Resepi Kek Batik Biskut Merry 2

1 buku mentega 1 kg Biskut Merry (1 keping biskut merry dibelah – belah 4 / 6) 4 sudu Gula( ikut manis yg disukai ) Serbuk Koko secukupnya 1 tin Susu Pekat/cair 3 bijiTelur Cara Panaskan mentega didalam kuali, bila dah cair masukkan gula sampai cair lepas tu masukkan telur, Susu pekat / cair then masukkan serbuk koko dan milo kacau sampai naik bau sedap then masukkan biskut merry Gaul sampai mesra.last sekali masukkan dalam bekas / loyang tekan – tekan sampai mampat dah suam / sejuk baru masukkan dlm peti ais.

Pengenalan
Blog yang mengumpulkan resepi-resepi daripada pelbagai sumber untuk rujukan peribadi pemiliknya, bukan untuk tujuan komersial dan lain-lain. Selamat Datang kepada anda.

Saturday, September 10, 2011

Ikan Siakap Masak 3 Rasa

Sumber gambar: flickr Bahan-Bahan: BAHAN A: 1 ekor ikan siakap Garam Kunyit Minyak masak

June 1. Sumber: http://resepi. BAHAN D: Karet Sudip jagung Bunga kobis Cara: Goreng ikan yang telah digaul dengan garam dan kunyit tadi (iaitu Bahan A). 2011 Kangkung Goreng Belacan . Setelah masak dan naik bau masukan pulak Bahan D lebih kurang selama 7 minit. Kemudian angkat dan tuangkan ke atas ikan siakap yang telah digoreng tadi.BAHAN B: 2 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 ketul halia 3 batang serai (Semua bahan ini dirincis halus dan digoreng hingga garing) BAHAN C: 4 sudu cabai kering yang telah diblander.mesra. Bahan B yang telah digoreng hingga garing tadi dicampur pulak dengan Bahan C. Sedikit sos tiram Sedikit sos cili Gula.Kemudian masukan sedikit air supaya tidak terlalu likat. garam dan daun limau purut.shtml Posted by Shahibul Afzan Wahab at 9:11 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Wednesday.net/Detailed/4442.

. "Kerasnya daging ni... sesuaikan rasanya dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. 2010 Daging Goreng Kunyit Assalamualaikum. maka berkatalah beliau. Tumis bahan tumbuk hingga berbau harum.. Bila kuah mendidih masukkan sayur kangkung.fm. 3. 4. Jadi. suatu hari tu saya pun decide la nak buat daging goreng kunyit. Kali ni saya nak menulis resepi 'Daging Goreng Kunyit' ! Teringat baru-baru ini semasa Hari Raya Korban.com/tag/kangkung-goreng-belacan/ Posted by Shahibul Afzan Wahab at 1:59 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Friday. Bila sayur telah layu. 2. Credit to: http://www.dok empuk.. Ketika ayah saya bersantap akan daging goreng itu. Masukkan sos tiram bersama sedikit air. November 26." .(tapi tak ingat dah sape nama chef tu) Esoknya. banyak daging korban yang sampai ke rumah. maka terhasillah daging goreng kunyit saya lalu dimasukkan hidangan tersebut di bawah tudung saji untuk hidangan sekeluarga. sebab malam sebelumnya tu saya dengar resepi ni di radio ikim.potretkasih..1 ikat sayur kangkung ( dicuci bersih dan disiang ) 3 biji bawang merah ( ditumbuk ) 2 ulas bawang putih (ditumbuk ) 1 cm belacan ( ditumbuk ) 1 sudu teh udang kering ( ditumbuk ) 4 biji cili padi ( ditumbuk ) 2 sudu makan sos tiram minyak untuk menumis Cara penyediaan 1.

... gaul rata dan goreng sehingga semuanya garing . Credit to my sifu My Resepi. Rupa-rupanya hamba telah tersalah langkah dalam menghasilkan daging goreng kunyit. jgn terlalu nipis atau terlalu tebal 2. dan kemudian masukkan daging perap ke dlm kuali. masukkan minyak masak dan goreng seperti biasa. bawang merah 2-3 biji dimayam e. kemudian. 5. optional: kacang panjang yg telah dipotong atau kicap manis cap kipas udang Cara-cara 1.. apabila air daging kering. 200-300gm daging mentah b. perap hirisan daging dgn garam dan kunyit secukup rasa sekurang2nya 20 minit 3.bukan mak masak. "Hehe. Goreng daging tanpa minyak untuk mengeringkan air daging dan supaya daging masak. apabila warna daging berubah dari warna yg pudar kpd warna yg gelap seperti hendak garing. Bahan-bahan ( 2-3 org )         a. Okay! Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya. hiris daging (ikut kebiasaan masing2. goreng hingga layu.lalu saya pun dengan sengih kerang busuk berkata. Kak Jan yang masak. bawang putih 1 biji dimayam f. minyak masak d. bawang besar (kulit kuning/oren) 1 biji dimayam bulat g. Let's learn how to maka a perfect Daging Goreng Kunyit." Kueng-kueng-kueng. lada merah 1 biji (atau cilipadi beberapa biji jika hendak lagi pedas) dihiris serong h... masukkan hirisan bawang besar dan lada. panaskan kuali tanpa minyak untuk beberapa saat. 4. serbuk garam dan serbuk kunyit (kunyit hidup pun boleh) c. masukkan bawang merah dan bawang putih yg dimayam tadi.Huhu.

bunga kobis ataupun kobis 8. ada org masukkan carrot. variasi ini menjadikan lauk ini menjadi daging goreng kicap Posted by Shahibul Afzan Wahab at 8:39 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Saturday. 2010 Nasi Dagang Terengganu Bahan-bahan ( 5-6 orang ): **NASI** # 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut # 1/2 tin santan # garam dan gula # 1 sudu besar halba # bawang dan halia (hiris halus2) # air **GULAI IKAN TONGKOL** $ 1 tin santan . lauk sudah siap. 7. cicah dgn budu dan makan dgn nasi panas lagi sedap. variasi lauk ini #1: tambah kacang panjang yg dipotong ketika menggoreng. sebelum dihidang. apabila semua garing. variasi lauk ini #2: sebelum selesai menggoreng. hidang dgn nasi panas atau makan dgn roti.6. October 9. yum yum. masukkan kicap manis cap kipas udang dan gaul rata.

Setelah itu. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Panaskan air. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya.$ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend' 15-20 tangkai cili kering $ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros $ 6 keping asam keping $ garam dan secubit ajinomoto $ gula $ 5-6 biji cili padi $ 1 ekor ikan tongkol $ 1 cm belacan **ACAR** & 2 batang timun & 1 batang lobak merah & 1/2 biji bawang besar & 1 biji lada besar & cuka. Akhir sekali masukkan halba. bawang dan halia. Tunggu sehingga air mendidih. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Kukus buat kali kedua. garam. angkat dan pindahkan ke dlm bekas. gula Cara-cara: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. GULAI IKAN TONGKOL: .

Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. August 31. masukkan rempah. Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan.).com Posted by Shahibul Afzan Wahab at 4:09 AM 1 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: nasi Tuesday. Masukkan gula.tumis sehingga naik minyak. 2010 Kek Coklat Moist Credit to Puan Nita: sudipkayu. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Bila dah agak garing.com Bahan2: 2 cawan tepung blue key 1 cawan gula halus 1 cawan susu pekat manis 1 cawan milo 1 cwn serbuk koko 4 biji telur ayam 1 cawan minyak masak 1 cawan air panas periuk kukus . Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Simpan di dalam peti untuk seketika.Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan cili padi. Credit to: myresepi. Bawang dan lada dimayang. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit.blogspot. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan.ikut citarasa masing2. Kacau sekali. garam. masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.sekala supaya santan tidak berketul. garam dan gula. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. ajinomoto dan asam keping.

gaul coklat dan biskut marie hingga rata. lebih baik jika dididihkan dengan cara double boiling supaya coklat tidak cepat hangit. Tak payah pakai mixer. Posted by Shahibul Afzan Wahab at 5:37 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: kek Monday. masukkan biskut yg digaul rata bersama coklat ke dalam loyang. -setelah mendidih. . kacau hingga sebati. butter. 2010 Kek Batik Sumber gambar: Flickr Bahan-Bahan: 2 paket biskut marie (patah-patahkan) 1 cawan milo 1 cawan koko 1 ¾ cawan gula 1 buku butter 5 biji telur ½ cawan air Cara: -patah-tahkan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar. didihkan di atas api. -akhir sekali. -masukkan milo.. koko..bancuh rata.takut terlalu naik nanti. tuang coklat ke dalam mangkuk yang berisi biskut marie. hempap2kan biskut itu sehingga mampat didalam loyang.Cara2: Campurkan semua bhn satu persatu.kukus dlm masa 40 minit. kemudian. August 23.. Just pakai wisk. 5 biji telur dan 1/2 cawan air ke dalam periuk. gula.

kek batik boleh lah dipotong dan di hidang. biarkan kek sejuk di dalam peti sejuk selama 1 jam.. tutup api dan masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati then. masukkan ke dalam loyang dan mampatkan pastu. 2. .. masukkan semua bahan-bahan tadi ke dalam periuk (kecuali biskut marie) cairkan semua bahan-bahan tu dengan api yg kecil kacau bahan-bahan tu smpi pekat (dlm 15 min) bila da pekat. 3. 5. akhir sekali.selamat mencuba -setelah mampat. 6. masukkan dlm peti sejuk untuk keraskan. kalau dah keras bru sedap dimakan.Resepi Kek Batik        1 packet milo (packet yg plg kecil) 1 tin susu cair (biase guna susu carnation evaporated) 1 buku buttercup 1 cawan gula halus 1 biji telur ayam serbuk koko (dlm 1 sudu besar) 1 1/2 packet biskut marie (lbh sedap kalau gne biskut marie biase bkn yg perisa koko) Cara-cara 1. 4.