Resepi Kek Batik Biskut Merry 2

1 buku mentega 1 kg Biskut Merry (1 keping biskut merry dibelah – belah 4 / 6) 4 sudu Gula( ikut manis yg disukai ) Serbuk Koko secukupnya 1 tin Susu Pekat/cair 3 bijiTelur Cara Panaskan mentega didalam kuali, bila dah cair masukkan gula sampai cair lepas tu masukkan telur, Susu pekat / cair then masukkan serbuk koko dan milo kacau sampai naik bau sedap then masukkan biskut merry Gaul sampai mesra.last sekali masukkan dalam bekas / loyang tekan – tekan sampai mampat dah suam / sejuk baru masukkan dlm peti ais.

Pengenalan
Blog yang mengumpulkan resepi-resepi daripada pelbagai sumber untuk rujukan peribadi pemiliknya, bukan untuk tujuan komersial dan lain-lain. Selamat Datang kepada anda.

Saturday, September 10, 2011

Ikan Siakap Masak 3 Rasa

Sumber gambar: flickr Bahan-Bahan: BAHAN A: 1 ekor ikan siakap Garam Kunyit Minyak masak

mesra. Bahan B yang telah digoreng hingga garing tadi dicampur pulak dengan Bahan C.shtml Posted by Shahibul Afzan Wahab at 9:11 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Wednesday.Kemudian masukan sedikit air supaya tidak terlalu likat.net/Detailed/4442. garam dan daun limau purut. Sumber: http://resepi. June 1. 2011 Kangkung Goreng Belacan . Sedikit sos tiram Sedikit sos cili Gula. Setelah masak dan naik bau masukan pulak Bahan D lebih kurang selama 7 minit.BAHAN B: 2 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 ketul halia 3 batang serai (Semua bahan ini dirincis halus dan digoreng hingga garing) BAHAN C: 4 sudu cabai kering yang telah diblander. BAHAN D: Karet Sudip jagung Bunga kobis Cara: Goreng ikan yang telah digaul dengan garam dan kunyit tadi (iaitu Bahan A). Kemudian angkat dan tuangkan ke atas ikan siakap yang telah digoreng tadi.

1 ikat sayur kangkung ( dicuci bersih dan disiang ) 3 biji bawang merah ( ditumbuk ) 2 ulas bawang putih (ditumbuk ) 1 cm belacan ( ditumbuk ) 1 sudu teh udang kering ( ditumbuk ) 4 biji cili padi ( ditumbuk ) 2 sudu makan sos tiram minyak untuk menumis Cara penyediaan 1. sebab malam sebelumnya tu saya dengar resepi ni di radio ikim. Tumis bahan tumbuk hingga berbau harum.. sesuaikan rasanya dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. "Kerasnya daging ni. 4. 2010 Daging Goreng Kunyit Assalamualaikum. Bila sayur telah layu. maka terhasillah daging goreng kunyit saya lalu dimasukkan hidangan tersebut di bawah tudung saji untuk hidangan sekeluarga." ... Masukkan sos tiram bersama sedikit air. Credit to: http://www.fm. 3. suatu hari tu saya pun decide la nak buat daging goreng kunyit.potretkasih. Kali ni saya nak menulis resepi 'Daging Goreng Kunyit' ! Teringat baru-baru ini semasa Hari Raya Korban. 2. banyak daging korban yang sampai ke rumah.dok empuk. Bila kuah mendidih masukkan sayur kangkung.. maka berkatalah beliau. November 26.. Jadi.. Ketika ayah saya bersantap akan daging goreng itu.com/tag/kangkung-goreng-belacan/ Posted by Shahibul Afzan Wahab at 1:59 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Friday.(tapi tak ingat dah sape nama chef tu) Esoknya.

. dan kemudian masukkan daging perap ke dlm kuali. 200-300gm daging mentah b. optional: kacang panjang yg telah dipotong atau kicap manis cap kipas udang Cara-cara 1. masukkan bawang merah dan bawang putih yg dimayam tadi. minyak masak d. bawang putih 1 biji dimayam f. lada merah 1 biji (atau cilipadi beberapa biji jika hendak lagi pedas) dihiris serong h.Huhu. Okay! Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya.. 5. apabila warna daging berubah dari warna yg pudar kpd warna yg gelap seperti hendak garing. "Hehe. perap hirisan daging dgn garam dan kunyit secukup rasa sekurang2nya 20 minit 3. masukkan hirisan bawang besar dan lada.. apabila air daging kering. panaskan kuali tanpa minyak untuk beberapa saat.bukan mak masak.lalu saya pun dengan sengih kerang busuk berkata. Rupa-rupanya hamba telah tersalah langkah dalam menghasilkan daging goreng kunyit. serbuk garam dan serbuk kunyit (kunyit hidup pun boleh) c. Bahan-bahan ( 2-3 org )         a. Goreng daging tanpa minyak untuk mengeringkan air daging dan supaya daging masak. jgn terlalu nipis atau terlalu tebal 2. masukkan minyak masak dan goreng seperti biasa.. Kak Jan yang masak. kemudian.. 4. Let's learn how to maka a perfect Daging Goreng Kunyit. hiris daging (ikut kebiasaan masing2. gaul rata dan goreng sehingga semuanya garing . bawang besar (kulit kuning/oren) 1 biji dimayam bulat g. goreng hingga layu." Kueng-kueng-kueng.. Credit to my sifu My Resepi. bawang merah 2-3 biji dimayam e.

variasi lauk ini #2: sebelum selesai menggoreng. variasi ini menjadikan lauk ini menjadi daging goreng kicap Posted by Shahibul Afzan Wahab at 8:39 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Saturday. cicah dgn budu dan makan dgn nasi panas lagi sedap. 7. sebelum dihidang. apabila semua garing. ada org masukkan carrot. hidang dgn nasi panas atau makan dgn roti. lauk sudah siap. masukkan kicap manis cap kipas udang dan gaul rata. variasi lauk ini #1: tambah kacang panjang yg dipotong ketika menggoreng. yum yum.6. 2010 Nasi Dagang Terengganu Bahan-bahan ( 5-6 orang ): **NASI** # 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut # 1/2 tin santan # garam dan gula # 1 sudu besar halba # bawang dan halia (hiris halus2) # air **GULAI IKAN TONGKOL** $ 1 tin santan . October 9. bunga kobis ataupun kobis 8.

Akhir sekali masukkan halba. garam. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Biarkan seketika. Setelah itu. Tunggu sehingga air mendidih. GULAI IKAN TONGKOL: . masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Panaskan air.$ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend' 15-20 tangkai cili kering $ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros $ 6 keping asam keping $ garam dan secubit ajinomoto $ gula $ 5-6 biji cili padi $ 1 ekor ikan tongkol $ 1 cm belacan **ACAR** & 2 batang timun & 1 batang lobak merah & 1/2 biji bawang besar & 1 biji lada besar & cuka. Kukus buat kali kedua. angkat dan pindahkan ke dlm bekas. gula Cara-cara: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. bawang dan halia. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap.

Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan.tumis sehingga naik minyak. Credit to: myresepi. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air.). Bila dah agak garing. Masukkan gula.sekala supaya santan tidak berketul. garam dan gula.com Bahan2: 2 cawan tepung blue key 1 cawan gula halus 1 cawan susu pekat manis 1 cawan milo 1 cwn serbuk koko 4 biji telur ayam 1 cawan minyak masak 1 cawan air panas periuk kukus . 2010 Kek Coklat Moist Credit to Puan Nita: sudipkayu. garam. masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. ajinomoto dan asam keping. Masukkan cuka. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Masukkan cili padi.com Posted by Shahibul Afzan Wahab at 4:09 AM 1 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: nasi Tuesday. masukkan rempah.ikut citarasa masing2. Bawang dan lada dimayang. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Simpan di dalam peti untuk seketika.blogspot. August 31. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Kacau sekali.

Just pakai wisk. masukkan biskut yg digaul rata bersama coklat ke dalam loyang. 5 biji telur dan 1/2 cawan air ke dalam periuk.takut terlalu naik nanti.. -setelah mendidih.Cara2: Campurkan semua bhn satu persatu.. lebih baik jika dididihkan dengan cara double boiling supaya coklat tidak cepat hangit. -akhir sekali. butter. koko. didihkan di atas api. kacau hingga sebati. kemudian. Tak payah pakai mixer.kukus dlm masa 40 minit. -masukkan milo. gaul coklat dan biskut marie hingga rata. August 23. Posted by Shahibul Afzan Wahab at 5:37 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: kek Monday. hempap2kan biskut itu sehingga mampat didalam loyang. 2010 Kek Batik Sumber gambar: Flickr Bahan-Bahan: 2 paket biskut marie (patah-patahkan) 1 cawan milo 1 cawan koko 1 ¾ cawan gula 1 buku butter 5 biji telur ½ cawan air Cara: -patah-tahkan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar.bancuh rata. tuang coklat ke dalam mangkuk yang berisi biskut marie. gula. ..

. masukkan dlm peti sejuk untuk keraskan. 2.. tutup api dan masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati then. masukkan ke dalam loyang dan mampatkan pastu. akhir sekali. 4. biarkan kek sejuk di dalam peti sejuk selama 1 jam.Resepi Kek Batik        1 packet milo (packet yg plg kecil) 1 tin susu cair (biase guna susu carnation evaporated) 1 buku buttercup 1 cawan gula halus 1 biji telur ayam serbuk koko (dlm 1 sudu besar) 1 1/2 packet biskut marie (lbh sedap kalau gne biskut marie biase bkn yg perisa koko) Cara-cara 1. 3. . masukkan semua bahan-bahan tadi ke dalam periuk (kecuali biskut marie) cairkan semua bahan-bahan tu dengan api yg kecil kacau bahan-bahan tu smpi pekat (dlm 15 min) bila da pekat. 5. 6. kalau dah keras bru sedap dimakan.selamat mencuba -setelah mampat. kek batik boleh lah dipotong dan di hidang.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful