6/6/12

Modifikasi tingkah laku

Teory applied behavior analysis

6/6/12

Modifikasi adalah satu pendekatan berstruktur dan bersistematik bagi meningkatkan tingkah laku diingini, mengurangkan tingkah laku yang buruk, dan mengekalkan tingkah laku sasaran. Pendekatan ini banyak mengamalkan peneguhan bagi mencapai matlamat pengubahsuaian tingkah laku diingini. Boleh dicapai melalui model ABC.

Model ABC 6/6/12 .

.6/6/12 Antecedent / peristiwa sebelum Antecedent adalah peristiwa yang berlaku sebelum tingkah laku. masa dan sebagainya. aktiviti. Merupakan satu signal / rangsangan untuk seseorang supaya mereka bertindak. Berkaitan dengan orang. perkara. tempat.

Ali minta ibu beli untuknya. menangis kerana nampak bangunan hospital. semua orang senyap. menggunakan buku untuk mengipaskan diri kerana bekalan elektrik putus buat sementara waktu. komputer. nampak aiskrim. murid-murid berebut-rebut untuk bermain.  Kelas  Setelah  Abu  Ani .6/6/12 contoh  Guru besar datang.

Setiap individu bertindak berbeza walaupun dalam situasi yang sama. . Setiap tingkah laku membawa sebab.6/6/12 Behaviour Merupakan satu tindak balas / respon terhadap antecedent.

6/6/12 Sebab-sebab Tingkah laku .

6/6/12 Consequence / akibat Kesan daripada tingkah laku tersebut. Mempengaruhi tingkah laku seseorang itu pada masa depan semasa mengalami situasi yang sama. Sama ada tingkah laku tersebut akan diulangi atau dihapuskan. .

6/6/12 Model ABC – contoh 1 .

6/6/12 Model ABC – contoh 2 .

tingkah laku tersebut tidak membawa kepuasan atau kegembiraan kepadanya. jadi tingkah laku tersebut akan dikurangkan atau dihapuskan pada masa akan datang.6/6/12 Pelaziman operan  Jika tingkah laku tersebut membawa kepuasan atau kegembiraan. jadi tingkah laku tersebut akan diteguhkan.  Jikalau .

6/6/12 Persoalan  Manakah satu tingkah laku akan dijangka diulangi? Contoh 2 / contoh 1 Perhatian: Terdapat peneguhan positif dan negatif. .

tempat dan sebagainya.6/6/12 Modifikasi tingkah laku  Antecedent memainkan peranan disebabkan ia merupakan rangsangan kepada seseorang untuk bertindak. aktiviti. benda.  Jadi  Orang. tingkah laku seseorang yang tidak diingini dapat dielakkan dengan adanya perubahan antecedent. masa. perkara. .

dalam kereta kerana kesesakan jalan raya. menjerit semasa cikgu menyuruhnya menulis. tidak mahu makan ubat walaupun dia  Ani . gemar membuka pili air.6/6/12 contoh  Ali menjerit sekiranya persekitarannya terdapat bunyi Hi-Fi.  Mengamuk  David  Abu  Ali tidak mahu balik sekiranya ibu datang mengambilnya.

6/6/12 Syarat melaksanakan model ABC mengenalpastikan tingkah laku yang hendak diubahsuaikan (berdasarkan keutamaan) Mengenalpasti punca tingkah laku tersebut Merancang strategi yang sesuai Mengajar tingkah laku baru untuk menggantikan tingkah laku yang lama.  .

6/6/12  Walaupun model ini boleh mengubah atau mengelakkan tingkah laku yang tidak diingini.  Bagaimana  Jadi . dengan murid-murid berkerenah untuk mengelak belajar atau menulis? ganjaran harus disertai supaya meneguhkan tingkah laku yang baru diajar.

give 5.  Gajaran  Gajaran  Token .6/6/12 Reinforcement / ganjaran  Jenis-jenis  ganjaran Ganjaran primer – gula-gula. pelukan. sosial – senyuman. pujian dsbnya. keropok dsbnya. aktiviti & ekonomi – guna benda yang tidak membawa makna bergabung dengan benda yang akan meransangkan seseorang. sekunder – barang mainan.

diperiksa pada masa ke masa untuk mengelakkan menimbul perasaan bosan terhadap ganjaran tersebut. ada 3 pilihan.  Harus .6/6/12 sambungan  Setiap  Harus orang mempunyai ganjaran yang berlainan.

 Semasa  Semasa .6/6/12 Bila menggunakan ganjaran  Semasa mempelajari suatu tingkah laku yang baru tingkah laku yang baru itu muncul ada kemajuan.

Tidak digalakkan menggunakan barang permainan. ganjaran yang harus digunakan.6/6/12 Syarat menggunakan gajaran  Pastikan  Pastikan tingkah laku yang hendak diteguhkan. diguna bersama dengan ganjaran  Gajaran  Ganjaran  Harus . tidak dapat didapati selain daripada masa belajar. primer harus diberi dalam kuantiti yang kurang.

ganjaran boleh dikurangkan. nisbah pemberian ganjaran adalah 1:1.6/6/12 sambungan  Harus dibagi dengan segera sekiranya tingkah laku yang diingini dilakukan oleh murid tersebut. Bila kita boleh menggunakan ganjaran?  Jikalau  Selepas  Soalan: . suatu tempoh masa. tingkah laku tersebut baru diajar.

tidak memberi perhatian.menjauhi murid daripada aktiviti yang dia gemari.  Response . .6/6/12 Teknik: penghapusan  Extinction (pelupusan / penamatan) cost (Time out) .hukuman  Pengasingan .

Cubalah dengan teknik-teknik yang lain sebelum menghukumnya.6/6/12 Pada pendapat saya Kurangkan menggunakan hukuman sebagai teknik memodifikasikan tingkah laku murid. Ini disebabkan hukuman terdapat banyak keburukannya. .

untuk mengelakkan dihukum. ketakutan terhadap orang  Bohong  Menimbulkan tersebut.6/6/12 Keburukan hukuman  Hanya beritahu apa yang tidak boleh dibuat tetapi tidak memberitahu apa yang harus dibuat.  Tidak berkesan jikalau selalu digunakan. .

buat kerja yang tidak mencabar atau yang membosankan. . Kita malas menyediakan RPH.6/6/12 Satu peringatan Murid kita mungkin berkerenah disebabkan oleh kita. asyik masuk kelas bagi kertas lembaran mewarna. Ingat: Kejayaan seseorang murid adalah di tapak tangan kita. Kalau kita tidak menunaikan kewajipan sebagai seorang cikgu maka malapnya masa depan anak murid kita.

6/6/12 Masuk kelas sebelum cikgu datang .

terima kasih!! .6/6/12 Sekian.