P. 1
Artikel

Artikel

|Views: 9|Likes:
Published by Hazwan Kadir

More info:

Published by: Hazwan Kadir on May 05, 2012
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

07/20/2013

pdf

text

original

Gergasi merah

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas. Lompat ke: pandu arah, gelintar Gergasi merah merupakan bintang gergasi terang dengan jisim yang rendah atau sederhana (lebih kurang 0.5–10 jisim suria) yang berada di penghujung fasa perkembangan najam. Atmosfera luarnya mengembung dan lemah, menyebabkan jejarinya menjadi amat besar dan suhu permukaannya rendah, lebih kurang 5,000 K dan ke bawah. Rupa gergasi merah adalah dari jingga kekuningan kepada merah, melibatkan jenis spektrum K dan M, serta kelas bintang S dan kebanyakan bintang karbon. Gergasi merah yang biasa adalah yang dipanggil bintang cabang gergasi merah yang lapisan luarannya masih melakurkan hidrogen kepada helium, manakala terasnya pula ialah helium yang tidak aktif. Kes lain bagi gergasi merah ialah bintang cabang gergasi asimptot yang menghasilkan karbon daripada helium dengan proses alfa ganda tiga.[1] Gergasi merah yang ketara di langit malam termasuklah Aldebaran (Alpha Tauri), Arcturus (Alpha Bootis), dan Gamma Crucis (Gacrux), manakala yang lebih besar ialah Antares (Alpha Scorpii) dan Betelgeuse (Alpha Orionis) iaitu super gergasi merah.

Ciri-ciri

Saiz Matahari kini (kini dalam jujukan utama dibandingkan dengan anggaran saiznya ketika fasa gergasi merah.

Gergasi merah Mira Gergasi merah adalah kumpulan bintang yang berjejari puluhan hingga ratusan kali ganda daripada Matahari yang disebabkan oleh kehabisan sumber hidrogen dalam teras mereka dan mula membakar hidrogen di lapisan luar teras. yang masih mempunyai hidrogen. Sepanjang hayatnya dalam jujukan utama. jangka hayatnya dalam jujukan utama lebih kurang 10 bilion tahun. bintang tersebut bukanlah sfera merah yang besar dengan yang menjerat apa-apa yang mendekatinya seperti yang tertera dalam banyak imej. Ini akan memanaskan lapisan luaran teras. ia mengandungi banyak hidrogen dan helium. maka teras akan mula mengecut akibat gravitinya. hayatnya dalam jujukan utama akan tamat apabila hampir kesemua hidrogen dalam teras habis digunakan. Disebabkan ketumpatannya rendah.5 jisim suria hingga antara 4 dan 6 kali jisim suria. Suhu yang tinggi ini akan meningkatkan kadar tindak balas.[1] Apabila bintang sudah kehabisan bahan api hidrogen di dalam terasnya. bintang secara perlahan-lahan menukar hidrogen kepada helium. lalu mencetuskan perlakuran hidrogen kepada kepada helium.[3][4] Perkembangan najam Rencana utama: evolusi najam#bintang saiz sederhana Gergasi merah adalah berkembang dari bintang jujukan utama yang berjisim dari 0. Bagi Matahari. Bintang jujukan utama yang mempunyai kelas spektrum A hingga K dipercayai akan menjadi gergasi merah. yang jumlah "logam" (unsur dengan nombor atom > 2. menghasilkan cukup tenaga untuk meningkatkan kecerahan bintang dengan faktor . iaitu semua unsur melainkan hidrogen dan helium). tindak balas nuklear dalam teras akan terhenti.[2] Malahan. jangka hayat adalah lebih pendek bagi bintang yang lebih besar jisimnya dan sebaliknya. Unsur ini adalah bercampur dengan sama rata dalam bintang.[5] Apabila bintang mula terbentuk dari runtuhan awan molekul dalam bahan antara najam. Bintang akan mencapai jujukan utama apabila terasnya mencapai suhu yang mencukupi untuk mencetuskan perlakuran hidrogen (beberapa bilion Kelvin) dan memulakan keseimbangan hidrostatik. bintang itu tidak mempunyai fotosfera yang tajam tetapi jasad bintang secara perlaan-lahan menjadi 'korona'.

Apabia teras terdegenerat mencapai suhu ini. Pada masa ini. walaupun dengan kerumitan tambahan yang dalam kebanyakan kes. perlakuran hidrogen akan berterusan dalam lapisan luar yang lebih dalam. terasnya akan termampat hingga tekanan degenerasi elektron akan menghalangnya dari terus meruntuh.000. bintan dikatakan menaiki cabang gergasi merah dalam rajah HertzsprungRussell (H-R). seluruh teras akan memulakan perlakuran helium hampir secara mendadak yang proses ini dinamakan nyalaan helium. maka kehabisan semua bahan apinya tanpa perlu menjadi gergasi merah.[7][8] Bintang yang lebih berjisim akan terus mengulangi kitaran ini.[6] Dalam bintang yang cukup besar untuk memulakan perlakuran helium. pada penghujung fasa cabang gergasi asimptot. yang menyebabkan suhu permukaan yang lebih rendah dan perubahan dalam cahaya tampak bagi bintang kepada merah . proses analogi akan berlaku apabila helium pusat kehabisan dan bintang mula membakar helium di lapisan luar. Jangka hayat jangkaan bagi bintang ini adalah lebih besar dari hayat terkini alam semesta. Penghasilan nebula planet ini menandakan berakhirnya evolusi bintang bagi fasa gergasi merah. Bintang yang melakurkan helium dengan banyak helium dinamakan gumpalan merah dalam rajah H-R. membentuk nebula planet dengan teras bintang yang terdedah. maka perlakuran helium akan bermula dengan lebih licin tanpa nyalaan helium. dan bermulalah fasa gergasi merah bagi hayat bintang tersebut.[1] Mekanisme yang mengakhiri keruntuhan teras dan kenaikan cabang gergasi merah bergantung kepada jisim bintang. cukup panas untuk ia melakurkan helium kepada karbon melalui proses alf ganda tiga. runtuhan teras akan berterusan berlaku hingga ia mencapai 108 K sebelum ia cukup mampat untuk degenerat. [10] Bintang begitu sering dirujuk sebagai kerdil merah.[1] Pengecualian bintang Bintang yang berjisim sangat rendah dikatakan sepenuhnya berolak[9] dan tidak akan mengumpulkan teras helium. fasa gergasi merah kedua.1. lalu menjadi kerdil putih. Apabila teras terdegenerat.[1] Fasa perlakuran helium dalam teras bagi sesuatu hayat bintang itu dipanggil cabang mendatar dalam bintang yang kekurangan logam. Apabila bintang melakurkan helium dalam terasnya. ia akan memanas hingga ia mencecah suhu lebih kurang 108 K. Disebabkan pengembangan lapisan luar bintang.yang mencetuskan nama gergasi merah. Lapisan luar bintang akan mengembang dengan hebatnya. bintang akan menghamburkan lapisan luarnya. Bintang berjisim suria tidak akan melakurkan karbon. maka tiada cerapan sebenar bagi usia bintang ini. . walaupun warnanya sering jingga. melakurkan unsur yang lebih berat dalam fasa yang berterusan. dinamakan begitu kerana bintang ini berada dalam kedudukan hampir mendatar dalam rajah H-R bagi kelompok bintang. Malah.57 jisim suria. tenaga yang dihasilkan dalam teras bintang tersebar ke kawasan permukaan yang lebih besar. Ini akan meletakkan bintang dalam cabang gergasi asimptot. Bagi Matahari dan gergasi merah yang kurang dari 2. ia akan mengecut dan tidak lagi digelar gergasi merah. setiap satu lebih bertahan lama dari yang sebelumnya.000–10. Dalam bintang yang lebih berjisim.

walaupun Matahari kehilangan 38% jisimnya. tenaga suria yang berlebihan akan menyebabkan lautan Bumi terpeluwap dan hidrogen dari air akan hilang ke angkasa. hingga ke Bumi.[11][12][13] dan jejarinya akan mengembang hingga minimum 200 kali ganda nilai kini. biosfera Bumi telah lama musnah disebabkan peningkatan kecerahan kerana sumber hidrogen yang berkurangan dan terasnya yang mengecut.[14] Matahari akan kehilangan sebahagian jisimnya dalam proses gergasi merah.[7] Dikira yang Matahari akan menjadi sangat besar untuk menelan orbit planet dalaman sistem suria.Bintang yang mempunyai jisim yang sangat tinggi dikatakan akan menjadi bintang super gergasi yang berulang alik secara mengufuk dalam rajah HR. Satu bilion tahun lagi. hampir semua atmosfera akan hilang ke angkasa juga. hasil kajian yang diumumkan pada 2008 menunjukkan yang disebabkan interaksi pasang surut antara matahari dan Bumi. [16] Walau bagaimanapun. akhirnya meninggalkan Bumi sebagai planet mati dengan permukaannya yang lembut . Matahari sebagai gergasi merah Matahari dijangka akan menjadi gergasi merah lebih kurang 5 bilion tahun dari sekarang. Nasib Bumi masih tidk jelas. dan kemungkinan yang Marikh serta planet luaran lain akan hanyut apabila orbitnya semakin membesar. Hayat mereka lazimnya tamat sebagai supernova jenis II. ditelan dan menjadi sebahagian daripada Matahari sebelum ia mencapai saiz terbesar. orbitnya perlu mebesar antara Templat:Convert/AU danTemplat:Convert/AU.[18] Atmosfera dan litosfera Bumi akan menjadi seperti Zuhrah. pada penghujung super gergasi merah. dengan kehilangan air secara keseluruhan menjelang 3 bilion tahun. Untuk itu.[15]. Bumi mungkin akan melebarkan orbitya dan mempunyaihalaju sudut yang mencukupi untuk tidak ditelan. [17] Sebelum perkara ini berlaku. Bumi akan jatuh ke orbit yang lebih kecil. walaupun ketika masih belum menjadi gergasi merah. Selepas lebih satu bilion tahun. [15] Utarid dan mungkin juga Zuhrah akan ditelan oleh lapisan luar Matahari buat masa ini.

Cerita apartment tingkat 100 Ajoi. 4 orang itu naik ke lantai 75 dengan sangat lambat kerana takut dgn cerita Bedul. Ajoi: Alamak. Diaorang menyewa sebuah apartment mewah 100 tingkat. Camana sekarang? Mau tertanggal lutut di buatnya. dan akhirnya sampai juga mereka di lantai 75. Camtu krang sikit rasa penat sangat.Setuju tak? Sumardi: Ok aku setuju! Diaorang pun naik tangga. gua jer yang cerita Sumardi:mau cerita apa? Radin:cerita lawak Kemudian Radin cerita kelakar yang sangat lawak dan mereka berempat naik tangga perlahan lahan sambil ketawa. oleh kerana belum penat masing-masing naik tangga sambil diam membisu. Akhirnya mereka sampai ke lantai 25. Untuk lebih privacy. Radin : Cenggini setiap 25 tingkat. Ajoi: Pasni sapa pula yang nak bercerita? Bedul:Ok sekarang giliran gua Sumardi:cerita aper nih Bedul? Bedul:Cerita seram Kemudian Bedul bercerita hantu yang sangat menyeramkan. Bedul: la cerita camtu pun dah takut. Sumardi:hii masih takut nih.. diaorang menyewa di tingkat atas sekali. tetapi lif rosak. temanya bebas. Sumardi:Tu la korang suka sangat sewa tingkat 100. Bedul:Aduh penat giler nih ! siapa yang nak cerita dulu? Radin:gua.. Dan mereka sampai di tingkat 50. Suatu hari diaorang baru balik dari kerja. yang membuatkan diaorang berempat itu bersemangat dan berebut naik tangga ke tingkat 100 Radin:Yeah sampai jugaa! Sumardi :Yeah akhirnyaa! Bedul:haha tak terasa kalau sambil cerita . siot la lif rosak plak! Bedul: Dah la kita naik tangga jer.Sumardi dan Radin duduk serumah. seorang buat cerita sesuatu.Bedul. Ajoi:cerita semangat la pulak…! Sumardi : Okey gua cerita yang bersemangat! Kita boleh! kemudian Sumardi bercerita .

Ajoi: Kunci rumah. Radin: Ohh ko lom cerita lagi ek? Ok kasi can la sikit. tertinggal dalam kereta !!! Bedul. kan kita dah sampai...Sumardi.Radin: APAAAA?????? .Ajoi:iye yeh… eh….Radin:cepatlah cerita.Sumardi.aku lom bercerita Bedul:Alah takyah la Joi. Ha nak cerita apa nih? Ajoi:mmm. Bedul. wa mau cerita sedih nih.. tak sabo nih...

kita ini termasuk ular berbisa kan?‟ Ular 2 : „Iya lah. Ajoi: “Really? Apa yang akan terjadi? “.mati la lu bro‟ Bush.td gua tak sengaja tergigit lidah sendiri.‟.!!! Mengapa Angelina Jolie? ” Bush menoleh ke Obama & berkata: “Tengok! aku dah kata . Ajoi dan Wak Sumardi yang gagap: Ajoi: Bro..Lawak pendek Dua ekor ular terserempak di tepi semak Ular 1 : „Eh bro. Ular 2: „Alamak. kali ini kita akan membunuh 140 juta orang Arab & Angelina Jolie!” Ajoi: “Angelina Jolie .lu kalau bercakap apasal putus2?? Wak Sumardi: ya la la kan aku ni ni me me mang mang ga ga ga ga gagap! Ajoi: tp aku rasa bkn lu sorang jer yg gagap Wak… Wak Sumardi: ya ya ya ia. Bush: “Ya. tak seorang pun yang ambil kisah tentang 140 juta orang yang terkorban......lah je je Joi… bu bu bukan a a a a aku jer yang ga ga gap …ya ya ya yang baca ni………ga ga ga gagap juga kan? . Obama dan Ajoi Bush & Obama duduk di sebuah bar.naper?‟ Ular 1 : dengan nada cemas: „Aduh. Ajoi datang dekat dan bertanya – Apa yang korang bincangkan? Bush: “Kami sedang merancang Perang Dunia ke-3..

Jadi kalau kita berfikir menyalahkan orang lain. 2. fokus kita juga salah. . itu sama dengan sikap primitif dan keanak-anakan. MENYALAHKAN ORANG LAIN Menyalahkan orang lain adalah cara pemikiran orang primitif. bererti anda bohong. Merasa “inferior”. 4. kerana tidak mengikuti proses. MENGAMBIL JALAN PINTAS. tetapi arahnya tidak jelas.10 jenis penyakit penghalang kejayaan 10 penyakit tersebut adalah: 1. SHORT CUT Kejayaan tidak pernah dicapai dengan jalan pintas. Goalnya salah. arahnya juga salah. 5. Jalan pintas tidak membawa orang ke kejayaan yang sebenarnya. bagi mengisi waktu saja. hasilnya cuma biasabiasa saja. sehingga kejayaan orang lain dianggap wajar kerana mereka mempunyai sesuatu kelebihan yang kita tidak punya. bukan “siapa”.”Ah. Kita sering membandingkan kejayaan orang lain dengan kekurangan kita. 3. Penyakit ini perlahan-lahan boleh membunuh kita. Buat target jangka panjang dan jangka pendek secara bertulis. besar di dalam mental diri sehingga boleh mencapai “improper guilty feeling”. “real success”. Kalau ada piring yang jatuh. saya hanya diploma. Dia punya ijazah. kalau ada orang yang sakit. Sebaiknya kita selalu mempunyai target kerja dengan milestone. orang itu boleh. Dia ada banyak waktu. saya sibuk. TIDAK PUNYA CITA-CITA Kita sering asyik dengan kesibukan kerja. orang itu kaya.lalu dia pergi merompak bank yang akhirnya di tangkap polis dan di penjarakan. Ibarat seorang yang mahu kaya.Kalau kita manusia yang berakal dan dewasa selalu akan mencari sebab terjadinya sesuatu. kita tidak punya kemampuan. wah saya tidak dapat jadi seperti dia. kejayaan yang di capai tidak sempurna. bertambah besar.” Adik itu yang salah”. Penyakit ini seperti kanser. MENYALAHKAN DIRI SENDIRI Menyalahkan diri sendiri bahawa dirinya merasa tidak mampu. MEMPUNYAI CITA-CITA. orang itu dapat naik pangkat dan sebagainya. sudah pasti tidak boleh”. Di pedalaman Afrika. Bidang kedoktoran moden selalu mencari “apa” penyebabnya. Kenapa ? Anak-anak selalu tidak pernah mahu disalahkan. jalannya juga salah. yang di fikirkan adalah: Siapakah yang menyihirnya ? Selalu”siapa” Bukan”apa” penyebabnya. Lihat saya ini apa ?. Kalau “GOAL” kita hanya untuk “FUN”. Anda pernah mengalaminya ? Kalau anda memberitahu tidak pernah. atau sebagainya. Kalau kita menghindari proses. TAPI SALAH MENCAPAINYA Biasanya dialami oleh orang yang tidak “teachable”.

kerana orang lupa dan mabuk kemenangan. kita boleh memperbaikinya tetapi jika kita berhenti di tempat yang salah kita akan menyesal. TERLALU CEPAT MENYERAH Jangan berhenti kerja pada masa percubaan 3 bulan. Itu saat yang paling merbahaya.kadang sangat membatasi kita untuk maju ke depan. minimakan sebagai pertimbangan kita untuk langkah kita berikutnya. yang hebat. TERLALU SANTAI Analoginya begini : Kapal terbang untuk membolehkannya take-off. MENGAMBIL JALAN TERLALU PANJANG. hidup kita pun terus berjalan juga. pastikan jatuh ke depan. kerana kita akan terlepas sasaran yang besar. Jikalau kecepatan dia cuma 50 km/jam. MUDAH PUAS HATI DIRI DENGAN KEJAYAAN Biasa disebut “Pseudo Success Syndrome”. Pesawat Boeing 737. jangan jadi sombong. Apalagi kalau kita pernah gagal. tidak kemana-mana lagi. Dia lupa bahawa struktur bangunan yang besar. Itu memori negatif yang menghalangi kejayaan. untuk membuat take-off. terus berhenti. Kita kadangkadang lupa bahawa hidup itu maju terus. “Waktu” itu terus berjalankan? Semuanya berjalan. MENGABAIKAN HAL-HAL YANG KECIL Dia mahunya yang besar-besar. Memori kita kadang. Kita kalau pernah berjaya dengan kejayaan kecil. tidak berani untuk mencuba lagi. masuk memori kita. Mahu saja yang hebat. pasti pernah gagal. 8. harus mempunyai kecepatan minimum. BAYANG-BAYANG MASA LALU Kita selalu dipenuhi oleh memori kan? Apa yang kita lakukan. Kegagalan sebagai akibat bayang-bayang masa lalu yang tidak terselesaikan dengan semestinya. kalaupun harus jatuh.6. jika kita membuat kesalahan. Napoleon pernah menyatakan: “Saat yang paling merbahaya datang bersama dengan kemenangan yang besar”. . manakan dapat untuk pesawat tersebut membuat take-off. 9. memerlukan kecepatan minimum 300 km/jam. Bukan membuat kesalahan menjadikan seorang itu gagal tetapi berhenti pada tempat yang salah. Sudah puas dengan kejayaan kecil tersebut. 10. berlari saja ke depan. 7. pasti ada komponen yang kecilnya. Ini berkaitan dengan penyakit nombor 3. Orang yang berjaya. terus takabur. Jangan terjebak dengan kejayaan-kejayaan yang kecil. sasaran yang jauh. Jangan berpuas diri. tetapi hal-hal kecil tidak dilalukannya. Itu bayang-bayang negatif. Mengabaikan hal kecil saja tidak boleh. apatah lagi mengabaikan orang kecil.

semuanya pilihan dan keputusan anda. . “Saya tidak punya waktu senggang” Sekali lagi. siapa yang punya masa? Jawapannya adalah semua orang. Anda mahu menggunakan masa anda untuk apa. tapi saya takde masa. Hanya saja. Saya punya waktu 24 jam. bagaimana boleh menulis di tengah kesibukannya. Semua orang. terserah anda. yang sedar akan kewajipan. dan semua itu adalah keputusan anda. maka anda akan terus tidak punya masa. banyak yang harus saya lakukan!” Siapa yang tidak? Semua orang memiliki tugas yang harus dilakukan. Tetapi. Siapa yang hanya punya waktu 20 jam sehari? Atau hanya 5 hari dalam seminggu? Yang membezakan setiap orang. siapa yang punya waktu?” Saya menjawab dengan sebuah pertanyaan. Bagaimana caranya? “Apa jawapan saya? “Memang. kerana semua orang memiliki waktu yang sama. seorang ibu tunggal yang harus mengurus 2 anak dan bekerja untuk menyara kedua anak-anaknya memenangi anugerah Pulitzer dan hadiah nobel atas tulisannya. Hanya pemalas yang tidak mempunyai kewajipan. untuk apa saja waktu yang anda punya? Jujur. 7 hari seminggu. sering kali jawapan saya bukan yang mereka (yang merasa tidak punya waktu) inginkan. Saya bukannya tidak bersimpati terhadap orang yang sibuk dengan kewajibannya. Saya harus bekerja dan kemudian mengurus anak sebelum dan selepas kerja. dia menjawab: “Menulis di waktu senggang” Mungkin ada yang membantah. Hanya pemalas yang banyak memiliki waktu terluang. kesibukan memang tidak pernah habis. Yang membezakan adalah keputusan setiap orang bagaimana menggunakan waktunya. Semua orang punya masa. Mengapa tidak membuat alasan agar anda boleh mempunyai masa? Jika anda bertahan pada alasan tidak punya masa. akan selalu sibuk kerana banyak yang perlu dilakukan. “Tapi. apa yang harus anda lakukan juga ada pilihan anda. Jika anda membuat alasan untuk mengambil keputusan menggunakan sebahagian masa untuk hal tertentu. Kita sama-sama memiliki waktu 24 jam sehari. bukan jumlah masa yang dimiliki. “Saya minat menulis. untuk apa saja yang memanfaatkan waktu saya? Anda juga punya waktu 24 jam. Adakah anda mahu memiliki “masa senggang” atau tidak. Saat ditanya. Toni Morrison.Jangan jadikan masa sebagai alasan Seorang teman berkata. Saya sendiri tidak tahu jawapan apa yang mereka inginkan. maka anda pun akan punya masa.

Orangnya sangat simple. Pesanan Warren Buffet kepada anak muda: .jimat dan tak kaki bergaya. Sebab tu dia jadi kaya beb.Pesanan Warren Buffet kalau nak jadi kaya Warren Buffet orang kedua terkaya di dunia selepas Bill Gates.

.

000 tahun lalu Baghdad Battery merupakan salah satu artifak kuno yang paling memeningkan para cendekiawan dan pakar arkeologi. Setelah para pakar membuat kajian didapati bahawa artifak tersebut merupakan sebuah bateri elektrik kuno. pada makam kuno di luar Baghdad (Khujut Rabula). Pada tahun 1930. Artifak aneh tersebut terdiri atas sebuah silinder tembaga.Elektrik sudah ada 2. batang besi serta karbon yang disusun dalam sebuah jambangan kecil (tinggi 14 cm. diameter 8 cm) yang terbuat dari tanah liat. . beberapa arkeologi yang melakukan penggalian disana menemui sebuah artifak yang dikatakan merupakan satu set bateri kimia yang usianya telah mencapai 2000 tahun lebih.

yang bekerja nonstop selama 18 hari dengan cara memasukkan cairan asam kedalam jambangannya.Para pengkaji berjaya memperolehi 1. zink (Zn) sebagai katod (kutub negatif). Usia artifak bateri kuno ini dianggarkan 2. semua larutan golongan elektrolit…. lama sebelum Alessandro Volta (Itali) membuat bateri pertama kali pada tahun 1800 serta Michael Faraday (Inggeris) menemukan induksi elektromagnetik dan hukum elektrolit pada 1831 yang jarak penemuannya hingga kini mencapai sekitar 200 tahun lebih. aktifitak elektrik telah dikenali oleh manusia pada masa itu.Komponen bateri terdiri dari batang karbon sebagai anod (kutub positif). Nampaknya. h2so4. Penemuan ini tentunya dapat mengubah pandangan manusia masa kini akan kemajuan teknologi yang telah dicapai oleh peradaban manusia masa lalu. misalnya: air jeruk (sunkist & lemon lebih bagus).000 tahun. namun terdapat beberapa artifak serupa yang diduga juga sebagai peralatan elektrik masa silam. Sebenarnya lampu Dendeera ini merupakan ukiran disebuah kuil di Mesir yang menggambarkan seorang Pharaoh sedang menggenggam sebuah benda yang seakan bola lampu lengkap dengan penggambaran kabel beserta plugnya! .000 – 5.5 volt dari artifak batu bateri elektrik tersebut . seperti Dendeera Lamps. Tidak hanya Baghdad Battery saja yang menarik perhatian para ilmuan maupun arkeolog di seluruh dunia. Assyrian Seal dan The coffin of Henettawy.

Datuk tersebut dikatakan mempunyai aset yang banyak. hasil kajian lain yang dikeluarkankan pada 1 Julai 2010 yang juga menunjukkan hasil yang sama. mempunyai kesimpulan bahawa kebahagiaan seseorang itu bergantung pada lingkungan sosialnya. Mempunyai banyak wang dan membuat seseorang lebih kaya. orang kaya yang hidup di taman perumahan yang semua penghuninya orang-orang kaya. Penyelidikan yang meliputi 136. Amerika Syarikat yang penduduknya rata-rata paling kaya di dunia hanya berada di rangking ke-16 di . Orang miskin yang merasa “lebih beruntung” boleh merasa bahagia jika melihat nasibnya lebih baik dibanding orang lain yang lebih miskin. Ini menunjukkan Datuk tersebut seorang yang berada bukannya macam peragut dan perompak yang terdesak. Untuk membuatnya bahagia. Itulah pentingnya berfikiran positif.“Seseorang dengan pendapatannya 1 juta dolar AS setahun belum tentu bahagia jika ia tahu temannya berpendapatan 2 juta dolar AS setahun.” ujar Chris Boyce. Hasil kajiannya itu menunjukkan.Best ke jadi kaya? Isu Hangat Datuk Sosilawati dan tiga mangsa yang di bakar dan abunya dihanyutkan ke sungai menggemparkan Malaysia di bulan yang mulia ini. Mungkin itulah. pengkaji dari University of Warwick. Hasil kajiselidik dari University of Warwick dan Cardiff University. Tetapi dia boleh merasa bahagia jika mensyukuri apa yang sudah didapatkan dengan membandingkannya pada orang lain di luar lingkungan yang hidupnya serba sederhana. belum tentu membuatkan seseorang itu bahagia. jika seseorang pendapatannya meningkat itu belum tentu membuatnya bahagia jika tak mengubah posisi sosialnya. merasa tertekan kerana dia jadi “orang miskin” di antara orangorang kaya. Kenapa manusia boleh hilang sifat kemanusiaan sanggup melakukan perbuatan yang kejam tersebut? Dari berita terkini antara suspek utama ialah serang peguam yang bergelar Datuk. Berikut . yang mengkaji masalah itu. pendapatan itu harus menjadikannya lebih kaya dari rakan-rakannya atau jirannya. masyarakatnya lebih bahagia. kenapa kebahagiaan tak hanya milik orang kaya sahaja. Sebaliknya. Namun begitu diharap peristiwa ini memberi keinsafan kepada kita.000 orang dari 132 negara itu menunjukkan bahawa tidak bererti negara yang masyarakatnya lebih kaya.

Kuncinya kerana masyarakat Denmark lebih berfikiran positif dan lebih menikmati hidup sehingga mereka lebih berbahagia.antara 132 negara di dunia dalam soal kebahagiaan. Urutan pertama diduduki Denmark. Ada juga negara seperti Korea Selatan dan Russia yang dari pendapatan masyarakatnya tinggi tapi mereka kurang menikmati hidup sehingga dalam ranking kebahagiaan itu mereka berada di bawah. Wang memang membuat mereka lebih kaya tetapi belum tentu membuatnya lebih bahagia. Kesimpulannya berapa banyak pun wang kita tidak menjamin kita akan bahagia. . mensyukuri apa yang ada akan membuat kita jauh lebih bahagia.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->