang ! jenang perkasa : maksud kau dek ? pandan berduri : iye aku telah di perkose. aku sangat terauma. tolong lah inang beri tahu aku dimane pandan berduri inang fitri: macem mane ye. atas kejadian itu ( sambil menarik tangan pandan berduri menuju ke rumah ) Sesampainya di rumah pandan berduri Jenang perkasa : ayo kita masuk. pandan berduri ini. sebula yang lalu. Semua terkejut batin legoi : kenape ini semua bisa terjadi pada nak ku. kenape dengan diri mu dek ? pandan berduri : aku tak ape ape ( sambilmenangis ) jenang perkasa : tapi kenape ngkau menangis. ( mengis ) batin legoi : ilalang wangsaalang wangsa ape maksud nya ni . jenang perkasa : baikalah kita kan pergi ke rumah mu untuk berbicara dengan ayah engkau. aku ni hendak memberi tahu satu hal yang sangat penting. mungkin ini sangat berat. Tinggalkan aku sendiri aku tak pantas dengan engkau lagi. hayo kau jelaskan pada bapak ? pandan berduri : aku tak tahu apk. makcik. di perkenalkan oleh ilalang wangsaalang wangsa sebanagi teman baru nya. jenang perkasa : bailalang wangsaaj terimaksaih Jenang perkasa pun bergegas ke taman tersebut untuk menemui pandan berduri Jenang perkasa : pandan berduri ape yg terjadi . abang rela bertanggung jawab. putri kami tu sedang berade di taman . tapi yang jelas pemuda itu. permisi pak cik. ilalang wangsaalang wangsa dan para inang. telah di perkose dengan pemuda. 10 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . aku sudah lupe wajah dan namaye. taoi baiklah karna kami tahu kau dapt membantu pandan berduri. ilalang wangsa : ( ketakutan ) jenang perkasa : baikla . jenang perkasa : same siape pandan berduri : entah lah bang. temapat biase ia kunjungi. kenape engkau menangis ? mk : alah paling anak engkau tu. batin legoi : ade ape. jenang perkasa : ( bernyanyi bunga seroja untuk menghibur pandan berduri ) pandan berduri : sudah sudah cukup.

aku lah yang menyuruh die untuk berlaku tak senonoh kepada mu. aku rela berkorban dan bertanggung jawab atsa semua ni. dan jenang perkasa pun berpelukan dan selesai lah masaliamahah tersebut. batin legoi : oh terimaksih lah jenang perkasa. dan nutuk kalian berdua keluar dari rumah ku. kau emang pemuda yang baik budi. julela semakin menderita di kerajaan galang. 11 | N a s k a h D r a m a Pandan Berduri . batin legoi : ape kata mu ( marah sambilmenapar ilalang wangsa ) mk : sudah kau ni ape lah bang. Jangn kau injakan lagi kaki kotor kalian di rumah ku. dan yang bungsu Batin Kelong. karana ia di berontak oleh rakyak nya sendiri hingga ia melarat dan akhir nya meninggal dunia.ilalang wangsa : ( ketakutan sambil mendekap badan inang betiunya ) sebenernya aku nak minta maaf pandan berduri. jenang perkasa : sudah lah tak usah di persoalkan lagi. batin legoi : tidak ( denagn nada keras ) keluar kalain. yang sulung dinamakan Batin Mantang. pandan berduri. Di situasi lain. batin legoi. Mak & ilalang wangsa : tolong lah maafkan kmi. Jenang perkasa pun menikah dengan pandan berduri dan hidup bahgia di negri bintan. Dan dia pun menjadi raja di pulau bintan tersebut mereka pun mempunyai tiga orang putra. yang tengah Batin Mapoi.