Resepi Kek Batik Biskut Merry 2

1 buku mentega 1 kg Biskut Merry (1 keping biskut merry dibelah – belah 4 / 6) 4 sudu Gula( ikut manis yg disukai ) Serbuk Koko secukupnya 1 tin Susu Pekat/cair 3 bijiTelur Cara Panaskan mentega didalam kuali, bila dah cair masukkan gula sampai cair lepas tu masukkan telur, Susu pekat / cair then masukkan serbuk koko dan milo kacau sampai naik bau sedap then masukkan biskut merry Gaul sampai mesra.last sekali masukkan dalam bekas / loyang tekan – tekan sampai mampat dah suam / sejuk baru masukkan dlm peti ais.

Pengenalan
Blog yang mengumpulkan resepi-resepi daripada pelbagai sumber untuk rujukan peribadi pemiliknya, bukan untuk tujuan komersial dan lain-lain. Selamat Datang kepada anda.

Saturday, September 10, 2011

Ikan Siakap Masak 3 Rasa

Sumber gambar: flickr Bahan-Bahan: BAHAN A: 1 ekor ikan siakap Garam Kunyit Minyak masak

Kemudian masukan sedikit air supaya tidak terlalu likat.net/Detailed/4442. garam dan daun limau purut. Sumber: http://resepi. Sedikit sos tiram Sedikit sos cili Gula. BAHAN D: Karet Sudip jagung Bunga kobis Cara: Goreng ikan yang telah digaul dengan garam dan kunyit tadi (iaitu Bahan A).BAHAN B: 2 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 ketul halia 3 batang serai (Semua bahan ini dirincis halus dan digoreng hingga garing) BAHAN C: 4 sudu cabai kering yang telah diblander. Setelah masak dan naik bau masukan pulak Bahan D lebih kurang selama 7 minit. 2011 Kangkung Goreng Belacan . Kemudian angkat dan tuangkan ke atas ikan siakap yang telah digoreng tadi. Bahan B yang telah digoreng hingga garing tadi dicampur pulak dengan Bahan C.mesra. June 1.shtml Posted by Shahibul Afzan Wahab at 9:11 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Wednesday.

Masukkan sos tiram bersama sedikit air.potretkasih. maka berkatalah beliau. November 26. suatu hari tu saya pun decide la nak buat daging goreng kunyit. Bila sayur telah layu. Jadi.... Bila kuah mendidih masukkan sayur kangkung. Kali ni saya nak menulis resepi 'Daging Goreng Kunyit' ! Teringat baru-baru ini semasa Hari Raya Korban. sesuaikan rasanya dan bolehlah diangkat dan dihidangkan..(tapi tak ingat dah sape nama chef tu) Esoknya. "Kerasnya daging ni.fm.1 ikat sayur kangkung ( dicuci bersih dan disiang ) 3 biji bawang merah ( ditumbuk ) 2 ulas bawang putih (ditumbuk ) 1 cm belacan ( ditumbuk ) 1 sudu teh udang kering ( ditumbuk ) 4 biji cili padi ( ditumbuk ) 2 sudu makan sos tiram minyak untuk menumis Cara penyediaan 1.dok empuk. Ketika ayah saya bersantap akan daging goreng itu. 4. 3. maka terhasillah daging goreng kunyit saya lalu dimasukkan hidangan tersebut di bawah tudung saji untuk hidangan sekeluarga.. sebab malam sebelumnya tu saya dengar resepi ni di radio ikim.. 2010 Daging Goreng Kunyit Assalamualaikum. banyak daging korban yang sampai ke rumah. Credit to: http://www. 2." . Tumis bahan tumbuk hingga berbau harum.com/tag/kangkung-goreng-belacan/ Posted by Shahibul Afzan Wahab at 1:59 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Friday.

Let's learn how to maka a perfect Daging Goreng Kunyit. optional: kacang panjang yg telah dipotong atau kicap manis cap kipas udang Cara-cara 1. kemudian. Kak Jan yang masak.. apabila air daging kering.bukan mak masak. "Hehe. 4. minyak masak d.. jgn terlalu nipis atau terlalu tebal 2. perap hirisan daging dgn garam dan kunyit secukup rasa sekurang2nya 20 minit 3.. masukkan bawang merah dan bawang putih yg dimayam tadi. bawang merah 2-3 biji dimayam e. lada merah 1 biji (atau cilipadi beberapa biji jika hendak lagi pedas) dihiris serong h. Credit to my sifu My Resepi. gaul rata dan goreng sehingga semuanya garing ." Kueng-kueng-kueng.Huhu. serbuk garam dan serbuk kunyit (kunyit hidup pun boleh) c. goreng hingga layu. 200-300gm daging mentah b. Goreng daging tanpa minyak untuk mengeringkan air daging dan supaya daging masak. panaskan kuali tanpa minyak untuk beberapa saat. bawang besar (kulit kuning/oren) 1 biji dimayam bulat g.lalu saya pun dengan sengih kerang busuk berkata. apabila warna daging berubah dari warna yg pudar kpd warna yg gelap seperti hendak garing. bawang putih 1 biji dimayam f. dan kemudian masukkan daging perap ke dlm kuali. masukkan hirisan bawang besar dan lada. masukkan minyak masak dan goreng seperti biasa. Okay! Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya. Bahan-bahan ( 2-3 org )         a.. Rupa-rupanya hamba telah tersalah langkah dalam menghasilkan daging goreng kunyit.. hiris daging (ikut kebiasaan masing2. 5..

masukkan kicap manis cap kipas udang dan gaul rata. variasi lauk ini #2: sebelum selesai menggoreng. October 9. sebelum dihidang. lauk sudah siap. bunga kobis ataupun kobis 8.6. ada org masukkan carrot. apabila semua garing. yum yum. 2010 Nasi Dagang Terengganu Bahan-bahan ( 5-6 orang ): **NASI** # 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut # 1/2 tin santan # garam dan gula # 1 sudu besar halba # bawang dan halia (hiris halus2) # air **GULAI IKAN TONGKOL** $ 1 tin santan . variasi lauk ini #1: tambah kacang panjang yg dipotong ketika menggoreng. hidang dgn nasi panas atau makan dgn roti. variasi ini menjadikan lauk ini menjadi daging goreng kicap Posted by Shahibul Afzan Wahab at 8:39 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Saturday. cicah dgn budu dan makan dgn nasi panas lagi sedap. 7.

masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. garam. Panaskan air. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap.$ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend' 15-20 tangkai cili kering $ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros $ 6 keping asam keping $ garam dan secubit ajinomoto $ gula $ 5-6 biji cili padi $ 1 ekor ikan tongkol $ 1 cm belacan **ACAR** & 2 batang timun & 1 batang lobak merah & 1/2 biji bawang besar & 1 biji lada besar & cuka. bawang dan halia. Akhir sekali masukkan halba. Biarkan seketika selama 5-10 minit. GULAI IKAN TONGKOL: . angkat dan pindahkan ke dlm bekas. Tunggu sehingga air mendidih. gula Cara-cara: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Biarkan seketika. Kukus buat kali kedua. Setelah itu. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar.

August 31. Masukkan cili padi. ajinomoto dan asam keping. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2.com Posted by Shahibul Afzan Wahab at 4:09 AM 1 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: nasi Tuesday. Credit to: myresepi. Bawang dan lada dimayang. masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.blogspot. 2010 Kek Coklat Moist Credit to Puan Nita: sudipkayu.Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. masukkan rempah. Masukkan cuka. garam.). Bila dah agak garing.tumis sehingga naik minyak. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan.ikut citarasa masing2. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. garam dan gula.com Bahan2: 2 cawan tepung blue key 1 cawan gula halus 1 cawan susu pekat manis 1 cawan milo 1 cwn serbuk koko 4 biji telur ayam 1 cawan minyak masak 1 cawan air panas periuk kukus . Simpan di dalam peti untuk seketika. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas.sekala supaya santan tidak berketul. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Kacau sekali. Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula.

gaul coklat dan biskut marie hingga rata. kacau hingga sebati. hempap2kan biskut itu sehingga mampat didalam loyang.kukus dlm masa 40 minit. kemudian.takut terlalu naik nanti. 2010 Kek Batik Sumber gambar: Flickr Bahan-Bahan: 2 paket biskut marie (patah-patahkan) 1 cawan milo 1 cawan koko 1 ¾ cawan gula 1 buku butter 5 biji telur ½ cawan air Cara: -patah-tahkan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar.. -masukkan milo. August 23. . butter. gula. Tak payah pakai mixer. 5 biji telur dan 1/2 cawan air ke dalam periuk. -akhir sekali.bancuh rata. didihkan di atas api. koko.. lebih baik jika dididihkan dengan cara double boiling supaya coklat tidak cepat hangit. tuang coklat ke dalam mangkuk yang berisi biskut marie. Posted by Shahibul Afzan Wahab at 5:37 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: kek Monday.Cara2: Campurkan semua bhn satu persatu. -setelah mendidih. masukkan biskut yg digaul rata bersama coklat ke dalam loyang.. Just pakai wisk.

kalau dah keras bru sedap dimakan. masukkan semua bahan-bahan tadi ke dalam periuk (kecuali biskut marie) cairkan semua bahan-bahan tu dengan api yg kecil kacau bahan-bahan tu smpi pekat (dlm 15 min) bila da pekat. kek batik boleh lah dipotong dan di hidang. akhir sekali. tutup api dan masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati then.. masukkan dlm peti sejuk untuk keraskan. 2.selamat mencuba -setelah mampat. 4. 6. masukkan ke dalam loyang dan mampatkan pastu.Resepi Kek Batik        1 packet milo (packet yg plg kecil) 1 tin susu cair (biase guna susu carnation evaporated) 1 buku buttercup 1 cawan gula halus 1 biji telur ayam serbuk koko (dlm 1 sudu besar) 1 1/2 packet biskut marie (lbh sedap kalau gne biskut marie biase bkn yg perisa koko) Cara-cara 1. biarkan kek sejuk di dalam peti sejuk selama 1 jam. 5.. 3. .