Resepi Kek Batik Biskut Merry 2

1 buku mentega 1 kg Biskut Merry (1 keping biskut merry dibelah – belah 4 / 6) 4 sudu Gula( ikut manis yg disukai ) Serbuk Koko secukupnya 1 tin Susu Pekat/cair 3 bijiTelur Cara Panaskan mentega didalam kuali, bila dah cair masukkan gula sampai cair lepas tu masukkan telur, Susu pekat / cair then masukkan serbuk koko dan milo kacau sampai naik bau sedap then masukkan biskut merry Gaul sampai mesra.last sekali masukkan dalam bekas / loyang tekan – tekan sampai mampat dah suam / sejuk baru masukkan dlm peti ais.

Pengenalan
Blog yang mengumpulkan resepi-resepi daripada pelbagai sumber untuk rujukan peribadi pemiliknya, bukan untuk tujuan komersial dan lain-lain. Selamat Datang kepada anda.

Saturday, September 10, 2011

Ikan Siakap Masak 3 Rasa

Sumber gambar: flickr Bahan-Bahan: BAHAN A: 1 ekor ikan siakap Garam Kunyit Minyak masak

garam dan daun limau purut. 2011 Kangkung Goreng Belacan . Sedikit sos tiram Sedikit sos cili Gula. Kemudian angkat dan tuangkan ke atas ikan siakap yang telah digoreng tadi. Sumber: http://resepi. Setelah masak dan naik bau masukan pulak Bahan D lebih kurang selama 7 minit.net/Detailed/4442. June 1.BAHAN B: 2 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 ketul halia 3 batang serai (Semua bahan ini dirincis halus dan digoreng hingga garing) BAHAN C: 4 sudu cabai kering yang telah diblander.Kemudian masukan sedikit air supaya tidak terlalu likat. Bahan B yang telah digoreng hingga garing tadi dicampur pulak dengan Bahan C.mesra.shtml Posted by Shahibul Afzan Wahab at 9:11 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Wednesday. BAHAN D: Karet Sudip jagung Bunga kobis Cara: Goreng ikan yang telah digaul dengan garam dan kunyit tadi (iaitu Bahan A).

Credit to: http://www. Bila sayur telah layu.(tapi tak ingat dah sape nama chef tu) Esoknya.com/tag/kangkung-goreng-belacan/ Posted by Shahibul Afzan Wahab at 1:59 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Friday. 3. sesuaikan rasanya dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. suatu hari tu saya pun decide la nak buat daging goreng kunyit.dok empuk. Bila kuah mendidih masukkan sayur kangkung.. Ketika ayah saya bersantap akan daging goreng itu... 4. Tumis bahan tumbuk hingga berbau harum. Jadi. November 26.. sebab malam sebelumnya tu saya dengar resepi ni di radio ikim. Masukkan sos tiram bersama sedikit air. "Kerasnya daging ni.fm.1 ikat sayur kangkung ( dicuci bersih dan disiang ) 3 biji bawang merah ( ditumbuk ) 2 ulas bawang putih (ditumbuk ) 1 cm belacan ( ditumbuk ) 1 sudu teh udang kering ( ditumbuk ) 4 biji cili padi ( ditumbuk ) 2 sudu makan sos tiram minyak untuk menumis Cara penyediaan 1. maka terhasillah daging goreng kunyit saya lalu dimasukkan hidangan tersebut di bawah tudung saji untuk hidangan sekeluarga. 2010 Daging Goreng Kunyit Assalamualaikum." . maka berkatalah beliau...potretkasih. Kali ni saya nak menulis resepi 'Daging Goreng Kunyit' ! Teringat baru-baru ini semasa Hari Raya Korban. 2. banyak daging korban yang sampai ke rumah.

Goreng daging tanpa minyak untuk mengeringkan air daging dan supaya daging masak. serbuk garam dan serbuk kunyit (kunyit hidup pun boleh) c.bukan mak masak. masukkan hirisan bawang besar dan lada. 200-300gm daging mentah b. Credit to my sifu My Resepi. hiris daging (ikut kebiasaan masing2." Kueng-kueng-kueng. bawang merah 2-3 biji dimayam e. perap hirisan daging dgn garam dan kunyit secukup rasa sekurang2nya 20 minit 3. dan kemudian masukkan daging perap ke dlm kuali. masukkan minyak masak dan goreng seperti biasa. 5. optional: kacang panjang yg telah dipotong atau kicap manis cap kipas udang Cara-cara 1. Okay! Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya. 4. bawang besar (kulit kuning/oren) 1 biji dimayam bulat g. gaul rata dan goreng sehingga semuanya garing .. Let's learn how to maka a perfect Daging Goreng Kunyit. Kak Jan yang masak.. Rupa-rupanya hamba telah tersalah langkah dalam menghasilkan daging goreng kunyit.. Bahan-bahan ( 2-3 org )         a.. "Hehe.Huhu... apabila warna daging berubah dari warna yg pudar kpd warna yg gelap seperti hendak garing. goreng hingga layu. kemudian. bawang putih 1 biji dimayam f. panaskan kuali tanpa minyak untuk beberapa saat. masukkan bawang merah dan bawang putih yg dimayam tadi. jgn terlalu nipis atau terlalu tebal 2. minyak masak d. apabila air daging kering. lada merah 1 biji (atau cilipadi beberapa biji jika hendak lagi pedas) dihiris serong h.lalu saya pun dengan sengih kerang busuk berkata.

masukkan kicap manis cap kipas udang dan gaul rata. 2010 Nasi Dagang Terengganu Bahan-bahan ( 5-6 orang ): **NASI** # 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut # 1/2 tin santan # garam dan gula # 1 sudu besar halba # bawang dan halia (hiris halus2) # air **GULAI IKAN TONGKOL** $ 1 tin santan . hidang dgn nasi panas atau makan dgn roti. lauk sudah siap. apabila semua garing. cicah dgn budu dan makan dgn nasi panas lagi sedap. sebelum dihidang. October 9. variasi ini menjadikan lauk ini menjadi daging goreng kicap Posted by Shahibul Afzan Wahab at 8:39 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Saturday.6. 7. ada org masukkan carrot. variasi lauk ini #1: tambah kacang panjang yg dipotong ketika menggoreng. yum yum. bunga kobis ataupun kobis 8. variasi lauk ini #2: sebelum selesai menggoreng.

gula Cara-cara: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. bawang dan halia. Biarkan seketika. Kukus buat kali kedua. Panaskan air. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. garam. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Tunggu sehingga air mendidih. angkat dan pindahkan ke dlm bekas. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Setelah itu. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap.$ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend' 15-20 tangkai cili kering $ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros $ 6 keping asam keping $ garam dan secubit ajinomoto $ gula $ 5-6 biji cili padi $ 1 ekor ikan tongkol $ 1 cm belacan **ACAR** & 2 batang timun & 1 batang lobak merah & 1/2 biji bawang besar & 1 biji lada besar & cuka. GULAI IKAN TONGKOL: . Akhir sekali masukkan halba.

Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan cuka. Credit to: myresepi. Bila dah agak garing. ajinomoto dan asam keping. 2010 Kek Coklat Moist Credit to Puan Nita: sudipkayu. Masukkan cili padi. masukkan rempah.tumis sehingga naik minyak. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan.). Bawang dan lada dimayang. Simpan di dalam peti untuk seketika. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Kacau sekali. garam dan gula.com Bahan2: 2 cawan tepung blue key 1 cawan gula halus 1 cawan susu pekat manis 1 cawan milo 1 cwn serbuk koko 4 biji telur ayam 1 cawan minyak masak 1 cawan air panas periuk kukus . Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit.blogspot. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan.ikut citarasa masing2.Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. garam.sekala supaya santan tidak berketul. Masukkan gula.com Posted by Shahibul Afzan Wahab at 4:09 AM 1 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: nasi Tuesday. masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2. August 31.

kukus dlm masa 40 minit. lebih baik jika dididihkan dengan cara double boiling supaya coklat tidak cepat hangit. didihkan di atas api. August 23. -akhir sekali. -masukkan milo. tuang coklat ke dalam mangkuk yang berisi biskut marie.bancuh rata.Cara2: Campurkan semua bhn satu persatu. . kemudian. Posted by Shahibul Afzan Wahab at 5:37 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: kek Monday. butter. Just pakai wisk. hempap2kan biskut itu sehingga mampat didalam loyang.. Tak payah pakai mixer.. masukkan biskut yg digaul rata bersama coklat ke dalam loyang.takut terlalu naik nanti. 2010 Kek Batik Sumber gambar: Flickr Bahan-Bahan: 2 paket biskut marie (patah-patahkan) 1 cawan milo 1 cawan koko 1 ¾ cawan gula 1 buku butter 5 biji telur ½ cawan air Cara: -patah-tahkan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar.. koko. gaul coklat dan biskut marie hingga rata. gula. 5 biji telur dan 1/2 cawan air ke dalam periuk. kacau hingga sebati. -setelah mendidih.

tutup api dan masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati then. 5. kek batik boleh lah dipotong dan di hidang. masukkan ke dalam loyang dan mampatkan pastu. 4. 6. .. akhir sekali. biarkan kek sejuk di dalam peti sejuk selama 1 jam. masukkan semua bahan-bahan tadi ke dalam periuk (kecuali biskut marie) cairkan semua bahan-bahan tu dengan api yg kecil kacau bahan-bahan tu smpi pekat (dlm 15 min) bila da pekat. kalau dah keras bru sedap dimakan..Resepi Kek Batik        1 packet milo (packet yg plg kecil) 1 tin susu cair (biase guna susu carnation evaporated) 1 buku buttercup 1 cawan gula halus 1 biji telur ayam serbuk koko (dlm 1 sudu besar) 1 1/2 packet biskut marie (lbh sedap kalau gne biskut marie biase bkn yg perisa koko) Cara-cara 1.selamat mencuba -setelah mampat. masukkan dlm peti sejuk untuk keraskan. 3. 2.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful