P. 1
Resepi Kek Batik Biskut Merry 2

Resepi Kek Batik Biskut Merry 2

|Views: 58|Likes:
Published by Aliziana Louis

More info:

Published by: Aliziana Louis on May 24, 2012
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

05/24/2012

pdf

text

original

Resepi Kek Batik Biskut Merry 2

1 buku mentega 1 kg Biskut Merry (1 keping biskut merry dibelah – belah 4 / 6) 4 sudu Gula( ikut manis yg disukai ) Serbuk Koko secukupnya 1 tin Susu Pekat/cair 3 bijiTelur Cara Panaskan mentega didalam kuali, bila dah cair masukkan gula sampai cair lepas tu masukkan telur, Susu pekat / cair then masukkan serbuk koko dan milo kacau sampai naik bau sedap then masukkan biskut merry Gaul sampai mesra.last sekali masukkan dalam bekas / loyang tekan – tekan sampai mampat dah suam / sejuk baru masukkan dlm peti ais.

Pengenalan
Blog yang mengumpulkan resepi-resepi daripada pelbagai sumber untuk rujukan peribadi pemiliknya, bukan untuk tujuan komersial dan lain-lain. Selamat Datang kepada anda.

Saturday, September 10, 2011

Ikan Siakap Masak 3 Rasa

Sumber gambar: flickr Bahan-Bahan: BAHAN A: 1 ekor ikan siakap Garam Kunyit Minyak masak

2011 Kangkung Goreng Belacan . Bahan B yang telah digoreng hingga garing tadi dicampur pulak dengan Bahan C. Kemudian angkat dan tuangkan ke atas ikan siakap yang telah digoreng tadi. Sedikit sos tiram Sedikit sos cili Gula.shtml Posted by Shahibul Afzan Wahab at 9:11 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Wednesday. garam dan daun limau purut.BAHAN B: 2 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 ketul halia 3 batang serai (Semua bahan ini dirincis halus dan digoreng hingga garing) BAHAN C: 4 sudu cabai kering yang telah diblander.net/Detailed/4442. BAHAN D: Karet Sudip jagung Bunga kobis Cara: Goreng ikan yang telah digaul dengan garam dan kunyit tadi (iaitu Bahan A).mesra. June 1. Setelah masak dan naik bau masukan pulak Bahan D lebih kurang selama 7 minit. Sumber: http://resepi.Kemudian masukan sedikit air supaya tidak terlalu likat.

com/tag/kangkung-goreng-belacan/ Posted by Shahibul Afzan Wahab at 1:59 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Friday.. Masukkan sos tiram bersama sedikit air. 3..potretkasih. maka berkatalah beliau. 2010 Daging Goreng Kunyit Assalamualaikum. banyak daging korban yang sampai ke rumah.(tapi tak ingat dah sape nama chef tu) Esoknya. Bila kuah mendidih masukkan sayur kangkung..1 ikat sayur kangkung ( dicuci bersih dan disiang ) 3 biji bawang merah ( ditumbuk ) 2 ulas bawang putih (ditumbuk ) 1 cm belacan ( ditumbuk ) 1 sudu teh udang kering ( ditumbuk ) 4 biji cili padi ( ditumbuk ) 2 sudu makan sos tiram minyak untuk menumis Cara penyediaan 1. sesuaikan rasanya dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. Bila sayur telah layu.. November 26. Tumis bahan tumbuk hingga berbau harum.dok empuk.. 2.fm. "Kerasnya daging ni." . 4.. Credit to: http://www. suatu hari tu saya pun decide la nak buat daging goreng kunyit. Jadi. maka terhasillah daging goreng kunyit saya lalu dimasukkan hidangan tersebut di bawah tudung saji untuk hidangan sekeluarga. Kali ni saya nak menulis resepi 'Daging Goreng Kunyit' ! Teringat baru-baru ini semasa Hari Raya Korban. Ketika ayah saya bersantap akan daging goreng itu. sebab malam sebelumnya tu saya dengar resepi ni di radio ikim.

kemudian. gaul rata dan goreng sehingga semuanya garing . masukkan hirisan bawang besar dan lada.. lada merah 1 biji (atau cilipadi beberapa biji jika hendak lagi pedas) dihiris serong h. Rupa-rupanya hamba telah tersalah langkah dalam menghasilkan daging goreng kunyit. masukkan bawang merah dan bawang putih yg dimayam tadi..lalu saya pun dengan sengih kerang busuk berkata.bukan mak masak. Bahan-bahan ( 2-3 org )         a.. apabila warna daging berubah dari warna yg pudar kpd warna yg gelap seperti hendak garing. bawang putih 1 biji dimayam f. panaskan kuali tanpa minyak untuk beberapa saat.Huhu. perap hirisan daging dgn garam dan kunyit secukup rasa sekurang2nya 20 minit 3. Credit to my sifu My Resepi. bawang besar (kulit kuning/oren) 1 biji dimayam bulat g. minyak masak d. jgn terlalu nipis atau terlalu tebal 2. 200-300gm daging mentah b. Okay! Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya. bawang merah 2-3 biji dimayam e. 4. Kak Jan yang masak." Kueng-kueng-kueng. 5. optional: kacang panjang yg telah dipotong atau kicap manis cap kipas udang Cara-cara 1. Goreng daging tanpa minyak untuk mengeringkan air daging dan supaya daging masak. masukkan minyak masak dan goreng seperti biasa. goreng hingga layu. "Hehe. dan kemudian masukkan daging perap ke dlm kuali. Let's learn how to maka a perfect Daging Goreng Kunyit.. apabila air daging kering.. hiris daging (ikut kebiasaan masing2.. serbuk garam dan serbuk kunyit (kunyit hidup pun boleh) c.

variasi lauk ini #1: tambah kacang panjang yg dipotong ketika menggoreng. October 9. 2010 Nasi Dagang Terengganu Bahan-bahan ( 5-6 orang ): **NASI** # 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut # 1/2 tin santan # garam dan gula # 1 sudu besar halba # bawang dan halia (hiris halus2) # air **GULAI IKAN TONGKOL** $ 1 tin santan . yum yum. ada org masukkan carrot.6. bunga kobis ataupun kobis 8. variasi lauk ini #2: sebelum selesai menggoreng. hidang dgn nasi panas atau makan dgn roti. cicah dgn budu dan makan dgn nasi panas lagi sedap. variasi ini menjadikan lauk ini menjadi daging goreng kicap Posted by Shahibul Afzan Wahab at 8:39 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Saturday. sebelum dihidang. 7. apabila semua garing. masukkan kicap manis cap kipas udang dan gaul rata. lauk sudah siap.

Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. gula Cara-cara: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. GULAI IKAN TONGKOL: . bawang dan halia. garam. Setelah itu. Biarkan seketika. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Kukus buat kali kedua. Biarkan seketika selama 5-10 minit.$ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend' 15-20 tangkai cili kering $ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros $ 6 keping asam keping $ garam dan secubit ajinomoto $ gula $ 5-6 biji cili padi $ 1 ekor ikan tongkol $ 1 cm belacan **ACAR** & 2 batang timun & 1 batang lobak merah & 1/2 biji bawang besar & 1 biji lada besar & cuka. angkat dan pindahkan ke dlm bekas. Akhir sekali masukkan halba. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Panaskan air. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Tunggu sehingga air mendidih.

kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan.tumis sehingga naik minyak. Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. ajinomoto dan asam keping. masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2. Bawang dan lada dimayang. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Bila dah agak garing. garam dan gula.com Posted by Shahibul Afzan Wahab at 4:09 AM 1 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: nasi Tuesday. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Credit to: myresepi. garam. Masukkan cuka.). Kacau sekali.com Bahan2: 2 cawan tepung blue key 1 cawan gula halus 1 cawan susu pekat manis 1 cawan milo 1 cwn serbuk koko 4 biji telur ayam 1 cawan minyak masak 1 cawan air panas periuk kukus .blogspot. Masukkan cili padi. Simpan di dalam peti untuk seketika. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. 2010 Kek Coklat Moist Credit to Puan Nita: sudipkayu.ikut citarasa masing2. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan gula.sekala supaya santan tidak berketul.Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. August 31. masukkan rempah.

Cara2: Campurkan semua bhn satu persatu. Just pakai wisk. -masukkan milo. kemudian. tuang coklat ke dalam mangkuk yang berisi biskut marie. butter. hempap2kan biskut itu sehingga mampat didalam loyang. -setelah mendidih. August 23. 2010 Kek Batik Sumber gambar: Flickr Bahan-Bahan: 2 paket biskut marie (patah-patahkan) 1 cawan milo 1 cawan koko 1 ¾ cawan gula 1 buku butter 5 biji telur ½ cawan air Cara: -patah-tahkan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar. koko... didihkan di atas api. gaul coklat dan biskut marie hingga rata. 5 biji telur dan 1/2 cawan air ke dalam periuk. Posted by Shahibul Afzan Wahab at 5:37 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: kek Monday. masukkan biskut yg digaul rata bersama coklat ke dalam loyang.bancuh rata..kukus dlm masa 40 minit. kacau hingga sebati. . Tak payah pakai mixer.takut terlalu naik nanti. gula. -akhir sekali. lebih baik jika dididihkan dengan cara double boiling supaya coklat tidak cepat hangit.

6. 4. kek batik boleh lah dipotong dan di hidang. akhir sekali. 5. 3..selamat mencuba -setelah mampat.Resepi Kek Batik        1 packet milo (packet yg plg kecil) 1 tin susu cair (biase guna susu carnation evaporated) 1 buku buttercup 1 cawan gula halus 1 biji telur ayam serbuk koko (dlm 1 sudu besar) 1 1/2 packet biskut marie (lbh sedap kalau gne biskut marie biase bkn yg perisa koko) Cara-cara 1. masukkan dlm peti sejuk untuk keraskan. masukkan semua bahan-bahan tadi ke dalam periuk (kecuali biskut marie) cairkan semua bahan-bahan tu dengan api yg kecil kacau bahan-bahan tu smpi pekat (dlm 15 min) bila da pekat. masukkan ke dalam loyang dan mampatkan pastu. biarkan kek sejuk di dalam peti sejuk selama 1 jam. 2. . tutup api dan masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati then.. kalau dah keras bru sedap dimakan.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->