Resepi Kek Batik Biskut Merry 2

1 buku mentega 1 kg Biskut Merry (1 keping biskut merry dibelah – belah 4 / 6) 4 sudu Gula( ikut manis yg disukai ) Serbuk Koko secukupnya 1 tin Susu Pekat/cair 3 bijiTelur Cara Panaskan mentega didalam kuali, bila dah cair masukkan gula sampai cair lepas tu masukkan telur, Susu pekat / cair then masukkan serbuk koko dan milo kacau sampai naik bau sedap then masukkan biskut merry Gaul sampai mesra.last sekali masukkan dalam bekas / loyang tekan – tekan sampai mampat dah suam / sejuk baru masukkan dlm peti ais.

Pengenalan
Blog yang mengumpulkan resepi-resepi daripada pelbagai sumber untuk rujukan peribadi pemiliknya, bukan untuk tujuan komersial dan lain-lain. Selamat Datang kepada anda.

Saturday, September 10, 2011

Ikan Siakap Masak 3 Rasa

Sumber gambar: flickr Bahan-Bahan: BAHAN A: 1 ekor ikan siakap Garam Kunyit Minyak masak

shtml Posted by Shahibul Afzan Wahab at 9:11 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Wednesday. 2011 Kangkung Goreng Belacan . Setelah masak dan naik bau masukan pulak Bahan D lebih kurang selama 7 minit.BAHAN B: 2 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 ketul halia 3 batang serai (Semua bahan ini dirincis halus dan digoreng hingga garing) BAHAN C: 4 sudu cabai kering yang telah diblander. Bahan B yang telah digoreng hingga garing tadi dicampur pulak dengan Bahan C. Kemudian angkat dan tuangkan ke atas ikan siakap yang telah digoreng tadi. June 1.Kemudian masukan sedikit air supaya tidak terlalu likat. BAHAN D: Karet Sudip jagung Bunga kobis Cara: Goreng ikan yang telah digaul dengan garam dan kunyit tadi (iaitu Bahan A). Sedikit sos tiram Sedikit sos cili Gula.net/Detailed/4442.mesra. Sumber: http://resepi. garam dan daun limau purut.

2. Ketika ayah saya bersantap akan daging goreng itu.(tapi tak ingat dah sape nama chef tu) Esoknya. 2010 Daging Goreng Kunyit Assalamualaikum. Tumis bahan tumbuk hingga berbau harum.. Bila kuah mendidih masukkan sayur kangkung. banyak daging korban yang sampai ke rumah. 3..fm. suatu hari tu saya pun decide la nak buat daging goreng kunyit. Masukkan sos tiram bersama sedikit air... maka berkatalah beliau.. Credit to: http://www. sesuaikan rasanya dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. maka terhasillah daging goreng kunyit saya lalu dimasukkan hidangan tersebut di bawah tudung saji untuk hidangan sekeluarga. Jadi." . Bila sayur telah layu.1 ikat sayur kangkung ( dicuci bersih dan disiang ) 3 biji bawang merah ( ditumbuk ) 2 ulas bawang putih (ditumbuk ) 1 cm belacan ( ditumbuk ) 1 sudu teh udang kering ( ditumbuk ) 4 biji cili padi ( ditumbuk ) 2 sudu makan sos tiram minyak untuk menumis Cara penyediaan 1. "Kerasnya daging ni.dok empuk.com/tag/kangkung-goreng-belacan/ Posted by Shahibul Afzan Wahab at 1:59 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Friday.. Kali ni saya nak menulis resepi 'Daging Goreng Kunyit' ! Teringat baru-baru ini semasa Hari Raya Korban. sebab malam sebelumnya tu saya dengar resepi ni di radio ikim. November 26. 4.potretkasih.

jgn terlalu nipis atau terlalu tebal 2.lalu saya pun dengan sengih kerang busuk berkata...bukan mak masak. panaskan kuali tanpa minyak untuk beberapa saat. bawang besar (kulit kuning/oren) 1 biji dimayam bulat g. bawang merah 2-3 biji dimayam e. apabila warna daging berubah dari warna yg pudar kpd warna yg gelap seperti hendak garing. Okay! Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya.. masukkan minyak masak dan goreng seperti biasa. lada merah 1 biji (atau cilipadi beberapa biji jika hendak lagi pedas) dihiris serong h. dan kemudian masukkan daging perap ke dlm kuali... masukkan hirisan bawang besar dan lada. kemudian. minyak masak d. Credit to my sifu My Resepi. perap hirisan daging dgn garam dan kunyit secukup rasa sekurang2nya 20 minit 3. gaul rata dan goreng sehingga semuanya garing . 5. Rupa-rupanya hamba telah tersalah langkah dalam menghasilkan daging goreng kunyit." Kueng-kueng-kueng. hiris daging (ikut kebiasaan masing2. masukkan bawang merah dan bawang putih yg dimayam tadi. Kak Jan yang masak. serbuk garam dan serbuk kunyit (kunyit hidup pun boleh) c. optional: kacang panjang yg telah dipotong atau kicap manis cap kipas udang Cara-cara 1. Goreng daging tanpa minyak untuk mengeringkan air daging dan supaya daging masak. "Hehe. apabila air daging kering. bawang putih 1 biji dimayam f. Bahan-bahan ( 2-3 org )         a. 200-300gm daging mentah b. goreng hingga layu.Huhu. 4.. Let's learn how to maka a perfect Daging Goreng Kunyit.

lauk sudah siap. variasi ini menjadikan lauk ini menjadi daging goreng kicap Posted by Shahibul Afzan Wahab at 8:39 PM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: lauk Saturday. apabila semua garing. cicah dgn budu dan makan dgn nasi panas lagi sedap. hidang dgn nasi panas atau makan dgn roti. masukkan kicap manis cap kipas udang dan gaul rata. variasi lauk ini #2: sebelum selesai menggoreng. 7. bunga kobis ataupun kobis 8. variasi lauk ini #1: tambah kacang panjang yg dipotong ketika menggoreng. October 9. yum yum. 2010 Nasi Dagang Terengganu Bahan-bahan ( 5-6 orang ): **NASI** # 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut # 1/2 tin santan # garam dan gula # 1 sudu besar halba # bawang dan halia (hiris halus2) # air **GULAI IKAN TONGKOL** $ 1 tin santan . sebelum dihidang. ada org masukkan carrot.6.

$ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend' 15-20 tangkai cili kering $ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros $ 6 keping asam keping $ garam dan secubit ajinomoto $ gula $ 5-6 biji cili padi $ 1 ekor ikan tongkol $ 1 cm belacan **ACAR** & 2 batang timun & 1 batang lobak merah & 1/2 biji bawang besar & 1 biji lada besar & cuka. GULAI IKAN TONGKOL: . Biarkan seketika. Panaskan air. bawang dan halia. garam. Tunggu sehingga air mendidih. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Kukus buat kali kedua. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Akhir sekali masukkan halba. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. angkat dan pindahkan ke dlm bekas. gula Cara-cara: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Setelah itu.

kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. Kacau sekali. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. garam. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Credit to: myresepi. ajinomoto dan asam keping. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Simpan di dalam peti untuk seketika. Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. garam dan gula.com Posted by Shahibul Afzan Wahab at 4:09 AM 1 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: nasi Tuesday. 2010 Kek Coklat Moist Credit to Puan Nita: sudipkayu.ikut citarasa masing2. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali.com Bahan2: 2 cawan tepung blue key 1 cawan gula halus 1 cawan susu pekat manis 1 cawan milo 1 cwn serbuk koko 4 biji telur ayam 1 cawan minyak masak 1 cawan air panas periuk kukus . Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas.). Masukkan cili padi. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Masukkan cuka.blogspot. August 31. Bila dah agak garing.tumis sehingga naik minyak. Masukkan gula. Bawang dan lada dimayang. masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan.sekala supaya santan tidak berketul. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. masukkan rempah.

-akhir sekali.. butter.bancuh rata. Just pakai wisk. -masukkan milo. 5 biji telur dan 1/2 cawan air ke dalam periuk. 2010 Kek Batik Sumber gambar: Flickr Bahan-Bahan: 2 paket biskut marie (patah-patahkan) 1 cawan milo 1 cawan koko 1 ¾ cawan gula 1 buku butter 5 biji telur ½ cawan air Cara: -patah-tahkan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar.kukus dlm masa 40 minit. August 23. kemudian. Posted by Shahibul Afzan Wahab at 5:37 AM 0 comments Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook Labels: kek Monday. didihkan di atas api. hempap2kan biskut itu sehingga mampat didalam loyang. gula. lebih baik jika dididihkan dengan cara double boiling supaya coklat tidak cepat hangit.takut terlalu naik nanti. -setelah mendidih. Tak payah pakai mixer. . koko. kacau hingga sebati.. tuang coklat ke dalam mangkuk yang berisi biskut marie. masukkan biskut yg digaul rata bersama coklat ke dalam loyang.Cara2: Campurkan semua bhn satu persatu. gaul coklat dan biskut marie hingga rata..

.selamat mencuba -setelah mampat. biarkan kek sejuk di dalam peti sejuk selama 1 jam. kek batik boleh lah dipotong dan di hidang. 2. masukkan ke dalam loyang dan mampatkan pastu... 6. kalau dah keras bru sedap dimakan. 5. akhir sekali. masukkan dlm peti sejuk untuk keraskan. 3. 4. masukkan semua bahan-bahan tadi ke dalam periuk (kecuali biskut marie) cairkan semua bahan-bahan tu dengan api yg kecil kacau bahan-bahan tu smpi pekat (dlm 15 min) bila da pekat. tutup api dan masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati then.Resepi Kek Batik        1 packet milo (packet yg plg kecil) 1 tin susu cair (biase guna susu carnation evaporated) 1 buku buttercup 1 cawan gula halus 1 biji telur ayam serbuk koko (dlm 1 sudu besar) 1 1/2 packet biskut marie (lbh sedap kalau gne biskut marie biase bkn yg perisa koko) Cara-cara 1.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful