Ikan Air Tawar (Modul 3 - PTN

)
3.5 Jenis Ikan Air Tawar. i. Mengumpul gambar sekurang-kurangnya lima jenis ikan air tawar ii. Melabelkan nama ikan air tawar yg dikumpul iii. Menamakan sistem ternakan yg sesuai bagi setiap jenis ikan air tawar yg dikumpul. iv. Persembahan yg menarik

Nama Tempatan : Lampam Jawa, Lu Ni, Pai Yee Nama Saintifik : Puntius gonionotus Sistem Ternakan : Kolam tanah / Bekas Lombong

Nama Tempatan : Sepat Siam Nama Saintifik : Trichogaster pectoralis Sistem Ternakan : Kolam tanah / Kolam Konkrit

Fi Chia Yee Nama Saintifik : Oreochromis niloticus Sistem Ternakan : Kolam tanah /Bekas Lombong/Pens/sangkar Nama Tempatan : Patin Nama Saintifik : Pangasius sutchi Fowler Sistem Ternakan : Kolam tanah / Bekas lombong Nama Tempatan : Lee Coh Nama Saintifik : cyprinus carpio Sistem Ternakan : Kolam tanah / Bekas lombong .Nama Tempatan : Tilapia Merah.

1. 2. Flower Horn Ikan Flower Horn merupakan salah satu ikan hiasan yang banyak digemari di Malaysia dan berasal dari keluarga Cichlidae. perubahan warna. Rainbow Ikan Rainbow merupakan jenis ikan hiasan yang diminati masyarakat kerana jenis ikan ini juga merupakan komoditi eksport. Ada 2 jenis Rainbow yang cukup terkenal iaitu Rainbow Irian (Melano Tacnia maccaulochi dan Rainbow Anlanesi ogilby Telmatherina ladigesi ahl Rainbow Irian warna dasarnya keperak-perakan dengan warna gelap metalik sedangkan rainbow Sulawesi warna dasarnya kuning zaitun. perkembangan bentuk dan keadaan sisik mutiara. iaitu dari aspek warna dan keindahan bentuk. sehingga membuat pembeli keliru untuk memilihnya. dengan warna bahagian bawah kuning jenis ikan ini termasuk ikan bertelur dengan menempelkan telur pada tanaman air. Corydoras . Kacukan di antara Folwer Horn terbukti menghasilkan baka yang cukup baik kualitinya dengan ciri-ciri fizik tertentu. 3. Terdapat banyak produk untuk ikan Flower Horn yang terdapat di pasaran dan menawarkan keunggulan masing-masing antara lain untuk pertumbuhan. Salah satu faktor yang mempengaruhi terhadap perubahan warna ikan Flower Horn adalah dengan pemberian bahan kimia tertentu di samping faktor genetik ikan tersebut.

Selain berfungsi sebagai ikan hiasan air tawar. Jenis ikan ini juga mempunyai nilai ekonomi yang tinggi. Keadaan yang sesuai untuk jenis ikan ini adalah: pH 6-8. ia juga dapat dimanfaatkan sebagai bahan untuk pembuatan kosmetik di negara maju. kedua sisi ikan dilengkapi dengan lempengan seperti tulang yang tersusun dalam dua baris. mempunyai dua pasang kumis yang terletak di rahang atas dan rahang bawah serta ukuran tubuh dapat mencapai 12 cm. atau hitam kecoklatan.5 – 7. 4. Arhazone). cacing sutera dll. Severum Ikan Cichlasoma Severum adalah salah satu jenis ikan hias air tawar yang berasal dari Amerika Serikat pada bahagian Utara (S. : 5.528 O C. bahagian belakang lebih melengkung dibandingkan dengan perut. Makanan yang dapat diberikan jenis ikan ini antara lain: kutu air. suhu 21. Ikan Corydoras dapat pelihara di kolam yang kandungan oksigen di dalam airnya rendah. tetapi sejak lama dahulu telah dibawa masuk ke Malaysia. Induk jantan dan betina dapat dibezakan mengikut warna dan ukuran iaitu induk jantan berwarna lebih cerah dan lebih besar dari betina. Bentuk tubuh pendek dan gemuk. Walaupun ikan ini berasal dari Amerika Selatan. suhu air 21 – 25°C. Tubuhnya pendek dan gemuk dengan warna dasar tubuh bervariasi iaitu coklat kekuningan.Corydoras merupakan salah satu jenis ikan hiasan air tawar yang diminati pecinta ikan hiasan dan mempunyai peluang eksport. Ikan Severum dapat dipelihara di dalam aquarium atau bekas-bekas yang lain mengikut syaratnya iaitu: PH. 5. Diskus . Ikan ini dikenal mudah untuk dijaga.

Jenis ikan tersebut mempunyai nilai ekonomi yang baik dan sangat disukai di seluruh negara. 6.Ikan hias Diskus (Symphysodon discus) merupakan salah satu jenis ikan hiasan air tawar yang berasal dari sungai Amazon (Brazil). putih. Selain itu. Makin bulat biasanya makin digemari para penggemar. kuning. 7. ikan ini pun memiliki jenis atau variasi sangat beragam. Bentuk badan umumnya bulat atau gemuk. Ukurannya boleh mencapai 20 cm. Ikan diskus dapat dipelihara didalam aquarium untuk sepasang diskus dapat ditempatkan dalam aquarium berukuran sekitar 75 x 35 x 35 cm. suhu sekitar 28 – 30 ° C. Apa yang diperlukan oleh ikan ini untuk hidup dan berkembang adalah air yang jernih. Ciri khas dari ikan diskus ialah bentuk badannya tubuh pipih. ikan jenis ini baru mengalami perkembangan pesat peminatnya sekitar tahun 2000-an. dan ada pula campuran pelbagai warna. Terdapat pelbagai warna ikan emas seperti merah. Walaupun begitu. Ikan ini suka bermain di dasar dan hanya sesekali berenang. mirip ikan bawal dengan warna dasar coklat kemerah-merahan. Ikan Emas Ikan Emas merupakan salah satu ikan hiasan yang amat terkenal di kalangan penggemarnya. Ikan yang asalnya dari Cina ini. bentuknya amat lucu dan menyenangkan. Ikan Arowana . Di Malaysia ikan Diskus sudah dapat dibiakkan dan sangat berpotensi untuk dikembangkan karena selain dapat dipasarkan di pasaran tempatan. hitam.

. iaitu Osteoglasidae atau keluarga ikan “bony-tongue” (lidah bertulang). atau Arwana. Thailand. Ikan Arowana merupakan ikan yang berasal dari daerah subtropics dan tropis. seperti: Ikan Naga (Dragon Fish). Malaysia. Kayangan. Barramundi. Peyang.Arowana tergolong di dalam keluarga ikan “karuhun”. Aruwana. 8. Ikan ini juga sering disebut ikan laga dan nama latinnya adalah Betta spendens. kerana bahagian dasar mulutnya berbentuk tulang yang berfungsi sebagai gigi. Habitatnya adalah sungai – sungai besar dengan arus yang cukup deras. Saratoga. Vietnam. Birma. Kelesa. tergantung dari tempatnya. Arowana memiki pelbagai nama julukan. Ikan Pelaga Ikan pelaga adalah ikan hiasan yang sangat digemari oleh masyarakat khususnya kanak-kanak. ia juga dapat berlaga apabila diadu. Tangkelese. Siluk. PlaTapad. ini adalah kerana ikan tersebut selain rupanya yang cantik dan menarik. termasuk dalam famili Anabantidae (Labirynth Fisher). ikan ini banyak ditemui di Indonesia.