Dialog Scene 1 Sitanggang menjadi batu... Si ibu berdoa : Yaallah ya tuhanku, kau ampunkanlah dosa anakku si Tanggang.

Kembalikanlah si Tanggangku seperti sedia kala. Aku telah mengampuni dosanya kepada ku. Petir berdentum, angin bertiup kencang. Pokok bergoyang. Si Tanggang kembali ke asalnya. Si Tanggang : Ibu... ibu... ampunkan tanggang ibu. Tanggang dah insaf. Tanggang tak akan ulang kesilapan Tanggang lagi. (sambil berlari dan berlutut meminta keampunan). Baiklah anak ku, ibu ampunkan.. marilah kita pulang. Ibu masakkan makanan kegemaran mu.

Si Ibu

:

Scene 2 Ibu Tanggang sedang memberi ayam makan. Si Tanggang meminta izin untuk pergi mengembara. Ibu, Tanggang rasa Tanggang ingin pergi mengembara. Boleh ye ibu... Kamu mahu kemana?? Tanggang mahu tinggalkan ibu lagi? Bukan begitu ibu, Tanggang Cuma mahu mencari pengalaman hidup. Merantau ke negeri orang untuk melihat keindahan alam. Pergilah Tanggang. Ingat asal usulmu dan jangan lupa tweet ibu. (Background muzik, muzik slow...) Scene 3 Pengembaraan bermula. Maka bermulalah pengembaraan si Tanggang ke negeri orang dan mencari pengalaman hidup di tempat orang. Dalam perjalanan, si Tanggang bertemu dua pendekar yang hendak bertarung menunjukkan kehebatan masing-masing. Hang Tuah Hang Jebat : : Hei Jebat berani kau menderhaka kepada sultan. Aku bukan menderhaka sahabat ku. Aku cuma mahu menegakkan keadilan untuk mu. Aku sangka kamu benar-benar telah dihukum.

Si Tanggang : Si ibu :

Si Tanggang :

Si ibu

:

Jika begitu perkiraan mu. Kemudian tuan hamba ikut sungai mengalir.. Tuan hamba terus sahaja sehingga jumpa sebatang anak sungai.Hoi. Akulah batu belah batu bertangkup. Sedang si Tanggang berehat dan terlena. (Tanggang tercengang dan terpinga-pinga) Siapa tu? Kat mana? Aku kat belakang kau ni. Tiba di satu kawasan si tanggang berhenti berehat dan duduk bersandar di batu yang sangat besar. Sultan adil sultan disembah. Hang Jebat : Hang Jebat dan Hangtuah segera angkat raket dan pertarungan pun bermula. sedap kau bersandar kat aku. Pantang sungguh anak jantan dicabar. bolehlah tuan hamba meneruskan urusan tuan hamba. : Hang Tuah Hang Tuah Tanggang : : Apa hajat tuan hamba ke mari? Hamba sedang mengembara. Ayuh. aku ke sini untuk membuat perhitungan.. Terima kasih tuan hamba berdua.. Cis. Batu belah : Tanggang : Hoi. sultan zalim sultan disanggah. Waalaikumsalam Hang Jebat. Maka akan tibalah tuan hamba di negeri Pasir Berdengung. (permainan badminton) Tanggang : Assalammualaikum tuan hamba berdua. Tanggang di kejutkan dengan satu suara.... Scene 4 Tanggang meneruskan perjalanannya. Hah? Kaulah batu yang makan mak pekan yer? Batu Belah : Tanggang : ..Hang Tuah Hang Jebat Hang Tuah : : : Sultan itu payung rakyat wahai sahabatku. bolehkah tuan hamba berdua tunjukkan hamba jalan ke negeri Pasir Berdengung? oh mudah sahaja. Hang Jebat : Tanggang : Tanggang meneruskan perjalanannya untuk mencari negeri Pasir Berdengung...

sekarang aku dah insaf. (ambil bekas dan menyanyi lagu ikan kaloi) Sedang bawang merah memberi ikan kaloi makan.. Bawang putih : Hei bawang merah sini kau. Tanggang : Merdu sungguh suara itu. (sitanggang akan pergi mendekati bawang Merah) Tanggang : Assalammualikum Bawang Merah : Waalaikumsalam ( bawang merah bangun dan berpaling kebelakang. Baik kau pergi cepat sebelum aku telan kau... Ooo dulu kau selalu buli aku kan. sekarang aku nak kau pulak bagi makan mak aku.. (sambil beri mangkuk kepada bawang Merah) Bawang merah : Baik bawang Putih. gerangan siapakah yang empunya suara.. TAMAT. si Tinggang tiba dengan kuda kepangnya...Azwan ..... Lagu Hindustan berkumandang) Akhirnya Si Tanggang membawa balik bawang Merah bertemu ibunya.kenapa kau berada di dalam hutan ini. Dari mana nak kemana? hamba hendak pergi ke negeri Pasir Berdengung untuk mencari ilmu.. daaa.. Tapi itu dulu.Azmi .. dari pagi tadi mak aku tak makan...Batu belah : Betullah tu. hamba Berhenti sekejap untuk berehat.. Sitanggang Ibu Hang Tuah Hang Jebat Batu Belah Bawang Putih Bawang Merah – Tarmizi . Nah.Akma .Aida -Akma .. ingin sungguh aku bertemu dengan pemilik suara itu. Dah lama aku tak makan orang.. Baiklah batu belah kata dah insaf.. Tanggang : Batu belah : Tanggang : Tanggang meneruskan perjalanannya Scene 5 Bawang putih sedang memarahi bawang Merah. aku nak kau bagi mak aku makan pulak.Aida . Mata mereka saling bertentangan.

7. Pokok -Azwan Topeng pokok Batu Belah -Aida Kuda Kepang Ikan kaloi Sungai Gelung rotan Cetung Mangkuk Table scene 1-5 Benda kn bawa Scene 1 Tanggang / Miji – 1)Baju melayu lengkap. 4. 10. 5.1) telekung 1) baju melayu 2) Kain pelikat (selempang) 3) Bungkusan baju (kain pelikat) 1) 2 helai kain batik (dipakai dan tutup kepala) 2) Mangkuk untuk bagi ayam makan Ibu - Scene 3 Tanggang/ MijiHang Tuah Hang Jebat - 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) Baju melayu lengkap 2) kain pelikat 3) Tengkolok 4) Raket Scene 4 Tanggang/ MijiScene 5 Tanggang/ MijiBawang putih - 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) baju kurung putih . 2. 6. 2) Tengkolok 3) Keris Ibu Scene 2 Tangang / Miji . 3. 8. 9.Prop 1.

Bawang merah - 1) baju kurung merah 2) mangkuk 3) ikan kaloi Muzik yang perlu 1) Bunyi kilat 2) Bunyi angin 3) Bunyi ombak Scene 2 1) Bunyi burung Scene 3 1) Bunyi suasana kampong 2) Bunyi silat 3) Bunyi klasik Scene 4 1) Bunyi hutan 2) Bunyi air mengalir Scene 5 1) Bunyi hutan 2) Lagu Hindustan 3) Lagu ikan kaloi. gabungkan .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful