P. 1
Contoh Skrip Teater Si Tanggang Kembali

Contoh Skrip Teater Si Tanggang Kembali

1.0

|Views: 7,761|Likes:
Published by Kerro Shinobi

More info:

Published by: Kerro Shinobi on Apr 01, 2012
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

08/22/2015

pdf

text

original

Dialog Scene 1 Sitanggang menjadi batu... Si ibu berdoa : Yaallah ya tuhanku, kau ampunkanlah dosa anakku si Tanggang.

Kembalikanlah si Tanggangku seperti sedia kala. Aku telah mengampuni dosanya kepada ku. Petir berdentum, angin bertiup kencang. Pokok bergoyang. Si Tanggang kembali ke asalnya. Si Tanggang : Ibu... ibu... ampunkan tanggang ibu. Tanggang dah insaf. Tanggang tak akan ulang kesilapan Tanggang lagi. (sambil berlari dan berlutut meminta keampunan). Baiklah anak ku, ibu ampunkan.. marilah kita pulang. Ibu masakkan makanan kegemaran mu.

Si Ibu

:

Scene 2 Ibu Tanggang sedang memberi ayam makan. Si Tanggang meminta izin untuk pergi mengembara. Ibu, Tanggang rasa Tanggang ingin pergi mengembara. Boleh ye ibu... Kamu mahu kemana?? Tanggang mahu tinggalkan ibu lagi? Bukan begitu ibu, Tanggang Cuma mahu mencari pengalaman hidup. Merantau ke negeri orang untuk melihat keindahan alam. Pergilah Tanggang. Ingat asal usulmu dan jangan lupa tweet ibu. (Background muzik, muzik slow...) Scene 3 Pengembaraan bermula. Maka bermulalah pengembaraan si Tanggang ke negeri orang dan mencari pengalaman hidup di tempat orang. Dalam perjalanan, si Tanggang bertemu dua pendekar yang hendak bertarung menunjukkan kehebatan masing-masing. Hang Tuah Hang Jebat : : Hei Jebat berani kau menderhaka kepada sultan. Aku bukan menderhaka sahabat ku. Aku cuma mahu menegakkan keadilan untuk mu. Aku sangka kamu benar-benar telah dihukum.

Si Tanggang : Si ibu :

Si Tanggang :

Si ibu

:

Akulah batu belah batu bertangkup.. Jika begitu perkiraan mu. : Hang Tuah Hang Tuah Tanggang : : Apa hajat tuan hamba ke mari? Hamba sedang mengembara.. Kemudian tuan hamba ikut sungai mengalir. Maka akan tibalah tuan hamba di negeri Pasir Berdengung. sedap kau bersandar kat aku.Hoi. (permainan badminton) Tanggang : Assalammualaikum tuan hamba berdua.. Hah? Kaulah batu yang makan mak pekan yer? Batu Belah : Tanggang : . Terima kasih tuan hamba berdua. Sultan adil sultan disembah. Waalaikumsalam Hang Jebat. Hang Jebat : Tanggang : Tanggang meneruskan perjalanannya untuk mencari negeri Pasir Berdengung. Tuan hamba terus sahaja sehingga jumpa sebatang anak sungai. Tiba di satu kawasan si tanggang berhenti berehat dan duduk bersandar di batu yang sangat besar. Pantang sungguh anak jantan dicabar.. (Tanggang tercengang dan terpinga-pinga) Siapa tu? Kat mana? Aku kat belakang kau ni.. Ayuh. Hang Jebat : Hang Jebat dan Hangtuah segera angkat raket dan pertarungan pun bermula. bolehlah tuan hamba meneruskan urusan tuan hamba.. Cis. bolehkah tuan hamba berdua tunjukkan hamba jalan ke negeri Pasir Berdengung? oh mudah sahaja. aku ke sini untuk membuat perhitungan. Sedang si Tanggang berehat dan terlena. sultan zalim sultan disanggah... Scene 4 Tanggang meneruskan perjalanannya. Tanggang di kejutkan dengan satu suara. Batu belah : Tanggang : Hoi.Hang Tuah Hang Jebat Hang Tuah : : : Sultan itu payung rakyat wahai sahabatku..

sekarang aku nak kau pulak bagi makan mak aku...Aida .... Ooo dulu kau selalu buli aku kan. aku nak kau bagi mak aku makan pulak.Azmi . (sitanggang akan pergi mendekati bawang Merah) Tanggang : Assalammualikum Bawang Merah : Waalaikumsalam ( bawang merah bangun dan berpaling kebelakang.Batu belah : Betullah tu. sekarang aku dah insaf.. Lagu Hindustan berkumandang) Akhirnya Si Tanggang membawa balik bawang Merah bertemu ibunya. (ambil bekas dan menyanyi lagu ikan kaloi) Sedang bawang merah memberi ikan kaloi makan... hamba Berhenti sekejap untuk berehat. gerangan siapakah yang empunya suara.. Tanggang : Merdu sungguh suara itu. ingin sungguh aku bertemu dengan pemilik suara itu. TAMAT.. (sambil beri mangkuk kepada bawang Merah) Bawang merah : Baik bawang Putih.Aida -Akma .Akma .. Nah.. dari pagi tadi mak aku tak makan.kenapa kau berada di dalam hutan ini. Bawang putih : Hei bawang merah sini kau... Baiklah batu belah kata dah insaf.Azwan .. Sitanggang Ibu Hang Tuah Hang Jebat Batu Belah Bawang Putih Bawang Merah – Tarmizi .. Tapi itu dulu.. Tanggang : Batu belah : Tanggang : Tanggang meneruskan perjalanannya Scene 5 Bawang putih sedang memarahi bawang Merah. Baik kau pergi cepat sebelum aku telan kau.. daaa. Mata mereka saling bertentangan.. si Tinggang tiba dengan kuda kepangnya. Dah lama aku tak makan orang. Dari mana nak kemana? hamba hendak pergi ke negeri Pasir Berdengung untuk mencari ilmu..

Prop 1. Pokok -Azwan Topeng pokok Batu Belah -Aida Kuda Kepang Ikan kaloi Sungai Gelung rotan Cetung Mangkuk Table scene 1-5 Benda kn bawa Scene 1 Tanggang / Miji – 1)Baju melayu lengkap. 4. 7. 8. 2) Tengkolok 3) Keris Ibu Scene 2 Tangang / Miji . 9. 6. 3.1) telekung 1) baju melayu 2) Kain pelikat (selempang) 3) Bungkusan baju (kain pelikat) 1) 2 helai kain batik (dipakai dan tutup kepala) 2) Mangkuk untuk bagi ayam makan Ibu - Scene 3 Tanggang/ MijiHang Tuah Hang Jebat - 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) Baju melayu lengkap 2) kain pelikat 3) Tengkolok 4) Raket Scene 4 Tanggang/ MijiScene 5 Tanggang/ MijiBawang putih - 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) Baju yang sama dengan Scene 2 1) baju kurung putih . 10. 5. 2.

gabungkan .Bawang merah - 1) baju kurung merah 2) mangkuk 3) ikan kaloi Muzik yang perlu 1) Bunyi kilat 2) Bunyi angin 3) Bunyi ombak Scene 2 1) Bunyi burung Scene 3 1) Bunyi suasana kampong 2) Bunyi silat 3) Bunyi klasik Scene 4 1) Bunyi hutan 2) Bunyi air mengalir Scene 5 1) Bunyi hutan 2) Lagu Hindustan 3) Lagu ikan kaloi.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->