KEBERSIHAN DIRI

VIDEO KEBERSIHAN DIRI • Arahan: Perhatikan video tersebut .

GAMBAR-GAMBAR KEBERSIHAN DIRI • Arahan: Perhatikan gambar dan bina ayat tunggal atau ayat majmuk yang sesuai .

KEBERSIHAN DIRI .

GOSOK GIGI .

MANDI .

SIKAT RAMBUT .

POTONG KUKU .

TEKS BAGAIMANA MENJAGA KEBERSIHAN DIRI • Arahan: Perhatikan teks dan buat satu perbualan bersama rakan anda berdasarkan teks tersebut menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk .

5.Tangan dan kaki -Cuci tangan sebelum dan selepas makan -Cuci tangan apabila kamu keluar dari tandas -Kuku mestilah dipotong pendek -Berjalan dengan memakai kasut.Gigi Berus gigi sekurang-kurangya 3 kali sehari. .Mata Bersihkan mata dari tahi mata.Telinga Bersihkan bahagian dalam telinga dan cuping telinga. 4.BAGAIMANA CARA MENJAGA KEBERSIHAN DIRI • BAGAIMANAKAH CARANYA UNTUK MENJAGA KEBERSIHAN DIRI? 1.Sikat rambut dengan kemas 2. 3.Hidung Bersihkan kawasan dalam hidung. 7.Pakaian -Memakai pakaian yang bersih terutamanya pakaian seragam sekolah -Pastikan kasut sekolah dalam keadaan yang bersih dan baik -Pakai stokin yang bersih dan kerap menukar stokin untuk mengelakkan kaki berbau. 6.Rambut .

PANTUN KEBERSIHAN DIRI • Arahan: Perhatikan pantun dan bina ayat tunggal serta ayat majmuk yang bersesuaian .

PANTUN KEBERSIHAN DIRI • Pucuk paku daun selasih. Pergi ke hulu dengan Pak Utih. Hendak membeli pisang embun. Kalau mahu berbadan wangi. Naik perahu ke Tanjung Pura. . Ketika mandi gunakan sabun. Dari hulu pergi ke Bangi. Setiap masa jaga kebersihan. Kalau mahu diri bersih. Gosok selalu janganlah lupa. Dibeli dari kedai Pak Hadi. Mencari kayu dengan kelapa. Kalau mahu hidup sejahtera. Bangun tidur terus mandi. Kalau mahu gigi yang putih. Makan laksa di tanjung Dahan.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful