KOMSAS

Kupasan & kajian teks novel

Merenang Gelora
Nama : Rosli Kelas : Mutiara 1 (2012) Guru : En. Ahmad Zainuddin b. Omar Nur Dhamirah Aishah binti Mohd

.

.

Badri watak utama dalam novel ini berusaha untuk membantu kawan-kawannya yang terlibat dalam masalah disiplin sekolah untuk keluar daripada permasalahan ini. Kumar dan Shahrul akhirnya tertumpas apabila Meng Kong tertangkap di kedai ayahnya sendiri. Kumar pula akhirnya insaf apabila dia tertangkap ketika memasukkan kotak rokok ke dalam beg Meng Kong. Walaupun menerima pelabagai tekanan semasa menjalankan tugasnya sebagai pengawas. Hal ini menambahkan lagi sakit hati Shahrul dan Kumar terhadap Badri. Di sinilah bermulanya beliau bekerjasama dengan guru-guru untuk mengatasi masalah disiplin di sekolah. Kumar dan Shahrul merumitkan lagi permasalahan ini apabila mereka bukan sahaja menjual kad prabayar tetapi juga telefon bimbit kepada murid sekolah itu. Badri tidak putus asa.SINOPSIS Novel Merenang Gelora mengisahkan tentang kenangan hidup Badri bersama-sama kawan-kawannya pada zaman persekolahan. yang sebelum ini menjadi kawan rapatnya berpaling arah ke Badri. . Badri murid tingkatan lima dilantik menjadi pengawas sekolah. Meng Kong. Ini menyebabkan Shahrul berseorangan. Mereka menjual telefon bimbit secara ansuran. Ini menimbulkan masalah kerana murid kerap meminta belanja sekolah yang lebih daripada ibu bapa. Kegiatan Meng Kong. Dendam dan iri hati Shahrul terhadap Badri semakin bertambah apabila Nadira murid perempuan yang agak menarik di sekolah itu.

.

 Aktiviti tidak bermoral seperti peras ugut.anak mereka. Dalam menjalankan tugasnya sebagai seorang pengawas. PERSOALAN  Penguatkuasaan sesuatu disiplin itu tidak dapat ditegakkan jika pihak yang diberikan tugas tidak dapat melaksanakan tugas mereka dengan tidak berkesan.  Keprihatinan sebagai seorang sahabat.TEMA  Cabaran dan tanggungjawab seorang pelajar dalam menjalankan tugas sebagai seorang pengawas. Badri berhadapan dengan pelbagai cabaran terutamanya sikap Meng Kong.  Golongan ibu bapa yang terlalu sibuk dengan pekerjaan masing-masing sehingga tidak mengambil tahu tentang perkembangan pelajaran anak. . lumba haram dan terlibat dalam kumpulan pengedar najis dadah dalam kalangan remaja.  Golongan ibu bapa yang mengambil berat tentang pelajaran anak –anak mereka. Kumar dan Shahrul yang sering melanggar peraturan sekolah dan menfitnah dirinya.  Perasaan saling tertarik antara berlainan jantina dalam kalangan remaja yang sedang meningkat remaja. Badri beristiqamah dan konsisten dalam memikul amanah untuk membantu guru-guru menjaga disiplin pelajar dan juga sebagai seorang anak yang bertanggungjawab untuk berjaya dalam pelajaran.

 Manusia boleh berubah daripada negatif kepada positif jika ada kemahuan dari dalam diri sendiri . Kecanggihan teknologi dan ciri-ciri kehidupan moden jika tidak ditangani dengan betul boleh mendatangkan masalah kepada remaja.

. .

berani dan bertanggungjawab. b) Merupakan pelajar tingkatan 5. f) Berkahwin dengan Nadira MENG KONG a) Rakan kongsi kepada Shahrul dan dan Kumar b) Mencuri telefon bimbit terpakai di kedai ayahnya sendiri c) Berubah menjadi pelajar yang baik . amanah. Badri menjalankan tugas dengan penuh dedikasi. e) Sebagai pengawas. c) Anak dan murid yang berdisiplin dan bertanggungjawab. tegas. SHAHRUL a) Pelajar tingkatan lima b) Ayahnya seorang ahli perniagaan c) Shahrul suka memperalatkan orang lain untuk memenuhi kehendaknya d) Berkawan dengan sekumpulan mat motor yang terlibat dalam lumba haram e) Memusuhi Badri kerana kerana cemburu Nadira berkawan rapat dengan Badri. d) Tidak suka menjalinkan perhubungan istimewa dengan pelajar perempuan semasa belajar.BADRI a) Badri merupakan anak sulung dalam keluarga dan merupakan abang kepada Badrul.

b) Pelajar yang terbuka moden dan cantik. Meng Kong mengambil alih bisnes ayahnya KUMAR a) Rakan kongsi kepada Shahrul dan Meng Kong dalam bisnes menjual telefon bimbit dank ad prabayar kepada pelajar sekolah b) Menyimbah air kea atas Badri semasa Badri di dalam tandas c) Berubah menjadi baik setalah beberapa kali diberi sesi kaunseling NADIRA a) Nama penuhnya ialah Siti Cahya Nadira.d) Setelah tamat pengajian. Meng Kong dan Kumar c) Kelurganya menghantar Jamil ke Sarawak setelah mendapati dia mempunyai masalah dengan kumpulan Shahrul. Meng Kong dan Kumar CIKGU JAILANI . c) Seorang yang ego dan sombong d) Tidak tetap pendirian dan mudah terpengaruh e) Pernah ditahan polis bersama-sama Shahrul JAMIL a) Kawan baik kepada Badri b) Terlibat dalam bisnes menjual telefon bimbit terpakai dank ad prabayar yang dijalankan oleh Shahrul.

a) Guru disiplin yang berpengalaman b) Mangajar mata pelajaran Matematik c) Guru yang tegas dan tidak pilih kasih d) Prihatin terhadap murid-muridnya .

.

c) Masyarakat yang bijak mengurus masa.Shahrul.Mak Siti memasak nasi lemak dan sambal sotong untuk keluarganya b) Selepas rehat c) Selepas waktu persekolahan. f) Masyarakat pelajar yang terjabak dalam gejala sosial.LATAR TEMPAT a) Rumah Badri b) Kompleks beli-belah c) Ruamh Pak Alang d) Di kedai Encik Tan e) Di sekolah f) Di perputakaan g) Di tasik pinggir kota LATAR MASA a) Waktu pagi.Badri ke pasar raya untuk menemui Siew Mei f) Waktu petang LATAR MASYARAKAT a) Masyarakat pelajar b) Masyarakat yang prihatin terhadap anak. d) Masyarakat yang rajin belajar. e) Masyarkat guru yang tegas dan adil. . Kumar dan Meng Kong melepak di kompleks beli-belah d) Pada hari Sabtu e) Pada pukul 4.00 petang.

.

.

kad prabayar dan telefon bimbit itu. Badri tertanyatanya. Engkau tak tahu Mil. Kurang ajar. desis hati Badri.” c) Teknik imbas kembali. d) Teknik monolog dalaman. Tidak ditulis tujuan pertemuan itu harus diadakan. Contohnya : “Apa yang kau merepek ni. “ Tanya diri kau sendiri. Nadira yang baru sekolah di situ sudah mengecapnya tukang lapor.TEKNIK PLOT a) Teknik pemerian. Siapalah yang menghantar pesana itu dan kenapa? f) Teknik kejutan iaitu kemunculan sesuatu peristiwa yang tidak disangka-sangka digunakan oleh pengarang . Meng Kong ambil dari kedai ayahnya tanpa pengetahuan ayahnya. Penulisnya meminta Badri menemuinya di suatu temoat. Jamil memaksa dirinya untuk ketawa. Mil. Contohnya: Badri berlalu dengan muka merah padam. Aku tahu semuanya Mil.pengarang memulakan cerita dengan memerihal Badri yang sedang bersiap-siap ke sekolah. Bad”. e) Teknik saspen Dia mengeluarkan sekeping kertas. b) Teknik dialog.

kemarahan yang menggunung.matanya menikam lantai.perasaan Badri diamuk gelora e) Pesonafikasi.a) Diksi b) Ayat pendek dan panjang.ni.race. kalah jadi abu h) Bahasa Inggeris. tu . facebook .garang macam singa. Hatinya bagai terbakar d) Hiperbola.“Cepat makan. tak.”.menang jadi arang. Badrul.bu g) Peribahasa. nak. “ Kau cakap engkau tak akan biarkan perkara buruk dilakukan oleh murid-murid sekolah ni tapi sekarang engkau tak mahu buaat apa-apa?” c) Simile.understanding. kesakitan itu tambah menggigit f) Sinkope.

.

c) Ibu-bapa hendaklah memberikan prihatin terhadap pelajaran anak-anak mereka d) Kita mestilah tabah menghadapi dugaan dan cabaran jika hendak Berjaya e) Kita janganlah terburu-buru membuat keputusan.NILAI a) Baik hati b) Rajin c) Kejujuran d) Kerjasama e) Kesederhanaan f) Keberanian g) Keyakinan h) Tanggungjawab i) Keadilan PENGAJARAN a) Kita hendaklah yakin dan percaya dengan apa-apa yang kita lakukan b) Kita haruslah mempunyai semangat setiakawan yang tinggi. f) Kita hendaklah melaksanakan tugas yang diberikan kepada kita dengan penuh tanggungjawab dan dedikasi. .