Dialog Scene 1 Sitanggang menjadi batu... Si ibu berdoa : Yaallah ya tuhanku, kau ampunkanlah dosa anakku si Tanggang.

Kembalikanlah si Tanggangku seperti sedia kala. Aku telah mengampuni dosanya kepada ku. Petir berdentum, angin bertiup kencang. Pokok bergoyang. Si Tanggang kembali ke asalnya. Si Tanggang : Ibu... ibu... ampunkan tanggang ibu. Tanggang dah insaf. Tanggang tak akan ulang kesilapan Tanggang lagi. (sambil berlari dan berlutut meminta keampunan). Baiklah anak ku, ibu ampunkan.. marilah kita pulang. Ibu masakkan makanan kegemaran mu.

Si Ibu

:

Scene 2 Ibu Tanggang sedang memberi ayam makan. Si Tanggang meminta izin untuk pergi mengembara. Ibu, Tanggang rasa Tanggang ingin pergi mengembara. Boleh ye ibu... Kamu mahu kemana?? Tanggang mahu tinggalkan ibu lagi? Bukan begitu ibu, Tanggang Cuma mahu mencari pengalaman hidup. Merantau ke negeri orang untuk melihat keindahan alam. Pergilah Tanggang. Ingat asal usulmu dan jangan lupa tweet ibu. (Background muzik, muzik slow...) Scene 3 Pengembaraan bermula. Maka bermulalah pengembaraan si Tanggang ke negeri orang dan mencari pengalaman hidup di tempat orang. Dalam perjalanan, si Tanggang bertemu dua pendekar yang hendak bertarung menunjukkan kehebatan masing-masing. Hang Tuah Hang Jebat : : Hei Jebat berani kau menderhaka kepada sultan. Aku bukan menderhaka sahabat ku. Aku cuma mahu menegakkan keadilan untuk mu. Aku sangka kamu benar-benar telah dihukum.

Si Tanggang : Si ibu :

Si Tanggang :

Si ibu

:

. Cis.. : Hang Tuah Hang Tuah Tanggang : : Apa hajat tuan hamba ke mari? Hamba sedang mengembara. Maka akan tibalah tuan hamba di negeri Pasir Berdengung. Sultan adil sultan disembah. bolehlah tuan hamba meneruskan urusan tuan hamba. sultan zalim sultan disanggah. Scene 4 Tanggang meneruskan perjalanannya.. Batu belah : Tanggang : Hoi.. Sedang si Tanggang berehat dan terlena.Hang Tuah Hang Jebat Hang Tuah : : : Sultan itu payung rakyat wahai sahabatku. Jika begitu perkiraan mu. Hang Jebat : Tanggang : Tanggang meneruskan perjalanannya untuk mencari negeri Pasir Berdengung. Hah? Kaulah batu yang makan mak pekan yer? Batu Belah : Tanggang : . Tuan hamba terus sahaja sehingga jumpa sebatang anak sungai..Hoi. Kemudian tuan hamba ikut sungai mengalir. Tiba di satu kawasan si tanggang berhenti berehat dan duduk bersandar di batu yang sangat besar. (Tanggang tercengang dan terpinga-pinga) Siapa tu? Kat mana? Aku kat belakang kau ni. Waalaikumsalam Hang Jebat. Tanggang di kejutkan dengan satu suara. sedap kau bersandar kat aku.. Ayuh. (permainan badminton) Tanggang : Assalammualaikum tuan hamba berdua.. Akulah batu belah batu bertangkup. aku ke sini untuk membuat perhitungan. Hang Jebat : Hang Jebat dan Hangtuah segera angkat raket dan pertarungan pun bermula. Pantang sungguh anak jantan dicabar. Terima kasih tuan hamba berdua.. bolehkah tuan hamba berdua tunjukkan hamba jalan ke negeri Pasir Berdengung? oh mudah sahaja..

. si Tinggang tiba dengan kuda kepangnya...Aida -Akma . (ambil bekas dan menyanyi lagu ikan kaloi) Sedang bawang merah memberi ikan kaloi makan.. hamba Berhenti sekejap untuk berehat.. Baiklah batu belah kata dah insaf. Tanggang : Batu belah : Tanggang : Tanggang meneruskan perjalanannya Scene 5 Bawang putih sedang memarahi bawang Merah.. Lagu Hindustan berkumandang) Akhirnya Si Tanggang membawa balik bawang Merah bertemu ibunya... sekarang aku nak kau pulak bagi makan mak aku. sekarang aku dah insaf. Mata mereka saling bertentangan..Azwan . Bawang putih : Hei bawang merah sini kau. (sambil beri mangkuk kepada bawang Merah) Bawang merah : Baik bawang Putih. Dah lama aku tak makan orang. Ooo dulu kau selalu buli aku kan.Aida .. TAMAT... (sitanggang akan pergi mendekati bawang Merah) Tanggang : Assalammualikum Bawang Merah : Waalaikumsalam ( bawang merah bangun dan berpaling kebelakang. gerangan siapakah yang empunya suara....... Sitanggang Ibu Hang Tuah Hang Jebat Batu Belah Bawang Putih Bawang Merah – Tarmizi . Baik kau pergi cepat sebelum aku telan kau.kenapa kau berada di dalam hutan ini. daaa.Azmi . Tapi itu dulu. ingin sungguh aku bertemu dengan pemilik suara itu. Dari mana nak kemana? hamba hendak pergi ke negeri Pasir Berdengung untuk mencari ilmu.. Nah. dari pagi tadi mak aku tak makan.Akma .. aku nak kau bagi mak aku makan pulak.Batu belah : Betullah tu. Tanggang : Merdu sungguh suara itu.

4. 6. 7. 8. 2) Tengkolok 3) Keris Ibu Scene 2 Tangang / Miji . 10. 5. 3. 2. Pokok -Azwan Topeng pokok Batu Belah -Aida Kuda Kepang Ikan kaloi Sungai Gelung rotan Cetung Mangkuk Table scene 1-5 Benda kn bawa Scene 1 Tanggang / Miji – 1)Baju melayu lengkap. 9.Prop 1.1) telekung 1) baju melayu 2) Kain pelikat (selempang) 3) Bungkusan baju (kain pelikat) 1) 2 helai kain batik (dipakai dan tutup kepala) 2) Mangkuk untuk bagi ayam makan Ibu - Scene 3 Tanggang/ MijiHang Tuah Hang Jebat - 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) Baju melayu lengkap 2) kain pelikat 3) Tengkolok 4) Raket Scene 4 Tanggang/ MijiScene 5 Tanggang/ MijiBawang putih - 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) baju kurung putih .

gabungkan .Bawang merah - 1) baju kurung merah 2) mangkuk 3) ikan kaloi Muzik yang perlu 1) Bunyi kilat 2) Bunyi angin 3) Bunyi ombak Scene 2 1) Bunyi burung Scene 3 1) Bunyi suasana kampong 2) Bunyi silat 3) Bunyi klasik Scene 4 1) Bunyi hutan 2) Bunyi air mengalir Scene 5 1) Bunyi hutan 2) Lagu Hindustan 3) Lagu ikan kaloi.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful